• ۱۴۰۳ يکشنبه ۷ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5053 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲۹ مهر

خبر

13 كشته در انفجار تروريستي در دمشق

خبرگزاري رسمي سوريه از وقوع انفجار تروريستي در مسير يك اتوبوس در دمشق و كشته و زخمي شدن چندين نفر خبر داد. به گزارش فارس، خبرگزاري رسمي سوريه، روز گذشته از وقوع انفجار تروريستي در مسير يك اتوبوس در دمشق خبر داد. خبرگزاري رسمي سوريه و تلويزيون دولتي سوريه اعلام كردند كه در اين انفجار كه در نزديكي پل «الرييس» در دمشق روي داد، چندين نفر كشته و زخمي شدند. بر اساس اين گزارش، دليل انفجار دو بمب كار گذاشته شده در مسير اين اتوبوس نظامي بود و يگان‌هاي مهندسي خنثي‌سازي بمب، موفق شدند بمب سوم كار گذاشته شده در محل انفجار را كشف و خنثي كنند. لحظاتي پس از انتشار اين خبر، منابع آگاه پزشكي شمار اوليه قربانيان انفجار دو بمب در دمشق را دست‌كم ۱۳ كشته و سه مجروح اعلام كردند.


تلاش دولت بايدن براي عادي‌سازي روابط رياض و تل‌آويو

سايت عبري «والا» به نقل از منابع عربي و امريكايي آگاه گزارش داد، دولت جو بايدن با عربستان امكان عادي‌سازي روابط با رژيم صهيونيستي و الحاق به توافقات سازش را بررسي كرد. به گزارش ايسنا و به نقل از اين سايت عبري، جيك ساليوان، مشاور امنيت ملي امريكا اين موضوع را در نشست با محمد بن سلمان، وليعهد سعودي در جريان سفرش به عربستان در ۲۷ سپتامبر مطرح كرد. به گفته منابع، در جريان مذاكرات با ساليوان، بن سلمان كاملا امكان پيشبرد سازش و عادي‌سازي روابط با اسراييل را رد نكرد. منابع اشاره كردند، سعودي‌ها با وجود آن تاكيد كردند، روندهاي اينچنيني زمانبر هستند. حتي او به ساليوان گام‌هاي مناسبي كه قبل از سازش بايد برداشته شوند، پيشنهاد كرد. تعدادي از اين گام‌ها مربوط به بهبود روابط بين امريكا و عربستان بود. اين در حالي است كه كاخ سفيد از اظهارنظر درباره اين گزارش امتناع كرد.


احتمال برگزاري ديدار پوتين و بايدن تا پيش از پايان سال 2021

كاخ كرملين چهارشنبه اعلام كرد: ديدار ولاديمير پوتين رييس‌جمهوري روسيه و همتاي امريكايي او جو بايدن تا قبل از سال جاري ميلادي يك امكان واقع‌گرايانه است. به گزارش ايرنا، خبرگزاري رويترز نوشت: در حالي كه روابط مسكو و واشنگتن به پايين‌ترين سطح بعد از دوران جنگ سرد رسيده است، كرملين مي‌گويد پوتين و بايدن ممكن است امسال ديدار كنند. ديميتري پسكوف سخنگوي كاخ كرملين در پاسخ به پرسشي درباره امكان برگزاري چنين نشستي در سال جاري افزود: چنين نشستي به يك صورت يا صورت ديگري كاملا واقع‌گرايانه است. ديميتري پسكوف سخنگوي رييس‌جمهوري روسيه پيش‌تر اعلام كرده بود در جريان ديدار ويكتوريا نولند دستيار وزير امور خارجه امريكا با يوري اوشاكوف دستيار امور بين‌الملل رييس‌جمهوري روسيه، در مورد ديدار سران روسيه و امريكا دو طرف توافق شد. پوتين و بايدن در ماه ژوئن (خرداد) در ژنو ديدار كردند و تاكنون دو بار هم گفت‌وگوي تلفني داشته‌اند.


سئول در پي تبديل شدن  به يك قدرت نظامي

رييس‌جمهوري كره جنوبي، خواستار تقويت توانايي‌هاي نظامي كشورش شد. به گزارش ايلنا و به نقل از رويترز، «مون جائه-اين»، رييس‌جمهوري كره جنوبي، خواستار تقويت توانايي‌هاي نظامي كشورش شد. مون بر تبديل شدن كره جنوبي به قطب برتر صنايع نظامي در جهان تاكيد كرد و گفت كره جنوبي بايد در اين صنعت به يك رهبر تمام‌عيار تبديل شود. اين در حالي است كه كره جنوبي در سال‌هاي اخير تلاش كرده براي حفظ تعادل نظامي با كره شمالي، با ايجاد صنعت بومي دفاعي از وابستگي خود به امريكا بكاهد. گفتني است كه طي روزهاي اخير پيونگ‌يانگ يك موشك بالستيك نيز آزمايش كرده است.


انتقاد گروسي از قرارداد فروش زيردريايي اتمي به استراليا

مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از توافق سه‌جانبه انگليس، امريكا و استراليا براي تحويل زيردريايي هسته‌اي به كانبرا انتقاد كرد. به گزارش تسنيم، رافائل گروسي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در مصاحبه‌اي گفته توافق سه‌جانبه انگليس، امريكا و استراليا براي تحويل زيردريايي اتمي به كانبرا مي‌تواند به الگويي براي ساير كشورها براي دستيابي به اين نوع زيردريايي‌ها تبديل شود. گروسي در جريان سفرش به واشنگتن گفت كه او تيمي ويژه را براي بررسي تبعات حقوقي و امنيتي توافق سه‌جانبه آكوس تعيين كرده است. مطابق اين توافق قرار است امريكا و انگليس به استراليا براي ساخت زيردريايي‌هاي هسته‌اي كمك كنند. در صورتي كه اين توافق طبق برنامه پيش برود اين نخستين‌بار است كه يك كشور غيردارنده تسليحات اتمي به زيردريايي‌هاي هسته‌اي مجهز مي‌شود. روزنامه گاردين، اين توافق را «نقطه‌اي تاريك» در «معاهده منع گسترش سلاح‌هاي اتمي» (ان.‌پي.تي) خوانده كه معافيت مواد شكافت‌پذير هسته‌اي از پادمان‌هاي آژانس اتمي براي چنين اهدافي را مجاز دانسته است. روزنامه گاردين همچنين تصريح كرده هنوز مشخص نيست آژانس اتمي قرار است طبق كدام رويه‌ها و مكانيسم‌هايي از عدم انحراف سوخت مورد نظر- كه اكنون مشمول نظارت‌هاي آژانس نيست- به سمت ساخت تسليحات هسته‌اي اطمينان حاصل كند. رافائل گروسي روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران در واشنگتن گفت: «ما بايد ساز و كارهاي معيني در نظر داشته باشيم تا بتوانيم اطمينان حاصل كنيم تمامي آنچه به آنها تحويل مي‌شود، خواه فناوري و خواه مواد هسته‌اي، تحت پادمان‌هاي آژانس قرار دارند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون