• ۱۴۰۳ يکشنبه ۷ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5053 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲۹ مهر

هراس دوري از تلفن همراه

سردار صديقي

صنعت ديجيتال به ويژه تلفن همراه از مهم‌ترين شاخه‌هاي فناوري در عصر ما است. اين دستگاه‌هاي كوچك و لمسي تسلط خود را بر جامعه بشري روز‌به‌روز ادامه مي‌دهند. 
براساس گزارش سايت statista كه يكي از سايت‌هاي معتبر در انتشار داده در سطح جهان است، تعداد مشتركين تلفن‌هاي هوشمند در سراسر جهان از شش ميليارد نفر فراتر رفته است و پيش‌بيني مي‌شود در چند سال آينده چند صد ميليون نفر ديگر به اين آمار افزوده شوند. چين، هند و ايالات متحده كشورهايي هستند كه بيشترين تعداد كاربران تلفن هوشمند را دارند. 
Nomophobia
هر روز تعداد بي‌شمار افرادي را كه در خيابان، ايستگاه‌هاي مترو و اتوبوس، مهماني و غيره مشاهده مي‌كنيد كه مشغول بررسي تلفن‌هاي هوشمند خود هستند و اين نشانگر روشني براي تسلط صنعت موبايل و شبكه‌هاي الكترونيكي بر جامعه ما است.
ناموفوبيا (Nomophobia) مخفف كلمه «هراس بدون تلفن همراه» است. ترس دور بودن از تلفن هوشمند؛ ترسي كه روز به روز در حال افزايش است.
براساس نتايج يك پژوهش، يك فرد معمولي روزانه 63 بار تلفن خود را چك مي‌كند. 87درصد از بزرگسالان مي‌گويند تلفن هوشمند را هرگز از خود دور نمي‌كنند، 80درصد از كاربران تلفن‌هاي هوشمند، در فاصله 15 دقيقه پس از بيدار شدن تلفن خود را بررسي مي‌كنند. و از اين تعداد، 69درصد تلفن‌هاي هوشمند خود را در فاصله پنج دقيقه اول بيدار شدن از خواب بررسي مي‌كنند.
آيا شما هم فكر مي‌كنيد به تلفن هوشمند خود وابسته شده‌ايد؟
اگر: 
  اغلب هنگام صرف وعده غذايي از تلفن خود استفاده مي‌كنيد، 
  زمان بيشتري را صرف تماس با تلفن مي‌كنيد تا اينكه حضوري با ديگران در ارتباط باشيد، 
  وقتي از تلفن خود استفاده مي‌كنيد كه مي‌دانيد بايد كار مفيدتري انجام دهيد، 
  هنگام انجام كارهايي كه نياز به تمركز دارند، مانند انجام تكاليف مدرسه، نوشتن گزارش، مطالعه، رانندگي، آشپزي، ويزيت بيماران و موارد ديگري از اين قبيل از تلفن هوشمند خود استفاده مي‌كنيد، 
  وقتي تلفن، همراه شما نيست احساس ناراحتي مي‌كنيد، 
  گاهي اوقات نيمه شب تلفن خود را چك مي‌كنيد..... 
مهم نيست اين اعتياد و وابستگي چقدر خفيف يا شديد است، مي‌توانيد با راهكارهاي مناسبي به مديريت تلفن هوشمند خود و شبكه‌هاي اجتماعي بپردازيد: 
اعلان‌ها را خاموش كنيد. بسياري از مردم با اعلان‌هاي بي‌پايان كه از فيس‌بوك، توييتر، اينستاگرام و ساير برنامه‌ها دريافت مي‌كنند، حواس‌شان پرت مي‌شود. شايد نيازي نباشد فورا بدانيد كه چه كسي به شما پيام مي‌دهد يا در اينستاگرام شما را دنبال مي‌كند يا براي شما ايميل ارسال مي‌كند. هرچه بيشتر تلفن خود را چك كنيد، بيشتر به يك عادت ريشه‌دار تبديل مي‌شود. بنابراين اعلان‌هاي خود را خاموش كنيد تا كمتر مجبور به استفاده از تلفن خود شويد. همه برنامه‌هايي را كه استفاده نمي‌كنيد حذف كنيد. اين به شما كمك مي‌كند تا درهم و برهمي را از تلفن خود حذف كرده و زمان جست‌وجو برنامه‌هاي خود را كاهش دهيد. اگر در يك مهماني حضور داريد يا مشغول مطالعه كتابي هستيد و به‌طور ناگهاني احساس مي‌كنيد بايد شبكه‌هاي اجتماعي خود را بررسي كنيد، در اين لحظه چشمان خود را ببنديد و يك نفس عميق بكشيد تا اين شوق‌تان فروكش كند.
از يك ساعت زنگ‌دار واقعي استفاده كنيد. به نظر مي‌رسد همه از تلفن خود به عنوان يك ساعت زنگ‌دار استفاده مي‌كنند، شما مي‌توانيد متفاوت باشيد و به جاي آن از يك ساعت زنگ‌دار واقعي استفاده كنيد همچنين از يك ساعت مچي استفاده كنيد تا لازم نباشد تلفن خود را براي فهميدن زمان چك كنيد.
عدم استفاده از تلفن در وعده‌هاي غذايي، عدم استفاده از تلفن در سرويس بهداشتي، عدم استفاده از تلفن در رويدادهاي اجتماعي، عدم استفاده از تلفن هنگام مكالمات حضوري، عدم استفاده از تلفن در اتاق خواب، همه اين موارد مي‌توانند تا حد زيادي به غلبه بر اعتياد تلفن هوشمند به شما كمك كنند.
نويسنده و پژوهشگر

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون