خبر كوتاه
افت شاخص بورس در آخرين روز معاملاتي مهرماه
شاخص كل بازار بورس روز چهارشنبه، ۲۸ مهرماه با ۱۳ هزار و ۱۲۵ واحد كاهش در جايگاه يك ميليون و ۴۳۶ هزار واحدي قرار گرفت. در معاملات اين روز بيش از پنج ميليارد و ۴۰۴ ميليون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۴۱ هزار و ۲۶۲ ميليارد ريال دادوستد شد. همچنين شاخص كل (هموزن) با يك هزار و ۸۲ واحد كاهش به ۳۹۷ هزار و ۲۶۴ واحد و شاخص قيمت (هموزن) با ۶۸۲ واحد افت به ۲۵۰ هزار و ۴۶۵ واحد رسيد. شاخص بازار اول ۱۳ هزار و ۸۲۲ واحد و شاخص بازار دوم ۱۳ هزار و ۱۹۵ واحد كاهش داشتند.
مقصر گراني مسكن مشاوران املاك نيستند
مصطفي قليخسروي رييس اتحاديه صنف املاك تهران در مورد طرح ساماندهي بنگاههاي املاك در مجلس اظهار كرد: سالهاست كه صحبت از ساماندهي املاك و مستغلات ميشود اما اتفاق خاصي نيفتاده است. وي به چرايي اين مطلب اشاره كرد و افزود: متاسفانه مجلسيها بدون دعوت از اتحاديه و اتاق و كميسيون نظارت چنين طرحهايي را به صورت خلقالساعه ارايه ميكنند. رييس اتحاديه مشاوران املاك با بيان اينكه اعضاي اين صنف مقصر گراني مسكن نيستند، گفت: مشاوران املاك قيمتها را حتيالامكان پايينتر هم ميآورند تا زودتر به سود خود برسند.
صادركنندگان را مجرم نكنيد
عباس آرگون، عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران ميگويد طرحي كه در مجلس به دنبال جرمانگاري صادركنندگاني است كه ارز خود را به كشور بازنگرداندهاند در صورت تصويب، تاثير عكس خواهد داشت. وي اظهار كرد: با توجه به شرايط خاصي كه كشور چه از نظر تحريمها و چه از نظر شيوع كرونا با آن روبهروست، تمام سياستهاي اجرايي بايد به سمت حمايت از توليد و صادرات حركت كند و در اين بين نهايي كردن طرحي كه باعث دلسردي و خروج سرمايه از اين بخش ميشود، قطعا زيانآفرين خواهد بود. فعالان بخش خصوصي معتقدند با توجه به دشواريهاي تجارت در شرايط فعلي اقتصاد ايران، نهاييشدن اين طرح ميتواند به آمار كلان صادراتي كشور آسيب بزند.
بار داريم كشتي نداريم كشتي داريم بار نداريم
غلامرضا مرحبا نماينده آستارا در مجلس اظهار داشت: بزرگترين مانع براي افزايش ترافيك بنادر شمالي اين است كه اولا هنوز سرويس منظم كشتيهاي رو رو (كشتيهاي كاميونبر) در بنادر مهمي مانند اميرآباد و انزلي و آستارا نداريم و مشكل بعدي نبود برنامه منظم حركت ساير كشتيهاي باري است؛ بهطوريكه در زماني بار آماده حمل است، كشتي براي حمل نداريم و زماني كه كشتي وارد بندر ميشود، بار آماده حمل نداريم. وي ادامه داد: بزرگترين مانع براي افزايش ترافيك بنادر شمالي اين است كه اولا هنوز سرويس منظم كشتيهاي رو رو (كشتيهاي كاميونبر) در بنادر مهمي مانند اميرآباد و انزلي و آستارا نداريم و مشكل بعدي نبود برنامه منظم حركت ساير كشتيهاي باري است بهطوريكه در زماني بار آماده حمل است، كشتي براي حمل نداريم و زماني كه كشتي وارد بندر ميشود، بار آماده حمل نداريم.
فروش اموال و املاك مازاد دولت از طريق بورس كالا
محمد مخبر، معاون اول رييسجمهور بخشنامه اجرايي تامين منابع مالي دولت از طريق فروش اموال و املاك مازاد را به دستگاههاي اجرايي شمول قانون مديريت خدمات كشوري ابلاغ كرد. معاون اول رييسجمهور بخشنامه اجرايي تامين منابع مالي دولت از طريق فروش اموال و املاك مازاد را به دستگاههاي اجرايي شمول قانون مديريت خدمات كشوري ابلاغ كرد كه در بند ۲ اين بخشنامه بر استفاده از ظرفيت بورس كالا براي فروش اموال مازاد دولت تاكيد شده است.