• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۱ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5055 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۳ آبان

ليگ برتر كشتي امروز آغاز مي‌شود

آيا از اشتباهات گذشته درس گرفته‌ايم؟

يونس هميالي

 

۱- ۲۴ مهر ۱۳۸۲ در دوران تصدي رياست محمدرضا طالقاني اولين دوره ليگ برتر كشتي با نام جام عبدالله موحد برگزار شد. هجده سال پيش وقتي ليگ باشگاه‌هاي كشور به ليگ برتر تغيير اسم داده شد و بعد‌ها با ليگ جايزه بزرگ فصلي و ليگ ۳۰۰ روزه مزين شد، تلاش‌هاي بسياري از سوي مجموعه براي بهتر شدن رقابت‌ها صورت گرفت، اما هر سال دريغ از سال قبل. پايين آمدن سطح فني نبردها، بي‌رغبتي اسپانسرها، نارضايتي تماشاگران، نداشتن برنامه اصولي و تبيين شده، دورانديشي‌هاي لازم و غيره باعث گرديد تا شكل، قاعده و چهره واقعي ليگ با سرنوشتي عذاب‌آور به پايان برسد.
۲- هدف نهايي از برگزاري ليگ چيست؟ يك ليگ خوب داراي چه پارامترهايي است؟ مهم‌ترين راه‌هاي پيشرفت ليگ كدام است؟ حاصل برگزاري چندين دوره ليگ به لحاظ مولفه‌هاي فني، محتوايي، فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي چه بوده است؟ آيا فقط اجراي ليگ، شروع و تمام كردن آن براي مسوولان و برنامه‌ريزان مبنا قرار دارد؟ آيا به ازاي ورودي تزريق شده به آن، خروجي مثبتي صورت گرفته يا خير؟ و پرسش‌هاي ديگري كه مثنوي هفتاد من كاغذ مي‌شود و در طي سال‌هاي متمادي نقطه اشتراك موافقان و مخالفان بوده است. همواره قبل از آغاز رقابت‌ها نطق‌ها و شعارهاي زيادي بيان مي‌شود اما عمل و بهره چنداني مشاهده نمي‌شود. انگار عزم چنداني براي حل صورت‌مساله وجود ندارد. در اكثر اوقات شرايط به گونه‌اي رقم مي‌خورد كه حاشيه بر متن مي‌چربد.
۳- در يك دهه اخير سرنوشت قهرماني ليگ از‌ همان ابتدا به واسطه پشتوانه مالي بسيار بالا مشخص بوده است. تقسيم نشدن كشتي‌گيران درجه يك در بين تيم‌ها و انحصار در يكي، دو تيم خاص، اختلاف فاحشي در بين مبارزه كشتي‌گيران نمايان كرده است. همين موضوع اجازه رقابت نزديك بين تيم‌ها را نداده و به اصطلاح ليگ را از رونق انداخته است. در اين ميان ايرادهاي اساسي ليگ در جاي خود محفوظ مانده و از هر دوره به دوره بعدي انتقال داده شده. جايي كه شعله‌هاي حرف و حديث در تدوين آيين‌نامه زبانه كشيده است. ليگي كه اكثر تيم‌ها فاقد مشخصه‌هاي استاندارد هستند و در مدت زمان كوتاهي شكل مي‌گيرند و بدون برنامه‌ريزي دقيق و منسجم در رقابت‌ها قدم مي‌گذارند و در نتيجه حتي توان پرداخت مبلغ قرارداد به كشتي‌گيران و مربيان را هم ندارند. ليگي كه تعدادي از مربيان آن هر سال براساس روابط به صورت چرخشي در تيم‌هاي ليگ برتر مي‌چرخند و تنها در اين مسابقات ديده مي‌شوند. چه هنري در نزد اين افراد وجود دارد كه بتوانند قلب‌ها را به سمت خود جذب كنند در حالي كه بسياري از مربيان زحمتكش و توانمند سرتاسر اين سرزمين كه در شرايط سخت مشغول آموزش هستند بيرون از گود به نظاره نشسته‌اند؟ واقعيت اين است كه در ليگ كشتي معمولا معيارهاي فني در كنار عوامل غيرفني رنگ مي‌بازد.
۴- بي شك برگزاري ليگ به ضرر كشتي نخواهد بود اما نحوه اجراي آن از تعيين هدف تا رسيدن به ايده‌آل مسيري طولاني در پيش دارد. مسيري كه شايد سال‌ها امتداد داشته باشد تا ويژگي‌ها و طرح‌هاي مورد نظر به دست بيايد. اين جز با شيوه مديريت و برنامه‌ريزي صحيح و ثبات به دست نمي‌آيد. نگرشي كه نياز به تغيير و ترميم اساسي دارد. از اين رو منطق حُكم مي‌كند مسوولان امر، متخصصان و كارشناسان بررسي كنند كه چه مي‌توان كرد تا آسيب‌هاي ليگ كمتر و توسعه كيفي آن بيشتر شود تا رگه‌هايي از اميدواري به آينده در آن مشاهده كرد. شايد با گام نهادن به آرشيو خاطره‌هاي گذشته با تقويت و اصلاح‌ و بهبود ايرادهاي آن بتوانيم دوباره شاهد يك ليگ پُر از هيجان و جذابيت باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون