• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5059 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۸ آبان

پيدا و پنهان

جريمه‌هاي ناچيز  و ادامه تخلفات ايرلاين‌ها

در شرايطي كه سازمان هواپيمايي كشوري چندي پيش بالاخره از تعليق مجوز تعدادي از مسيرهاي پروازي هفت شركت هواپيمايي داخلي به دليل گران‌فروشي و عدم رعايت برخي پروتكل‌هاي بهداشتي خبر داده بود، اين تخلفات همچنان ادامه دارد و به نظر مي‌رسد كه اين جريمه تاثير چنداني روي ايرلاين‌ها نداشته است. اخيرا اين سازمان در اطلاعيه‌اي اعلام كرد: «به دليل عدم توجه به هشدارهاي اين سازمان توسط تعدادي از شركت‌هاي هواپيمايي مبني بر عدم رعايت دقيق شيوه‌نامه‌هاي بهداشتي (مانند رعايت محدوديت ۶۰ درصدي ظرفيت هواپيما) در پروازهاي داخلي و همچنين فروش بليت بالاتر از سقف نرخ تعيين شده، اقدام به تعليق مجوز برخي مسيرهاي پروازي شركت‌هاي هواپيمايي متخلف كرده است. بديهي است در صورت تكرار تخلفات ذكر شده، شركت‌هاي هواپيمايي مذكور اعلام عمومي شده و در جهت حفظ حقوق عامه به مراجع ذي‌ربط معرفي خواهند شد. مسافران مي‌توانند شكايت‌هاي خود را در خصوص موارد فوق‌الذكر به سازمان هواپيمايي كشوري جهت پيگيري ارسال يا در سايت سازمان ثبت كنند.» با اين حال نرخ بليت هواپيما همچنان مانند گذشته بالاست و تغييري در اين قيمت‌ها ايجاد نشده و اين مساله نشان مي‌دهد جريمه‌هاي اينچنيني تاثير چنداني روي شركت‌هاي هواپيمايي نگذاشته و اگر قرار است نرخ پروازهاي داخلي به قيمت قانوني گذشته خود بازگردد، اقدام و برخورد جدي‌تري را مي‌طلبد.


كاهش ۶۵ درصدي  توليد موتوسيكلت

محمد خادم‌منصوري، رييس اتحاديه فروشندگان دوچرخه، موتوسيكلت و لوازم يدكي بر اين باور است كه مردم در وضعيت فعلي چندان به خريد موتوسيكلت روي نمي‌آورند، اگر موتور آنها دچار مشكل شد، سعي مي‌كنند تنها پول خريد قطعات يدكي را پرداخت كرده و موتوسيكلت خود را تعمير و استفاده كنند. اميدواريم كه اقتصاد كشور رونقي پيدا كند تا موتوسيكلت قيمت مناسبي پيدا كرده و مردم بتوانند خريد كنند. او در ادامه اظهار كرد كه «صادرات ما به افغانستان، عراق و برخي كشورهاي ديگر بود كه آنها هم به موتوسيكلت‌هاي چيني روي آورده‌اند. واردات موتوسيكلت ما نيز بيشتر از كشور چين است، اميدواريم كه تحريم‌ها برداشته شود تا بتوانيم از كشورهايي مانند هند، مالزي و اندونزي موتوسيكلت وارد كنيم.» به باور او وقتي تقاضا براي يك محصول وجود نداشته باشد، طبيعي است كه افزايش قيمت هم پيدا نكند. كارخانه‌هاي موتوسيكلت يك زماني نزديك به 700 تا 800 هزار موتوسيكلت توليد مي‌كردند. امروز اين آمار به 150 هزار دستگاه كاهش پيدا كرده است، 150 هزار موتوسيكلت براي سراسر كشور اصلا رقم قابل توجهي نيست، از اين ميان هم بخشي در فروشگاه‌ها مي‌ماند و شايد تنها نصف آن به فروش برسد.


بودجه سال آينده  ساده  و قابل اندازه‌گيري است

رييس سازمان برنامه و بودجه گفت: تلاش مي‌كنيم تا در سال آينده بودجه را طوري تعريف كنيم كه ساده، قابل اندازه‌گيري و پاسخگو باشد. ميركاظمي در حاشيه اولين جلسه شوراي عالي اشتغال كشور افزود: در حال حاضر در بحث بودجه و رشد اقتصادي كسي پاسخگو نيست كه به عنوان مثال چرا رشد اقتصادي كه قرار بوده ۸ درصد باشد در حال حاضر ۴ درصد است. ميركاظمي گفت: در تلاش هستيم تا به يك ثبات اقتصادي برسيم تا نوسانات كمتري در كشور داشته باشيم.بايد زمينه را براي سرمايه‌گذاري فعالان اقتصادي و بخش‌هاي خصوصي ايجاد كنيم و دولت خودش اشتغال ايجاد نمي‌كند دولت بايد كمك كند تا تجار بتوانند در بخش‌هاي مختلف فعاليت كنند از جمله صنعت، معدن و تجارت، ساختمان و حوزه‌هاي خدمات كه بعد از كرونا در حوزه خدمات مي‌توان خيلي اشتغال ايجاد كرد. او گفت: مديريت بر تورم و اينكه خلق پول انجام نشود از برنامه‌هاي جدي ماست، چراكه خلق پول منجر به نقدينگي و تورم و به هم ريختگي بازار ارز و بي‌ثباتي در بازار اقتصاد خواهد شد. او افزود: در حال حاضر بودجه‌هاي ما سنتي و قابل حساب و اندازه‌گيري نيست.


بانك‌ها يك نسخه از قرارداد تسهيلات را به مشتري تحويل دهند
سيد احسان خاندوزي، وزير اقتصاد در نامه‌اي به رييس كل بانك مركزي دستور داد بانك‌ها مكلف شوند حداكثر ظرف يك هفته پس از درخواست مشتري، يك نسخه از قرارداد و اطلاعات كامل تسهيلات را به مشتري تحويل دهند.


ايده ماليات بر مهريه  براي كنترل مهريه‌هاي نجومي

محمدتقي نقدعلي، عضو كميسيون حقوقي و قضايي در خصوص مهريه گفت: كميسيون قضايي در تلاش است شرايط فعلي مهريه را اصلاح كند. در صورت اصلاح قانون، براي رويه‌هاي غلطي كه در مهريه وجود دارد، ترمز و دست‌اندازي ايجاد مي‌شود. وقتي ماليات براي مهريه در نظرگرفته شود، فردي كه نسبت به ثبت ازدواج اقدام مي‌كند، مجبور است براي مهريه سنگين ماليات بالايي را به صورت نقدي پرداخت كند كه همين سبب جلوگيري از افزايش ميزان مهريه خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون