• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۶ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5079 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۱ آذر

نرخ‌هاي جديد اصلاح شده‌اند

اعلام قيمت جديد بليت هواپيما

در پي تصويب كاهش قيمت بليت هواپيما در جلسه اخير شوراي عالي هواپيمايي كشوري روز گذشته نرخ‌هاي جديد بليت هواپيما براي پروازهاي داخلي ابلاغ شد. انجمن شركت‌هاي هواپيمايي دقايقي پيش نرخ‌هاي جديد بليت هواپيما براي پروازهاي داخلي را اعلام كرد كه در آن حدود 10 درصد قيمت بليت پروازهاي داخلي نسبت به آنچه ايرلاين‌ها از ابتداي تيرماه افزايش داده بودند، كاهش پيدا كرد.
سه‌شنبه هفته گذشته ۲۵ آبان ماه محمد محمدي‌بخش، رييس سازمان هواپيمايي كشوري خبر از توافق با ايرلاين‌ها براي كاهش قيمت بليت هواپيما در پي برداشته شدن محدوديت‌هايي مانند محدوديت پذيرش ۶۰ درصدي مسافر از ابتداي آذر ماه داد.
با توافق ميان ايرلاين‌ها و وزارت راه و شهرسازي براي كاهش قيمت بليت هواپيما، نرخ‌هاي جديد از امروز اول آذرماه اجرايي مي‌شود.
پس از حدود ۵ ماه از افزايش قيمت بليت هواپيما بالاخره در جلسه اخير وزير راه و شهرسازي با شركت‌هاي هواپيمايي كاهش قيمت بليت هواپيما تصويب و نرخنامه جديد براي پرواز‌هاي داخلي اعلام شد.داستان از اينجا شروع شد كه ايرلاين‌ها بدون داشتن مصوبه و حتي اطلاع‌رساني از روز‌هاي نخست تيرماه امسال اقدام به افزايش قيمت بليت هواپيما تا بيش از ۳۰ درصد كردند و از آن زمان تا هفته گذشته با وجود هشدار‌ها و مخالفت‌هاي متعدد از سوي وزير وقت راه و شهرسازي و مسوولان سابق سازمان هواپيمايي اتفاقي در اين زمينه رخ نداد و جلسات متعددي كه بين محمد اسلامي و نمايندگان ايرلاين‌ها برگزار شد بي‌نتيجه باقي ماند.اما بالاخره سه‌شنبه هفته گذشته ۲۵ آبان ماه محمد محمدي‌بخش، رييس سازمان هواپيمايي كشوري خبر از توافق با ايرلاين‌ها براي كاهش قيمت بليت هواپيما در پي برداشته شدن محدوديت‌هايي مانند محدوديت پذيرش ۶۰ درصدي مسافر از ابتداي آذر ماه داد.البته براساس اطلاعات دريافت شده، در اين جلسه توافق روي درصد كاهش نرخ پرواز‌هاي داخلي صورت نگرفته و نرخنامه مشخصي تدوين و تصويب نشده است.بر اين اساس مقرر شد تا ايرلاين‌ها در روز‌هاي باقيمانده تا آذرماه نرخنامه جديد پرواز‌هاي داخلي را مشخص و به تاييد سازمان هواپيمايي كشوري و وزارت راه و شهرسازي برسانند.اين نرخنامه هم‌اكنون نهايي شده و براي ابلاغ رسمي آن در انتظار تاييد از سوي دستگاه‌هاي متولي مذكور است. البته با وجود پيگيري‌هاي صورت گرفته انجمن شركت‌هاي هواپيمايي كه مسوول اطلاع‌رساني در اين زمينه است هيچ پاسخي به اين سوال نداد كه اگر قرار است قيمت بليت هواپيما كاهش پيدا كند نرخنامه جديد چه زماني قرار است ابلاغ شود و اساسا روي چه قيمتي توافق صورت گرفته است؟ 
اما اينكه مسافران چگونه مي‌توانند از شركت‌هاي هواپيمايي بابت تخلفات احتمالي‌شان در حوزه‌هاي مختلف از جمله قيمت بليت، رعايت شيوه‌نامه‌هاي بهداشتي مقابله با كرونا و غيره شكايت كنند؟ همواره جاي سوال بوده است.مردم مي‌توانند اين شكايت و گلايه‌هاي خود را از طريق سازمان هواپيمايي كشوري به عنوان دستگاه متولي و ناظر پيگيري كنند. سامانه حقوق مسافر اين امكان را به مردم مي‌دهد تا از دستورالعمل‌هاي تدوين شده درباره حقوق مسافر در پروازهاي داخلي و بين‌المللي مطلع شده و بر اساس همين دستورالعمل‌ها و در صورت بروز تخلف از سوي ايرلاين‌ها يا همان شركت‌هاي هواپيمايي، آژانس‌هاي هواپيمايي و حتي فرودگاه‌هاي كشور شكايت كنند.
مسافران پروازهاي داخلي و بين‌المللي كه از شركت‌هاي هواپيمايي داخلي يا حتي خارجي براي سفرهاي خود استفاده مي‌كنند، مي‌توانند از طريق سايت سازمان هواپيمايي كشوري به نشاني اينترنتي https://www.cao.ir و در بخش سامانه حقوق مسافر شكايت خود را ثبت كنند.البته در سامانه حقوق مسافر به هنگام ثبت درخواست چند نكته براي مردم يادآوري شده است. به عنوان مثال اگر مسافري از شركت هواپيمايي يا آژانس هواپيمايي شكايت داشته باشد ابتدا بايد به همان شركت هواپيمايي مراجعه كرده و شكايت خود را طرح كند و در صورت عدم دريافت پاسخ مناسب، سوابق شكايت خود از اين شركت يا آژانس هواپيمايي مورد نظر را در اين سامانه ثبت كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون