• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۶ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5079 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۱ آذر

شرايط جديد و عجيب بانك‌ها براي افتتاح حساب

مقررات عجيب و غريب برخي بانك‌ها طي روزهاي اخير، جنجال‌هاي زيادي ايجاد كرده است. اينكه بانك‌ها براي احراز هويت مشتريان خود براي افتتاح حساب نه براي درخواست وام بلكه حساب جاري جز مدارك شناسايي، اصل و كپي سند مالكيت يا اجاره‌نامه خانه و معرفينامه از محل كار مشتري نيز دريافت مي‌كنند. البته كه اين شرايط بيشتر در بانك‌هاي دولتي به چشم مي‌خورد، اما درخواست مدارك از محل زندگي و محل كار افراد با فرض بر مبارزه با پولشويي مي‌تواند مانع جديدي بر سر راه استفاده از خدمات بانكداري باشد. از چند روز گذشته برخي بانك‌ها به ويژه بانك‌هاي دولتي شرط و شروط عجيبي را براي افتتاح حساب اعلام كرده‌اند و مدارك بيشتري براي افتتاح حساب از مشتريان مطالبه مي‌كنند و توجيه عجيبي هم را بابت دريافت اين مدارك عنوان كرده‌اند. واكنش‌هاي افراد در فضاي مجازي حاكي از آن است در صورت نداشتن هركدام از مدارك مانند سند ملكي يا معرفينامه از محل كار با مهر و امضاي كارفرما، از ارايه خدمات به افراد جلوگيري مي‌شود. يكي از اين بانك‌ها درباره دليل درخواست ارايه سند ملك اعلام كرده كه با توجه به مقررات جديد قرار بر اين است كه افتتاح حساب مشتريان در شعبه‌هاي محدوده‌هاي محل سكونت افراد انجام شود و بحث مسافت هم مورد ملاك قرار مي‌گيرد.
 با استناد به گفته‌هاي اين بانك اگر مسافت محل زندگي فرد تا بانك مورد نظر زياد باشد، از افتتاح حساب اجتناب شده و آن را به شعبه ديگري ارجاع مي‌دهند. اما محمدرضا جمشيدي، دبير كانون بانك‌ها و موسسات اعتباري خصوصي درباره علت اعمال شرايط جديد براي افتتاح حساب گفت: «مسووليت احراز هويت مشتريان برعهده بانك‌ها گذاشته شده است و برخي بانك‌ها با دريافت اين مدارك و از طريق اين روش هويت مشتريان خود را تشخيص مي‌دهند و احراز مي‌كنند. از سوي ديگر بانك‌ها با اخذ اين مدارك و اسناد وضعيت مالي مشتريان بررسي مي‌شود. پس از افتتاح حساب، بانك‌ها مشتريان را در سه گروه طبقه‌بندي مي‌كنند و سطح مالي افراد بررسي خواهد شد و پس از آن اگر فرد چك‌هايي با ارقام بيشتر از آن ارقام صادر كند، آن چك به كميسيون پولشويي براي بررسي‌هاي بيشتر منتقل مي‌شود.»
دبير كانون بانك‌ها و موسسات اعتباري خصوصي ادامه داد: «بنابراين در ابتداي افتتاح حساب شناختي از مشتريان به دست مي‌‌آورند تا حساب افراد بر اساس خوداظهاري خودشان رصد شود و گردش مالي مشكوك حساب فرد مورد بررسي قرار بگيرد.» اين در حالي است كه مي‌توان از روش‌هاي ديگري براي مبارزه با پولشويي استفاده كرد. البته كه هيچ‌كدام از بانك‌ها توضيحي در خصوص افتتاح حساب براي افرادي كه با اقوام خود زندگي مي‌كنند و سند يا اجاره‌نامه‌اي به نام خود ندارند، ندادند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون