• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5085 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۸ آذر

ورزش و هنر، ابزار عربستان براي بازسازي وجهه‌اش در دنيا

ستاره مشهور موسيقي پاپ، جاستين بيبر با درخواست‌هاي مكرر طرفدارانش براي لغو حضور در جده در ماه آينده مواجه شده است، به نحوي كه در توييتر فعالان اين شبكه صداي مخالفت خود در مورد حضور اين خواننده جوان مطرح در عربستان براي حضور در مراسم مسابقات فرمول يك را بالا و بالاتر مي‌برند.
به گزارش سرويس بين‌الملل «انتخاب» به نقل از العرب، در ادامه اين مطلب آمده است: حمله گسترده‌اي در فضاي مجازي به راه افتاده كه در جريان آن، بيبر به لغو اجراي خود در مملكت سعودي فراخوانده مي‌شود. طرفداران اين خواننده پاپ با انتشار هشتك Bieberfans۴humanrights#، سعي دارند بيبر را از تصميمش منصرف كنند، ايشان معتقدند كه عربستان در وهله اول مي‌خواهد از اسم ستارگان حوزه‌هاي مختلف براي بهبود وجهه خود در زمينه حقوق بشر استفاده كند.
قرار است بيبر روز پنجشنبه دسامبر پيش رو در شهر جده عربستان اجرايي داشته باشد و اين مراسم در جريان اختتاميه مسابقات فرمول يك جايزه بزرگ عربستان است.
ستاره كانادايي در بين ديگر هنرمنداني جاي مي‌گيرد كه قرار است در حاشيه ميزباني عربستان از مسابقات اتومبيلراني جايزه بزرگ قهرماني جهان اجرا كنند، همان‌طور كه هنرمندان مطرح ديگري نظير ديويد گوتا، جيسون ديرلو و ديجي مشهور، تي‌اس‌تو هم در اين مراسم حضور خواهند داشت.
اين نخستين‌بار نيست كه سلبريتي‌هاي حوزه موسيقي با فشار زيادي براي منصرف شدن از اجرا در عربستان مواجه مي‌شوند، پيش از اين نيز خواننده مشهور، ماريا كري هم با چنين فشاري رو به رو شد كه بدون توجه به آن، اجراي خود در عربستان را انجام داد. در مقابل، نيكي ميناچ، ديگر خواننده مطرح امريكايي به دنبال فشار‌هايي كه به او وارد شد، در سال ۲۰۱۹ تصيمم گرفت اجراي خود در جده را لغو كند.
عربستان تلاش مي‌كند از ورزش و هنر براي نشان دادن قدرت نرم خود استفاده كند، در همين راستا، از خوانندگان بسيار مطرحي نظير انريكه ايگلسياس، ماريا كري، جانت جكسون، ۵۰ سنت و جنيفر لوپز براي حضور و اجرا در جده دعوت كرد كه در ادامه اغلب اين خوانندگان مطرح دعوت سعودي‌ها را پذيرفتند. به اين شكل، هزينه زيادي صرف فعاليت‌هاي رفاهي، ورزشي و فرهنگي مي‌شود تا اين امر وسيله‌اي باشد براي بهبود روابط رياض با جهان غرب.
در اين ميان، نامزد جمال خاشقچي نيز از بيبر خواست به عربستان سفر نكند و براي «قاتلان» خاشقچي اجرا نداشته باشد. به نظر مي‌رسد اصطلاحات به كار رفته در صحبت‌هاي خديجه چنگيز با دقت بسياري انتخاب شده، چراكه توجه زيادي را در بين كاربران فضاي مجازي در دولت‌هاي اروپايي برانگيخت.
خديجه چنگيز با نوشتن نامه سرگشاده‌اي براي بيبر در روزنامه واشنگتن پست، از او خواست با لغو اجراي خود در جده پيام مهمي را به جهان برساند، مبني بر اينكه نام و هنرش براي بازگرداندن اعتبار به نظامي كه منتقدان خود را مي‌كشد، به كار گرفته نمي‌شود.
علاوه بر اين، سازمان هيومن رايتس واچ گفت: عربستان تاريخ طولاني در سوءاستفاده از مشاهير و رويداد‌هاي بزرگ بين‌المللي براي منصرف كردن اذهان از تجاوز‌هاي خود دارد. سمير مسقاطي، فعال اجتماعي در توييتي به زبان انگليسي ضمن اشاره به درخواست نامزد خاشقچي، عنوان كرد كه بيبر در سال جاري آلبوم جديدي با عنوان «عدالت» و «آزادي» را منتشر كرده كه عربستان نياز مبرمي به اين دو دارد.
بسياري از كاربران فضاي مجازي كه در بين آنها روزنامه‌نگاران مطرح غربي هم حضور دارند، انتقاد شديدي را متوجه حضور بيبر در مراسم جده كرده‌اند. براي مثال، حسابي تحت عنوان «با هم براي عدالت» در توييتر كه يك حساب سعودي با هدف داشتن وطني قانونمدار، عادل و ضامن آزادي‌هاست، نوشت: تحليلگران مي‌پرسند چرا عربستان به ستاره‌هاي تراز اول و برگزاري فستيوال‌هاي موسيقي، هفته مد و فرمول يك نياز دارد؟ اين بخشي از استراتژي سعودي در زمينه روابط عمومي است.
عربستان از طريق اين مراسم‌ها تلاش مي‌كند خود را به عنوان يك مركز جهاني در زمينه تفريح و رفاه معرفي كند. در همين راستا، شاهزاده خالد بن سلطان الفيصل، رييس اتحاديه اتومبيل‌ها در عربستان، تصريح كرد كه از ميزباني كشورش از اين گونه فعاليت‌هاي ورزشي بزرگ، حمايت مي‌كند. وي گفت نگران سايه انداختن سياست بر مسابقات فرمول يك كه براي اولين‌بار عربستان ميزبان آن خواهد بود، نيست. الفيصل تاكيد كرد كه عربستان به سمت و سوي مثبتي حركت مي‌كند و اميدوار است بتواند مسير رشد و تغيير را به شكلي بپيمايد كه براي ملت سعودي بهتر است.
شاهزاده سعودي افزود: از مردم مي‌خواهيم به عربستان بيايند، به چشم خود ببينند و نظر بدهند. من به هر عقيده‌اي احترام مي‌گذارم، اما مي‌خواهم بدانم به چه چيزي استناد مي‌كنند.
با توجه به محبوبيت زيادي كه ستاره كانادايي موسيقي پاپ، جاستين بيبر از آن برخوردار است، سعودي‌ها اشتياق زيادي براي حضور در اين مراسم و ديدن ستاره محبوب‌شان دارند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون