• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5085 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۸ آذر

از كشتي و كاراته تا تكواندو

چرا در برگزاري مسابقات انتخابي مشكل داريم؟

گروه ورزش

 

هنوز بحث و جدل‌ها پيرامون چرخه انتخابي تيم ملي كشتي فرنگي و كاراته حل‌وفصل نشده كه مسابقات انتخابي تيم ملي تكواندو نيز مورد ترديد قرار گرفته است. 

مسابقات انتخابي تيم ‌ملي تكواندو به منظور حضور در بيست‌وپنجمين دوره مسابقات قهرماني جهان در چين، روز شنبه با حضور ۶۲ هوگوپوش در خانه تكواندو برگزار شد. پيش از آغاز مسابقات اعلام شد ۱۶ فيناليست در ۸ وزن به اردوي تيم ملي دعوت مي‌شوند. 
در اين رقابت‌ها نفرات اول و دوم مسابقات آزاد كشوري و منتخبين كادر فني، مدال‌آوران طلايي دهمين دوره مسابقات جام باشگاه‌هاي آسيا، مدال آوران طلايي سي‌ويكمين دوره مسابقات جام فجر، فيناليست‌هاي سومين دوره مسابقات آزاد آسيا، مدال‌آوران مسابقات قهرماني آسيا۲۰۲۱ در لبنان و مدال‌آوران بازي‌هاي المپيك جوانان ۲۰۱۸ در آرژانتين براي رسيدن به هوگوي تيم ملي مبارزه كردند. در نهايت ساعت ۱۰ و ۳۰ دقيقه شب و بعد از يك روز بسيار پرفشار و سنگين ۱۶ فيناليست در ۸ وزن مشخص شدند. 
در اين رقابت‌ها چند شگفتي هم رقم خورد. فرزان عاشورزاده كه سابقه حضور در المپيك ريو را در كارنامه دارد و همين‌طور سعيد رجبي دارنده مدال طلاي بازي‌هاي آسيايي ۲۰۱۸ با شكست مقابل رقبا از گردونه رقابت‌ها كنار رفتند. همچنين ميرهاشم حسيني دارنده طلاي بازي‌هاي آسيايي و نقره جهاني و همچنين سجاد مرداني نايب‌قهرمان جهان و نماينده ايران در المپيك ريو در فينال مقابل رقباي جوان خود شكست خوردند. 
بعد از مسابقات سيد محمد پولادگر رييس فدراسيون تكواندو با زيبا و جذاب خواندن مسابقات انتخابي تاكيد كرد با وجود اين چهره‌هاي جوان «دلم براي آينده تكواندو قرص شده است.» رييس فدراسيون تكواندو، در رابطه با ميدان دادن كادر فني تيم ملي به نفرات برتر انتخابي گفت: «قطعا همين‌طور خواهد بود. به آنها در همين ميدان انتخابي اين فرصت داده شد تا بيايند و شايستگي‌هاي خود را نشان بدهند. اين روند ادامه خواهد داشت و شاهد حمايت از نفرات جوان و با استعداد خواهيم بود.»
روز گذشته و در حالي كه همه منتظر بودند ۱۶ فيناليست مسابقات انتخابي به اردوي تيم ملي فراخوانده شوند در كمال تعجب ۲۵ نفر به اردو دعوت شدند. در ميان ۹ نفر اضافه‌اي كه نام‌شان در ليست وجود داشت اسامي بازنده‌هاي رقابت‌هاي انتخابي هم به چشم آمد از جمله عاشورزاده و رجبي. اين افراد اضافه تحت عنوان «منتخبين كميته فني» به اردوي تيم ملي دعوت شدند. اتفاقي كه برگزاري رقابت‌هاي انتخابي را به‌طور كامل زير سوال برد و ابهامات زيادي را به وجود آورد. از جمله اينكه چطور ممكن است مسابقات انتخابي برگزار شود اما حدود ۴۰ درصد دعوت‌شدگان از مسير ديگري به تيم ملي برسند؟ و اگر قرار بود كادرفني گزينه‌اي به نام منتخبين داشته باشد چه اصراري به برگزاري مسابقات انتخابي بود؟ از كجا معلوم مربيان تيم ملي در نهايت براساس همين منطق نفرات اصلي تيم ملي را مشخص نكنند؟ 
فريبرز عسگري سرمربي تيم ملي بعد از مسابقات انتخابي در رابطه با شكست چهره‌هاي نامدار گفته بود: «نبايد به اسم‌ها نگاه كنيم و ملاك ما شرايط حال حاضر افراد است و اين چرخه دايم در حال حركت است. يك روزي قهرمانان فعلي جاي قهرمانان گذشته را گرفتند و امروز نيز اگر دير بجنبند يكسري جوانان ممكن است جاي آنها را بگيرند.» اين اظهارات در حالي است كه نحوه دعوت افراد به اردوي تيم ملي نشان مي‌دهد كادر فني كاملا به «اسامي» توجه كرده‌اند و «وضعيت فعلي» افراد را ملاك قرار نداده‌اند. 
حاشيه‌هاي مسابقات انتخابي تيم ملي تكواندو در ادامه حاشيه‌هاي انتخابي ساير ورزش‌هاي انفرادي كشور است. در چند ماه گذشته مسابقات انتخابي تيم ملي كاراته با حاشيه‌هاي زيادي همراه شد. در آبان مسابقات انتخابي تيم ملي كاراته برگزار شد و انتقاد بسياري از اعضاي تيم ملي را به همراه داشت. در آن مسابقات داوري‌هاي ضعيف و تصميمات عجيب شرايط را به گونه‌اي پيش برد كه سجاد گنج‌زاده قهرمان المپيك بعد از باخت مقابل حريف و از دست دادن شانس رسيدن به تيم ملي با عصبانيت سالن مسابقات را ترك كرد. اما جالب اينكه اين ملي‌پوش كشورمان سه روز بعد به تيم ملي دعوت شد! ابوالفضل شهرجردي عضو تيم ملي كاتاي ايران در اعتراض به انتخابي كاراته گفت: «قبل از جهاني وارد حاشيه شديم.» اين كارتارو كه در انتخابي‌هاي تيم ملي به تيم ملي رسيده بود اعلام كرد بعد از سه دوره انتخابي فني در فصل يك هفته تا مسابقات يك انتخابي ناگهاني و اعلام نشده و غيرفني برگزار كردند كه باعث آسيب‌ديدگي من شد. البته كه تيم ملي كاراته به دلايلي از اعزام به مسابقات جهاني بازماند. 
چند روز پيش هم چرخه انتخابي تيم‌هاي ملي كشتي آزاد و فرنگي منتشر شد و داد اهالي كشتي فرنگي را از رويه‌هايي كه محمد بنا در پيش مي‌گيرد به هوا برد. در اين چرخه مثل هميشه اعضاي تيم ملي كه پيش از اين با نظر شخصي بنا انتخاب شده‌اند از حضور در برخي مسابقات انتخابي معاف هستند. همچنين معلوم نيست ساير كشتي‌گيراني كه قرار است در جام تختي به عنوان مسابقات انتخابي شركت كنند در صورت موفقيت چه امتيازي دريافت مي‌كنند. كارشناسان انتخابي بر اين اساس ديدگاه‌هاي محمد بنا را كلي، ناشفاف و مبهم ارزيابي كردند. حسن طيبي پيشكسوت كشتي در اين رابطه گفت: «قانون را مبهم مي‌نويسند كه با سليقه شخصي تفسير كنند.»
مسابقات انتخابي در رشته‌هاي كشتي، كاراته، تكواندو و ساير رشته‌ها نظير ووشو، وزنه‌برداري و... هميشه با ابهام‌هاي جدي همراه بوده‌اند و گويا قرار نيست ورزش ايران هيچ‌وقت شاهد يك انتخابي كامل و بدون حرف و حديث باشد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون