• ۱۴۰۳ جمعه ۲ آذر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5085 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۸ آذر

موسيقي

موسيقي هم صاحب ستاد شد!

«ستاد راهبردي هنر موسيقي» با انتشار بيانيه‌اي با حضور هنرمندان و محققاني از عرصه موسيقي، اعلام موجوديت كرد. به گزارش «اعتماد»، در هسته اوليه اين ستاد هنرمنداني چون رضا مهدوي، سيدعبدالحسين مختاباد، سيد ابوالحسن مختاباد، سيد عليرضا ميرعلي نقي، فاضل جمشيدي، شهرام صارمي و ... حضور دارند و با امضاي يك بيانيه، آمادگي خود را جهت گسترش فعاليت‌هاي اجتماعي در حوزه موسيقي، هنرمندان موسيقي و بهبود شرايط و ارتقاي شأن و جايگاه و رفاه و تامين ايشان اعلام كردند. اين ستاد كه اختصاصا «#ستاره» ناميده مي‌شود در نخستين اعلام نظر خود و به منظور ايجاد شرايط مناسب و بررسي‌هاي دقيق‌تر و كارشناسي‌شده، خواستار اختصاص زمان طولاني‌تر مبني بر دريافت بيوگرافي و برنامه‌هاي كاري مديرعامل آتي «خانه موسيقي» شده‌اند؛ در بيانيه ستاد راهبردي هنر موسيقي بر ضرورت و اهميت اين امر مهم تاكيد و از «هيات‌مديره» خانه موسيقي ايران خواسته‌ شده است كه از عجله و شتاب در انتخاب فوري مديرعامل پرهيز كند و فرصتي طولاني‌تر و مناسب فراهم كنند تا كانديداها و نامزدهاي مديرعاملي اين نهاد فرصت ارايه «رزومه و برنامه‌هاي عملياتي» خود را جهت ارايه به هيات‌مديره و جامعه موسيقي داشته باشند تا همزمان در منظر افكار عمومي موسيقي‌دانان صالح‌ترين و كارآمدترين مديرعامل براي نهاد مدني ـ هنري و اجتماعي موسيقي فراهم شود. به گزارش «اعتماد»، مجمع عمومي خانه موسيقي ايران جهت برگزاري انتخابات هيات‌مديره و بازرس اين نهاد، ۲۳ آبان‌ماه برگزار شد و داريوش پيرنياكان، حميدرضا عاطفي، حميدرضا اردلان، هنگامه اخوان، محسن رجب‌پور، زيدالله طلوعي و مسعود شعاري به عنوان اعضاي هيات‌مديره  خانه موسيقي ايران و اميرعباس ستايشگر (علي‌البدل اول)  و عليرضا آزادگان مهر (علي‌البدل دوم) انتخاب شدند.


مجيد كياني مطرح كرد

اهميت توجه به رديف‌هاي شفاهي موسيقي ايراني

مجيد كياني نوازنده سنتور و مدرس موسيقي ايراني كه داوري چندين دوره جشنواره ملي موسيقي جوان را عهده‌دار بوده است، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره كيفيت برگزاري جشنواره موسيقي جوان در دوره‌هاي اخير ضمن ارايه نكاتي درباره برخي از فعاليت‌هاي اين رويداد توضيح داد: جشنواره ملي موسيقي جوان علاوه بر اينكه توانسته جايگاه موسيقي ايراني را ارتقا بدهد، به نوعي مي‌تواند معرف طيف‌هاي مختلف موسيقي و همچنين سازهاي متفاوت كشورمان باشد. البته ضرورت ايجاد و راه‌اندازي چنين جشنواره‌اي در كشورمان از سال‌ها قبل بايد انديشيده مي‌شد به اين دليل كه نسل جوان موسيقي ايران در اين چند سال اخير فعاليت بسيار خوبي داشته و دارند و خيلي خوب ظاهر شده‌اند و بايد عرصه و بستري براي ارايه هنر خود داشته باشند و در كنار آن علاوه بر انگيزه و اشتياق بيشتر جوانان، جايگاه موسيقي ايراني هم ارتقا خواهد يافت. نكته ديگري كه درباره جشنواره موسيقي جوان مي‌توان به آن اشاره داشت رويكرد ستاد جشنواره است كه توانسته طيف‌هاي مختلف موسيقي و همچنين سازهاي متفاوت كشورمان را در بر بگيرد و معرف آنها به ويژه در بخش موسيقي نواحي باشد. اما يكي از ايراداتي كه من درباره اين رويداد مي‌توانم به آن اشاره كنم، روي اين نكته استوار است كه علاوه بر اينكه جمع‌آوري بخش‌هاي مختلف موسيقي كمي مشكل است، گويي اينكه چند جشنواره همزمان با هم برپا مي‌شود. بنابراين بهتر است هركدام از بخش‌هاي جشنواره موسيقي جوان در قالب‌هاي تخصصي مختلف به صورت جداگانه برگزار شود. به عنوان مثال يك جشنواره محدود به موسيقي نواحي باشد، يك جشنواره براي موسيقي امروز دنيا يعني كلاسيك غربي، يك جشنواره هم در خصوص موسيقي اصيل و سنتي تا هركدام از اين جشنواره‌ها در جايگاه خود ارزشيابي شوند. اين هنرمند پيشكسوت موسيقي ايراني تصريح كرد: اما در بخش موسيقي شفاهي نكته‌اي وجود دارد؛ همان‌طوركه مي‌دانيد سازمان يونسكو رديف‌هاي موسيقي ايران را كه به صورت شفاهي و سينه به سينه ثبت و جمع‌آوري شده به عنوان يك هنر ملي ثبت جهاني كرده است اما در جشنواره به اين بخش كمتر توجه شده و جوان‌ها آشنايي كمتري دارند ولي در مقابل بخش موسيقي رديف دستگاهي كه به اصطلاح بخش مكتوب موسيقي رديفي ما محسوب مي‌شود مواد آزمون اين جشنواره است مانند رديف استاد صبا و غيره كه به صورت آوانويسي است. به ويژه قطعات ضربي كه از رپرتوارهاي ضبط‌شده انتخاب شده‌اند اما به عقيده من نياز است بخش رديف‌هاي شفاهي هم گنجانده شود. بر اين اساس پيشنهاد من اين است بخش شفاهي رديف موسيقي ايران بيشتر ديده شود. در فرهنگ ما مكاتب بسياري وجود دارد و هنر موسيقي هم مستثني از اين موضوع نيست. به عنوان نمونه در موسيقي دستگاهي، «رديف» نمي‌تواند فقط يك مكتب خاص باشد چرا كه هر استادي روش و شيوه منحصر به خود دارد، منتها بهترين شيوه‌ها از آن استادان برتر است كه همچنان مكتب‌شان پابرجا مانده و ماندگار شده است. بنابراين با اين نگاه و سليقه قطعا داوري چنين جشنواره‌اي مشكل خواهد بود چرا كه شيوه كاري هر استاد متفاوت است. اما بالعكس با نگاه در موسيقي كلاسيك غربي خواهيد ديد گستردگي رپرتوارهاي اين موسيقي مشخص است البته شيوه‌هاي نوازندگي كشورهاي مختلف كمي متفاوت است اما رپرتوار آن ثابت است و بر اين اساس داوري‌ها هم به راحتي انجام مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون