• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5085 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۸ آذر

قله ۳۲ ميليون توماني بار ديگر فتح شد

بازگشت قيمت مسكن به مدار افزايشي

گروه اقتصادي

 

بانك مركزي در گزارشي عنوان كرده كه متوسط قيمت واحد مسكوني معامله شده از طريق بنگاه‌هاي معاملات ملكي شهر تهران در آبان به بيش از 

۳۲ ميليون تومان رسيده است. 
متوسط قيمت واحد مسكوني معامله شده از طريق بنگاه‌هاي معاملات ملكي شهر تهران در آبان با افزايش ۱.۲درصدي نسبت به مهر ماه به بيش از 
۳۲ ميليون تومان به ازاي هر متر مربع رسيده و اين در حالي است كه ماه گذشته بازار مسكن شهر تهران كاهش اندك ۰.۲درصدي را تجربه كرده بود. به عبارت ديگر بازار مسكن پس از يك دوره خيلي كوتاه كاهش قيمت‌ها، بار ديگر به مدار صعودي بازگشته است، ضمن اينكه اطلاعات ارايه شده توسط بانك مركزي نشان مي‌دهد قيمت مسكن در آبان امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته رشد ۱۷.۱ را نشان مي‌دهد.
همزمان با افزايشي شدن قيمت‌ها، ركود در بازار مسكن پايتخت نيز كاهش پيدا كرده است. چنانكه براساس گزارش بانك مركزي تعداد معاملات آپارتمان‌هاي مسكوني در اين ماه نيز نسبت به ماه گذشته و ماه مشابه سال قبل ۳۳.۵ و ۶۳.۵درصد افزايش نشان مي‌دهد.
در ميان مناطق ۲۲گانه شهر تهران بيشترين و كمترين متوسط قيمت يك متر مربع واحد مسكوني به ترتيب مربوط به منطقه يك با ۶۹ ميليون و ۶۷۰ هزار تومان و منطقه ۱۸ با ۱۵ ميليون و ۱۴۰ هزار تومان بود.واحدهاي مسكوني در دامنه قيمتي ۱۵ تا ۲۰ ميليون توماني به ازاي هر مترمربع با ۱۷درصد بيشترين سهم را از معاملات داشت. به‌ طور كلي ۶۰درصد معاملات با قيمتي كمتر از ميانگين قيمت شهر تهران معامله شدند. همچنين واحدهاي مسكوني با زير بناي ۵۰ تا ۶۰ مترمربع با ۱۶درصد بيشترين سهم را از معاملات داشتند. در مجموع ۵۷.۴درصد واحدهاي مسكوني معامله شده مساحتي كمتر از ۸۰ متر مربع داشتند. واحدهاي مسكوني در دامنه قيمتي يك تا يك و نيم ميليارد تومان نيز ۱۹.۳درصد كل معاملات را به خود اختصاص داد. در مجموع ۴۹.۵درصد از واحدهاي مسكوني معامله شده آبان ماه، ارزشي كمتر از دو ميليارد تومان داشتند.همچنين در اين ماه اجاره واحد مسكوني در شهر تهران نسبت به ماه مشابه سال گذشته افزايش ۴۸.۴درصدي را نشان مي‌دهد.در اين ميان هر روز از تعداد واحدهاي كمتر از 5 سال ساخت موجود در بازار مسكن شهر تهران كاسته مي‌شود كه از دلايلي همچون افت ساخت و ساز، كاهش قدرت خريد متقاضيان و كمبود زمين نشأت مي‌گيرد؛ در حال حاضر كف قيمت آپارتمان ۵۰ متري كمتر از 5 سال در شهر تهران حدود يك ميليارد تومان است. در اين شرايط هم‌اكنون اغلب واحدهاي موجود در بازار مسكن پايتخت را خانه‌هاي بالاي ۵ سال تشكيل مي‌دهند؛ به‌ طوري كه در حال حاضر ۶۷درصد معاملات مربوط به آپارتمان‌هاي بالاي ۵ سال ساخت است. در مهر ماه ۱۴۰۰ واحدهاي كمتر از ۵ سال ۳۳درصد از كل معاملات را دربر گرفتند، واحدهاي ۶ تا ۱۰ سال ۲۱.۸درصد و واحدهاي ۱۶ تا ۲۰ سال ۱۸.۴درصد از كل معاملات را به خود اختصاص دادند كه رتبه‌هاي اول تا سوم را از اين نظر داشتند. خانه‌هاي با عمر بناي ۱۱ تا ۱۵ سال با ۱۳.۸درصد و بيش از ۲۰ سال با سهم ۱۳.۱درصد جايگاه‌هاي بعدي را در معاملات مهر ماه ۱۴۰۰ به خود اختصاص دادند. سهم واحدهاي كمتر از ۵ سال از ۵۸ درصد در سال ۱۳۹۳ به ۳۳درصد در سال ۱۴۰۰ رسيده است.
ميانگين قيمت زمين در شهر تهران ۴۵ ميليون تومان در هر متر مربع است. اين آمار در زمستان ۱۳۹۹ ارايه شده و شواهد نشان مي‌دهد در سال ۱۴۰۰ تورم سنگيني را در بخش زمين نداشته‌ايم. در حال حاضر سازنده‌ها به دليل نبود تصويري روشن از بازدهي سرمايه در بخش مسكن، سردرگم هستند. در سوي ديگر كمبود زمين در پايتخت به ايجاد فاصله قيمتي بين مسكن و زمين منجر شده است. هم‌اكنون متوسط قيمت مسكن در تهران ۳۱.۶ ميليون تومان و ميانگين قيمت زمين ۴۵ ميليون تومان است.
عوامل متعددي بر روند نزولي ساخت و ساز در شهر تهران اثرگذار بوده كه مهم‌ترين آن به رشد شديد قيمت مسكن، كاهش قدرت خريد متقاضيان مصرفي و كمبود زمين مربوط مي‌شود. به دنبال خروج تقاضاي مصرفي، خريد و فروش‌هاي سرمايه‌گذاري نيز به تدريج دچار افت شده است؛ به‌طوري كه هم‌اكنون بازار مسكن شهر تهران به يك‌سوم ظرفيت معمول خود رسيده و در مهر ماه ۱۴۰۰ فقط ۵۴۷۱ معامله مسكن در شهر تهران انجام شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون