• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5100 -
  • ۱۴۰۰ جمعه ۲۶ آذر

خبر

ديدار وزير خارجه تركيه  با نخست‌وزير امارات

«مولود چاوش اوغلو» وزير خارجه تركيه روز چهارشنبه در دوبي با «محمد بن راشد آل مكتوم» نايب‌رييس و نخست‌وزير امارات و حاكم دوبي ديدار كرد. خبرگزاري امارات (وام) گزارش داد كه در اين ديدار تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي و نيز راهكارهاي تقويت همكاري تركيه و امارات در تمامي زمينه‌ها بررسي شد. دو طرف همچنين برنامه‌هاي توسعه‌اي دو كشور براي تحقق منافع مشترك از طريق توسعه فرصت‌هاي اقتصادي، مبادلات تجاري و سرمايه‌گذاري و دستيابي به سطوح جديد همكاري دو كشور را مورد بررسي قرار دادند. وزير خارجه تركيه پيشرفت امارات در زمينه‌هاي مختلف به ويژه زيرساخت‌هاي پيشرفته و ايجاد فضاي جذاب اقتصادي براي سرمايه‌گذاري را ستود و تلاش براي پيشبرد همكارهاي بين تركيه و امارات در تمامي زمينه‌ها را مورد تاكيد قرار داد.

شي جين‌پينگ: تا مساله فلسطين حل نشود منطقه روي صلح نمي‌بيند

خبرگزاري رسمي فلسطين «وفا» اعلام كرد: «شي جين پينگ» رييس‌جمهور چين در پاسخ به نامه «محمود عباس» رييس تشكيلات خودگردان نامه‌اي براي وي فرستاده و بر حمايت چين از مساله فلسطين تا بازپس‌گيري حقوق مشروع آن به ويژه در محافل بين‌المللي تاكيد كرده است. رييس‌جمهور چين در نامه خود نوشت: مساله فلسطين مساله‌اي اساسي در منطقه غرب آسياست و تا زماني كه حل نشود منطقه روي صلح حقيقي را نخواهد ديد. وي افزود: شايسته است كه جامعه بين‌الملل به اصل زمين مقابل صلح، راهكار دو دولتي و رفتن به سمت ايجاد كشور مستقل و داراي حاميت فلسطين در مرزهاي ۱۹۶۷ با مركزيت قدس شرقي متعهد باشد. شي جين پينگ ادامه داد: طرف‌هاي مربوطه به ويژه كشورهاي تاثيرگذار بر مساله فلسطين بايد موضعي عادلانه داشته باشند تا دو طرف فلسطيني و اسراييلي را به ازسرگيري مذاكرات در سريع‌ترين زمان ممكن سوق دهند. وي افزود: چين از طرح محمود عباس براي برگزاري كنفرانس بين‌المللي صلح تحت نظارت سازمان ملل و با مشاركت اعضاي دايمي شوراي امنيت و نيز ديگر طرف‌هاي مربوطه در روند صلح در غرب آسيا حمايت مي‌كند. شي جين پينگ در پايان تاكيد كرد: چين دوست ملت فلسطين باقي خواهد ماند و به حمايت از آن در مسير تشكيل كشور مستقل ادامه خواهد داد. چين همچنين تمايل به تقويت روابط چيني-فلسطيني و تعميق ادامه همكاري در تمامي زمينه‌هاي مشترك دارد. عباس اخيرا در ديدار با مقامي امريكايي خواستار اجراي توافقات با تل‌آويو براي احياي روند سازش شد.

مقام ارشد طالبان: 

تلاش‌ها براي تشكيل حكومت فراگير در افغانستان ادامه دارد 

مولوي عبدالسلام حنفي معاون نخست‌وزير حكومت موقت طالبان افغانستان ساعاتي پيش با مقامات سفارت جمهوري اسلامي ايران در كابل ديدار و گفت‌وگو كرد. به گفته سيدحسن مرتضوي معاون سفير جمهوري اسلامي ايران در كابل، محور اصلي اين ديدار پيگيري مصوبات اقتصادي سفر جناب آقاي كاظمي قمي به افغانستان بود كه مراحل اجرايي خود را طي مي‌كند و ان‌شاءالله در آينده نزديك دو ملت ايران و افغانستان ثمرات آن را خواهند ديد. معاون سفير جمهوري اسلامي ايران در كابل همچنين اظهار داشت كه در اين ديدار بر ادامه همكاري‌ها و كمك‌هاي بشردوستانه جمهوري اسلامي ايران به مردم افغانستان در آستانه فصل زمستان تاكيد شد. مولوي عبدالسلام حنفي نيز با برشمردن برخي مشكلات اقتصادي حادث شده بر مردم افغانستان اظهار داشت: امريكايي‌ها در حالي كه مشكلات اقتصادي مردم را مي‌بينند اما همچنان بر ادامه فشارهاي اقتصادي به ملت افغانستان تاكيد داشته و دارايي‌هاي اين ملت را بلوكه كرده و آزاد نمي‌كنند. وي در ادامه افزود: به امريكايي‌ها اعلام كرده‌ايم در ساير حوزه‌ها جز نظامي و امنيتي مي‌توانند همكاري كنند اما گويا آنها از امنيت و استقلال به وجود آمده در افغانستان خوشحال نيستند. حنفي با اشاره به برخي پيشرفت‌هاي به وجود آمده در بحث حكومتداري گفت: اكنون در بيش از نيمي از افغانستان دختران در تمام سطوح تحصيلي به مدرسه مي‌روند و در آينده نزديك اين موضوع براي تمام ولايات حل خواهد شد. معاون نخست‌وزير طالبان در مورد تشكيل حكومت فراگير نيز اظهار داشت كه تلاش‌ها براي تشكيل حكومت فراگير و متخصص ادامه دارد و در آينده نزديك اخباري در اين زمينه منتشر خواهد شد.

وليعهد سعودي خواستار راهكار سياسي در يمن شد 

«محمد بن سلمان» وليعهد سعودي در جريان چهل و دومين دور اجلاس سران كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج‌فارس كه روز سه‌شنبه در رياض برگزار شد، ادعا كرد كه پادشاهي سعودي به تقويت امنيت و ثبات در منطقه و انجام گفت‌وگو براي حل و فصل اختلافات ادامه مي‌دهد. به نوشته پايگاه خبري «سبق»، وي بر اهميت تكميل اتحاد اقتصادي در خليج‌فارس تاكيد كرد و درباره جنگ يمن كه نزديك به هفت سال از آغاز آن مي‌گذرد نيز اظهارنظر كرد. وي بدون اشاره به حملات هر روزه جنگنده‌هاي سعودي به يمن و هدف قرار دادن شهروندان يمني، بر ضرورت دستيابي به راه‌حل سياسي در يمن تاكيد كرد و بر اهميت تكميل وحدت خليج‌فارس مطابق با چشم‌انداز ملك سلمان بن عبدالعزيز تاكيد كرد. چهل و دومين دور اجلاس سران كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج‌فارس سه‌شنبه (ديروز) در رياض برگزار شد. «مشعل الأحمد الجابر» وليعهد كويت رياست هيات كشورش در اين اجلاس را برعهده داشت و «فهد بن محمود آل سعيد» معاون نخست‌وزير عمان هم به نيابت از هيثم بن طارق در اين اجلاس شركت كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون