• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۱ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5100 -
  • ۱۴۰۰ جمعه ۲۶ آذر

خبرخوان

حباب سكه بزرگ‌تر شد

ابراهيم محمدولي، رييس اتحاديه طلا و جواهر تهران گفت: قيمت طلا را قيمت اونس جهاني و قيمت ارز مشخص مي‌كند و سليقه افراد و تعيين سودهاي غيرمعقول نمي‌تواند بر قيمت‌گذاري اثر داشته باشد. وي افزود: تا چند هفته گذشته، حباب سكه در محدوده ۳۰۰ هزار تومان قرار داشت كه نزديك به واقعيت بود اما اكنون كه روند افزايشي قيمت‌ سكه و طلا در پي افزايش نرخ ارز منجر به افزايش قيمت سكه و طلا در هفته‌هاي اخير شده، حباب سكه را بزرگ‌تر كرده كه از ميزان واقعيت كمي فاصله گرفته است. او ادامه داد: با توجه به كاهش قدرت خريد مردم در سكه تمام كه وزني حدود هشت گرم و ۱۳۳ سوت دارد و بر اين اساس قيمت طلا اين روزها در محدوده ۱۳ ميليون تومان است؛ بنابراين قيمت سكه نيز تا حدودي به همين ميزان عرضه و تقاضا وابسته خواهد شد.


تذكر بانك مركزي به مديران متخلف
برخي بانك‌ها براي جذب مشتريان بيشتر اقدام به افزايش نرخ سود سپرده كرده‌اند كه بانك مركزي به آنها تذكر داده است؛ دبير كانون بانك‌ها و موسسات اعتباري خصوصي نيز تصريح مي‌كند: در صورت مشاهده، مديران عامل اين بانك‌ها ردصلاحيت مي‌شوند. محمدرضا جمشيدي، دبير كانون بانك‌ها و موسسه‌هاي اعتباري خصوصي اظهار داشت: هر بانكي كه از قانون بانك مركزي پيروي نكند و بيشتر از نرخ اعلامي پرداخت كند، توسط ناظران بانك مركزي رصد و نه تنها به آنها تذكر داده مي‌شود، بلكه به هيات نظارت بانك مركزي معرفي و حتي در مواردي مديران بانكي ردصلاحيت مي‌شوند. وي درباره تاثيرات رقابت كاذب بانك‌ها در جذب سپرده و پرداخت سود سپرده بيشتر گفت: وقتي بانكي از قانون بانك مركزي پيروي نكند جابه‌جايي نقدينگي را از يك بانك به سوي بانك‌هاي ديگر سوق مي‌دهد و در عمل توقعات را نيز افزايش و بازارهاي مختلف را به سوي سپرده‌گذاري سوق مي‌دهد.


واردات پشم از مغولستان موضوعيت ندارد
افشين صدردادرس، مديرعامل اتحاديه مركزي دام سبك خاطرنشان كرد: پشم داخلي خريدار ندارد و روي دست توليدكنندگان مانده است، چراكه صنعت قاليبافي كشور مشمول تحريم‌ها شده است و مانند گذشته رونق ندارد. وي در پاسخ به اين پرسش كه مغولستان اعلام آمادگي كرده است كه مي‌تواند پشم را بر اساس مكانيسم تهاتر به ايران صادر كند حال اين پرسش مطرح است كه آيا ما نياز به واردات پشم داريم؟ گفت: به صورت ميانگين به ازاي هر راس گوسفند يك كيلو و 200 گرم پشم توليد مي‌شود كه اگر اين عدد ضرب در 63 ميليون راس دام شود به عدد ميزان توليد پشم در كشور مي‌رسيم. به گفته اين فعال اقتصادي، 50 درصد از پشم توليد داخلي سفيد و 50 درصد آن رنگي است.


قيمت انار دماوند از ۴۰ هزار تومان گذشت
اسدالله كارگر، رييس اتحاديه فروشندگان ميوه و سبزي تهران با بيان اينكه نرخ‌گذاري ميوه‌ها بر اساس كيفيت آنها انجام مي‌شود، گفت: در مغازه‌هاي ميوه‌فروشي ملاك براي ما فاكتور است و نه چيز ديگري. وي درباره افزايش قيمت انار در بازار در آستانه شب يلدا گفت: هم‌اكنون قيمت هر كيلوگرم انار ساوه در ميدان مركزي ميوه و تر‌بار بين ۱۴ تا ۲۰ هزار تومان، انار دماوند ۲۰ تا ۳۳ هزار تومان، انار شيراز ۲۰ تا ۲۸ هزار تومان و انار كوهستان بين ۲۲ تا ۳۵ هزار تومان است. وي با بيان اينكه در مراكز خرده‌فروشي حدود ۳۵ درصد سود به ارقام بالا اضافه مي‌شود، افزود: ملاك براي ما فاكتور است و نه چيز ديگري. وقتي بازرس به مغازه‌دار مراجعه از او درخواست فاكتور مي‌كند و فروشنده بايد حتما بر اين اساس نرخ‌گذاري كند به عنوان مثال اگر انار را ۳۳ هزار تومان خريده باشد با ۳۵ درصد سود (حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان) آن را ۴۴ هزار و ۵۰۰ تومان مي‌تواند بفروشد.


عدم رعايت قانون توسط برخي ماموران سازمان امور مالياتي
بر اساس بررسي‌هاي صورت گرفته از سوي دادستان انتظامي امور مالياتي برخي ماموران مالياتي، بدون توجه به اسناد، مدارك و اطلاعات ارايه شده از سوي مودي و حجم فعاليت‌هاي وي، با اعمال ضرايب نامتناسب مبادرت به تعيين درآمد مشمول ماليات كرده‌اند. ميزان بالاي تعديلات صورت گرفته توسط روساي محترم امور مالياتي در اجراي مفاد ماده 238 قانون مذكور و هيات‌هاي حل اختلاف مالياتي، نشان از كيفيت پايين رسيدگي‌هاي اوليه در واحدهاي مالياتي يا تعمد در تعيين ارقام بالاي ماليايي دارد. فراواني اين موضوع، ضمن افزايش اعتراضات به عمل آمده از طرف موديان مالياتي و طرح پرونده در مراحل مختلف دادرسي مالياتي و مالا افزايش هزينه‌هاي وصول ماليات، مي‌تواند از يك سو منجر به نارضايتي و فضاي بي‌اعتمادي در جامعه نسبت به عملكرد سازمان متبوع و ادارات كل امور مالياتي و بعضا زمينه‌هاي ارتكاب به تخلف و فساد اداري از سوي كاركنان امور مالياتي شده و از سوي ديگر موجبات ورود مقامات قضايي و ساير مراجع نظارتي برون سازماني را از حيث تعدي به حقوق شهروندي و عدم رعايت حقوق عامه فراهم كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون