• ۱۴۰۳ جمعه ۲ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5103 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۹ آذر

اقتصاد بين‌الملل

بازار جهاني نفت حداقل تا ۲۰ سال آينده به اوپك پلاس نياز دارد
لئونيد فدون، معاون رييس شركت بزرگ نفتي روسيه، لوك اويل، طي اظهاراتي تاكيد كرد كه توافق اوپك پلاس كه توليد نفت را در بازار جهاني تنظيم مي‌كند تا 20 سال آينده كارساز خواهد بود. وي گفت: توافق اوپك پلاس در همه سناريوهاي توسعه بازار نفت مورد نياز است. من فكر مي‌كنم كه حداقل در 20 سال آينده موثر خواهد بود.به عقيده وي، ائتلاف اوپك پلاس به افزايش توليد نفت در ماه فوريه با نرخ معيني كه 400 هزار بشكه در روز است، ادامه خواهد داد.بر اساس اين گزارش، توافق اوپك‌پلاس در پايان سال 2016 منعقد شد و از سال 2017 اجرايي شد. بزرگ‌ترين اعضاي گروه اوپك‌پلاس، روسيه و عربستان سعودي هستند كه با هم نيمي از كل توليد اين اتحاديه را تشكيل مي‌دهند.اين در حالي است كه آژانس بين‌المللي انرژي (IEA) اخيرا در گزارشي تاكيد كرد كه افزايش موارد ابتلا به كرونا و سويه اوميكرون، تقاضاي جهاني براي نفت را كاهش مي‌دهد، اما در تصوير بزرگ‌تر، افزايش توليد وجود دارد كه در ماه جاري از تقاضا پيشي خواهد گرفت و سال آينده باز هم بيشتر خواهد شد.


مدل اقتصادي اردوغان  شكست خورده است؟

انجمن تجاري تركيه از دولت رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه خواست تا سياست‌هاي اقتصادي فعلي خود را كنار بگذارد و آشفتگي اخير بازار را دليلي بر شكست اين مدل آزمايشي ذكر كرد. انجمن صنعت و تجارت تركيه (توسياد) در بيانيه‌اي اعلام كرد: مجموعه‌اي از كاهش نرخ‌ بهره توسط بانك مركزي تركيه لير را تضعيف و تقاضاي قوي براي ارز جامد را تحريك و كل اقتصاد را بي‌ثبات كرده است. توسياد در بيانيه‌اي گفت: «نياز به بازگشت به قوانين‌ عمومي پذيرفته شده علم اقتصاد بديهي است.» از نظر رييس‌جمهور اين كشور، تركيه مي‌تواند با كنارگذاشتن سياست‌هاي قديمي كه نرخ‌ بهره بالاتر و جريان‌هاي ورودي قوي را در اولويت قرار مي‌دادند، خود را از اتكا به جريان سرمايه خارجي رها و با نرخ‌هاي بهره پايين‌تر رشد قيمت مصرف‌كننده را مهار كند كه دقيقا برعكس ديدگاه اجماعي بين بانك‌هاي مركزي جهان است. با توجه به داده‌هاي مربوط به سال ۲۰۱۰، با سقوط ارزش ارز به پايين‌ترين سطح ركورد روزانه، بازده بدهي ۱۰ ساله تركيه روز جمعه به ركورد گذشته رسيد.


فولكس واگن در سال ۲۰۲۲  به كاهش توليد ادامه مي‌دهد

مجله آلماني «منيجر مگزين» به نقل از منابع آگاه در گزارشي اعلام كرد كه شركت فولكس واگن در سال 2022 خودروهاي كمتري نسبت به سال جاري ميلادي توليد خواهد كرد و دليل آن نيز ادامه مشكلات تامين تراشه خواهد بود. اين خودروساز كه پيش‌بيني خود را براي تحويل خودرو در سال 2021 در هفته گذشته از 9.3 ميليون به 9 ميليون كاهش داد، در حال آماده شدن براي احتمال ادامه بحران فعلي كمبود تراشه حداقل تا اوايل سال 2023 است.بر اساس اين گزارش در بدترين سناريو ممكن است تعداد خودروهاي تحويلي در سال آينده به 8 ميليون دستگاه كاهش يابد اما حتي اگر اوضاع نسبتا خوب پيش برود، تحويل خودروها ممكن است كمي كمتر از امسال باشد.خودروسازان آلماني از جمله بي‌ام‌و (BMW ) و دايملر(Daimler)نيز پيش‌بيني كرده‌اند كه مشكلات مربوط به تراشه تا سال 2022 ادامه داشته باشد و شركت BMW روز پنجشنبه در گفت‌وگو با رويترز تاييد كرد كه انتظار ندارد تا نيمه دوم سال آينده اين بحران فروكش كند.


چشم‌انداز بازار ۲۰۲۲ با افزايش تورم چگونه خواهد بود؟
در چند هفته آخر سال ۲۰۲۱، صدها ميليارد دلار پول نقد در دست سرمايه‌گذاران بزرگ قرار گرفته است و اين ذخيره پولي زمينه را براي انتقال به سهام در سال جديد فراهم مي‌كند. بر اساس داده‌هاي شركت گلدمن ساكس، سرمايه‌گذاران هفته گذشته بيش از ۴۳ ميليارد دلار به صندوق‌هاي بازار پول افزودند كه اين ميزان مجموع وجه نقد جمع‌آوري‌شده در هفت هفته گذشته را به ۲۲۶ ميليارد دلار رساند. داده‌ها نشان مي‌دهد كه با وجود افزايش سهام، ذخيره بازار پول در سال ۲۰۲۱ كاهش نيافته به‌طوري‌كه دارايي‌هاي تحت مديريت به صورت معادل نقدي نزديك به ركورد ۴.۷ تريليون دلار بوده است. بر اساس نظرسنجي ماهانه مدير صندوق بانك امريكا، تخصيص نقدي سرمايه‌گذاران از نوامبر تا دسامبر ۱۴ درصد افزايش و به ۳۶ درصد رسيد كه بالاترين ميزان قرار گرفتن در معرض نقدينگي از ماه مه ۲۰۲۰ است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون