• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۱ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5105 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۱ دي

در فدراسيون وزنه‌برداري چه خبر است؟

ارتباط آب خوردن با بودجه فدراسيون كشتي

گروه ورزش

قبل از مسابقات المپيك علي مرادي رييس فدراسيون وزنه‌برداري از نحوه توزيع بودجه فدراسيون‌ها شكايت كرد و حسابي به فدراسيون كشتي تاخت. مرادي گفت: «ماشاءالله آن‌قدر پول دارند كه نمي‌دانند پول‌هاي‌شان را چكار كنند و دارند بافت مجموعه آزادي را تغيير مي‌دهند. ما محدوديت منابع داريم قول مدال نمي‌دهم، اما تلاش خود را مي‌كنيم و من براساس واقعيت‌ها حرف مي‌زنم.» 

حمله مرادي به فدراسيون كشتي در حالي بود كه اين فدراسيون‌ با حواشي زيادي روبه‌رو بود و خيلي‌ها اين اظهارات مرادي را فرار رو به جلو خواندند. دو مدال‌آور المپيكي ايران يعني سهراب مرادي و كيانوش رستمي المپيك را از دست داده بودند و پريسا جهانفكريان تنها ورزشكار زن ايراني در اين رشته كه مي‌توانست براي نخستين‌بار در تاريخ به المپيك برود با اهمال فدراسيون از رفتن به توكيو  باز ماند. 
تيم وزنه‌برداري ايران با تنها مدال نقره علي داوودي به كار خودش پايان داد. همين مدال نقره به اعتقاد بسياري سند نجات مرادي را امضا كرد. مرادي تصور مي‌كرد با اين مدال نقره دهان منتقدان را دوخته و تا مدت‌ها به راحتي كارش را پيش خواهد برد. اين براي مرادي فرصت خيلي خوبي بود مخصوصا اينكه از فدراسيون خبر رسيده بود ايشان حساسيت ويژه‌اي روي بحث فضاي مجازي و اظهاراتي كه در موردش انجام مي‌شود، دارد. 
طولي نكشيد كه آتش زير خاكستر دوباره شعله‌ور شد. اين‌بار با تصميمي كه دقيقا توسط شخص علي مرادي گرفته شد. در حالي كه مدال نقره علي داوودي براي فدراسيون وزنه‌برداري بسيار بااهميت بود رييس فدراسيون به علي داودي اعلام كرد مبلغ ۶۰ ميليون تومان به عنوان پاداش از سوي فدراسيون درنظر گرفته شده كه با كسر ماليات قرار است ۵۴ ميليون به او پرداخت ‌شود!  در اين ميان اتفاقاتي نظير استفاده از برخي مربيان و افراد خاص در فدراسيون وزنه‌برداري رخ داد كه برخي از اصحاب اين رشته را رنجاند و اين رويه ادامه پيدا كرد تا مسابقات جهاني از راه رسيد. تيم وزنه‌برداري ايران عازم مسابقات جهاني ازبكستان شد و درنهايت با ۵ مدال به كار خودش پايان داد. تيم ايران توانست از لحاظ امتيازي عنوان نايب قهرماني در رتبه‌بندي مدالي جايگاه پنجم را به دست آورد. 
همه‌ چيز خوب بود. يك وزنه‌بردار تاپ به نام رسول معتمدي معرفي شد كه در وزن ۱۰۲ كيلوگرم همه چشم‌ها را خيره كرد و دو نشان طلا به دست آورد. همچنين عليرضا يوسفي وزنه‌بردار دسته ۱۰۹+ كيلوگرم كشورمان را داشتيم كه با مهار وزنه ۲۳۸ كيلوگرم در حركت دو ضرب، ركورد جوانان جهان در اين وزن را به نام خود تغيير داد. تا اينكه معتمدي بابت قهرماني‌اش با رسانه‌ها مصاحبه كرد و در كمال شگفتي اظهار داشت تيم حتي آب هم نداشته! معتمدي گفت: «در اردوي آخر واقعا شرايط سختي داشتيم حتي آب براي خوردن هم وجود نداشت.» معتمدي با انتقاد از وزارت ورزش افزود: «مردم فقط همان لحظه رقابت و گرفتن مدال را مي‌بينند و خوب است كه بدانند قبل از آن‌چه شرايط سختي را داشتيم.» از اين بدتر وزنه‌برداري است كه اعلام كرد با مصدوميت به مسابقات فرستاده شده تا با كسب حداقل امتياز به تيم در رده‌بندي امتيازي كمك كند. عليرضا سليماني درباره مصدوميتي كه در مسابقات وزنه‌برداري قهرماني جهان ازبكستان داشت و درنهايت با عصا به خانه رفت، بيان كرد: «قبل از اينكه به اردو بيايم آسيب‌ديدگي داشتم به گونه‌اي كه مينيسك زانويم پارگي داشت و رباط ACL هم دچار كشيدگي شده بود. دكتر كيهاني هم گفت مينيسك من مشكل دارد. به سرمربي هم گفتم اصراري ندارم كه حتما به مسابقات جهاني بروم چون زانوي من اذيت مي‌كند و احتمال زياد بايد عمل جراحي كنم. به من گفتند كه امتيازم را براي نتيجه تيمي احتياج دارند و اگر مي‌توانم به مسابقه بروم و يك وزنه حتي شده سبك هم بزنم و بعد به دنبال درمان باشم.»
اين وزنه‌بردار در ادامه گفت: «در دوضرب وقتي براي مهار وزنه ۲۰۶ كيلوگرم رفتم صدايي را از زانويم حس كردم وزنه از دست رفت. در حركت سوم هم خواستم دوباره وزنه ۲۰۶ كيلوگرم را بزنم اما هنگام پرتاب كردن، مينيسك زانويم اذيت كرد و قفل شد. زير وزنه هم ايستادم اما داوران اعلام نمي‌كردند وزنه را پايين بياورم و ديگر وزنه را انداختم و متوجه شدم مينيسك من كاملا پاره شد و از همان جا بلافاصله به هتل برگشتم.» اين وزنه‌بردار با تاييد اظهارات معتمدي در مورد امكانات اردو گفت: «شايد كسي باورش نشود كه ما حتي براي تهيه صبحانه هم مشكل داشتيم. در مسابقات شرايط بقيه كشورها را مي‌ديديم نمي‌دانستيم حسرت بخوريم يا نه.»
اين وضعيت بسيار عجيب در حالي رقم خورده كه فدراسيون وزنه‌برداري پشت مقام نايب‌قهرماني امتيازي و دو نشان طلاي معتمدي پناه گرفته و احتمالا از ورزشكارانش هم خواسته اگر انتقادي مطرح مي‌كنند نسبت به وزارت ورزش و جوانان باشد نه فدراسيون وزنه‌برداري. با اين حال علي مرادي بايد پاسخ بدهد كه تهيه نكردن آب و صبحانه براي اعضاي تيم ملي وزنه‌برداري چه ارتباطي به وزارت ورزش و بودجه فدراسيون كشتي دارد؟ 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون