• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۱ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5105 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۱ دي

پيدا و پنهان

چه كساني يارانه جديد را نمي‌گيرند؟

جعفر قادري، نماينده مجلس اعلام كرده يارانه جديد قرار است به هفت دهك اول جامعه پرداخت شود. از آنجايي كه دولت قصد اضافه كردن يارانه‌بگير جديد را ندارد، حدود هفت ميليون نفر هيچ كدام از دو يارانه نقدي و معيشتي را دريافت نمي‌كنند كه احتمالا اين افراد از دريافت يارانه جديد محروم هستند. همچنين دولت در يك مصوبه به وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي اعلام كرده كه ظرف مدت سه ماه سه دهك از يارانه‌بگيران را حذف كند. اين مصوبه دولت نيز نشان مي‌دهد كه حدود ۲۰ ميليون نفر از كساني كه يارانه نقدي ۴۵ هزار و ۵۰۰ توماني دريافت مي‌كنند مشمول يارانه جديد نمي‌شوند. به احتمال زياد كساني كه يارانه نقدي و بن‌كارت را از ماه آينده دريافت مي‌كنند، همان ۶۰ ميليون نفري است كه يارانه معيشتي بنزين دريافت مي‌كنند.


الزام درج قيمت توليدكننده از ۴ دي‌ ماه
بر اساس تصميم وزارت صنعت از چهارم دي ماه درج قيمت مصرف‌كننده براي تعدادي از كالاهاي شوينده و لوازم خانگي اعمال مي‌شود. سازمان حمايت از توليدكنندگان با ارسال نامه‌اي به انجمن صنفي توليد‌كنندگان لوازم خانگي ايران، انجمن صنايع سلولزي بهداشتي و انجمن صنايع شوينده بهداشتي و آرايشي درج قيمت توليدكنندگان را روي محصولات ابلاغ كرد. در اين نامه آمده است: با عنايت به مفاد بند 23 سياست‌هاي كلي اقتصادي مقاومتي مبني بر ضرورت شفاف و روانسازي نظام توزيع و قيمت‌گذاري و روزآمدسازي شيوه‌هاي نظارت بر بازار كه لازمه اين امر اطلاع‌رساني نظامند، دقيق و بهنگام در مورد قيمت كالا و خدمات به مصرف‌كنندگان بوده و در قوانين متعدد از جمله ماده 6 قانون تعزيرات حكومتي مصوب 23 اسفند 67، ماده 5 قانون حمايت حقوق مصرف‌كنندگان مصوب 15 مهرماه 1388 و مواد 15 و 65 قانون اصلاح قانون نظام صنفي مصوب 12 شهريورماه 1392 به ضرورت درج قيمت تاكيد شده است.


رانت ۱۸ هزار ميليارد توماني ارز جهانگيري براي خواص
اگرچه سياست رانت‌زا و فسادآور ارز ۴۲۰۰ توماني طي سال‌هاي اخير خسارات زيادي را به اقتصاد كشور وارد كرده اما با توجه به شرايط موجود و تنگناي وضعيت معيشتي مردم، دولت در دوراهي حذف يا تداوم اجراي اين سياست مانده است.ارسلان قاسمي، رييس كميسيون كشاورزي اتاق تعاون درباره مباحث مطرح شده مبني بر احتمال حذف ارز ۴۲۰۰ توماني از واردات نهاده‌هاي دامي و دانه‌هاي روغني گفت: اگر حذف ارز ۴۲۰۰ توماني امروز اتفاق بيفتد خيلي بهتر از فرداست و ما نيازمند اين هستيم كه اين جراحي روي اقتصاد ايران هر چه سريع‌تر انجام شود. به دليل اينكه سياست مذكور خسارت بسيار گسترده‌اي را به بخش توليد كشور وارد كرده است. از سال ۹۷ تاكنون سياست ارز ۴۲۰۰ توماني بيش از ۱۸ هزار ميليارد تومان رانت براي عده‌اي خاص ايجاد كرده، همين مساله نشان مي‌دهد كه ابعاد فاجعه تا چه حد گسترده است.


افزايش يارانه با تورم بي‌تاثير مي‌شود
مهراد عباد، عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران اظهار داشت: هر قدر كه ما پول بيشتري را به مردم در قالب يارانه دهيم، خود باعث افزايش تورم شده و بعد از مدتي بي‌تاثير مي‌شود و شايد در درازمدت هيچ عايدي هم براي مردم نداشته باشد. وي در مورد اظهارات محسن رضايي مبني بر افزايش دوبرابري ميزان يارانه نقدي از دي ماه اظهار كرد: عجيب است كه به اين سرعت مي‌خواهند اين اقدام را انجام دهند. قرار بود كه برداشته شدن ارز 4200 توماني، بخشي را به يارانه‌ها اضافه كنند. شايد هدف از اجراي زودهنگام اين طرح اين باشد كه زودتر يارانه را افزايش دهند و بعد ارز 4200 توماني را حذف كنند. در كل اگر بحث اين باشد كه با ارز 4200 توماني يارانه افزايش پيدا كند، بهتر است كه اين كار با مبلغ نقدي نباشد، چراكه باعث افزايش نقدينگي و تورم مي‌شود. البته به نظر مي‌رسد كه تاثير آن چندان نباشد اما به هرحال موثر خواهد بود.


خصوصي‌سازي رجا غيركارشناسي بود
سيد ميعاد صالحي، مديرعامل راه‌آهن گفت: شركت رجا به صورت غيركارشناسي از شركت راه‌آهن جدا شد. وي با بيان اينكه با نقطه مطلوب در حمل و نقل ريلي فاصله زيادي داريم، گفت: براي جبران عقب‌ماندگي‌ها تلاش زيادي بايد كرد. زماني كه شركت راه‌آهن را تحويل گرفتم، تنها ۵۰۰ دستگاه لكوموتيو فعال (ديزل گرم) در شبكه ريلي تردد مي‌كرد، درحالي كه كل لكوموتيوهاي موجود در كشور ۹۵۰ دستگاه است كه كمتر از ۲۰۰ دستگاه آن ۲۰ سال است به عنوان انبار قطعه استفاده مي‌شود، كمتر از ۲۰۰ دستگاه ديگر در سه سال اخير زمين‌گير شده كه ۶۰ تا ۷۰ دستگاه آن امسال فقط زمين‌گير شده بود، اين در حالي است كه ۱۵ هزار كيلومتر ريل داريم كه تعداد بيشتري لكوموتيو مي‌طلبد.وي با اشاره به اولويت قانون برنامه ششم توسعه مبني بر دستيابي به ۲۰ درصد سهم ريل از مسافر و ۳۰ درصد از بار گفت: با اين اولويت‌بندي قانون برنامه ششم فاصله زيادي داريم و توسعه حمل ريلي كه مسير مهمي براي جهش اقتصادي است، نياز به اعتبارات و زمان بيشتري دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون