واكنش اغلب مديران حوزه شهري به خروج قطار مترو از خط چه بود؟
چگونه قطار مترو از خط خارج شد
ديروز در ساعت ۷ و ۱۰ دقيقه صبح قطار تندرو كرج - گلشهر از ريل خارج شد و با قطار ايستگاه چيتگر برخورد كرد. بر اثر اين حادثه ۲۲نفر مجروح شدند. اما اصل اين ماجرا چه بود؟ مسوولان شهرداري مي گويند در رابطه با حادثه ديروز در مترو و حوادثي كه در خط ۴ و ۵ مترو داشتيم، اين مساله وجود دارد كه يك بخشي از اين مشكلات مربوط به عوامل فني بوده است. اما بخش ديگر مربوط به عوامل انساني در بخشهاي مختلف مترو است، بنابراين بايد بررسيهاي لازم صورت بگيرد. شهردار تهران درباره اين حادثه گفت: «براساس گزارشي كه داده شد همه مصدومان حادثه مترو گلشهر از بيمارستان ترخيص شدند جز يك نفر كه اقدامات ترخيص او نيز در حال انجام است.» عليرضا زاكاني، شهردار تهران در پايان مراسم افتتاح ايستگاه توحيد در خط ۷ مترو در جمع خبرنگاران گفت: «حادثه ديروز صبح اتفاق تلخي بود و از صبح ساعت ۷ تا ساعت ۷ شب همكاران مشغول كار بودند تا وضعيت را به حالت عادي برگردانند.» او گفت: «علت حادثه در كميسيون سوانح معلوم خواهد شد و پيشداوريها نبايد خدايي ناكرده باعث شود تا اصل حادثه به فراموشي سپرده شود. مصدومين اين حادثه به لطف خدا از بيمارستان ترخيص شدند. ۱۲ نفر دچار آسيب شده بودند كه بخشي به خاطر التهابات و شلوغيهاي بعد از حادثه و براي خارج شدن از واگن بود.» زاكاني گفت: «همه تا قبل از ظهر ديروز از بيمارستان مرخص شدند و دو نفر مصدوميت جديتر داشتند كه طبق آخرين خبر يك نفر ترخيص شده و ديگري هم در حال ترخيص بوده است. ما به درگاه الهي شكر ميكنيم كه مصدوميتهاي جدي نداشتيم اما اين حادثه هشدارهايي داشت كه بايد با تمهيدات ويژه از تكرار چنين حوادثي جلوگيري شود.» شهردار تهران گفت: «جبران اين حادثه با ۱۳۰ دستگاه اتوبوس براي انتقال مردم از وردآورد به صادقيه صورت گرفت و تعداد زيادي ون و تاكسي هم به آنجا آمده بودند. براي برگشت هم تا ۱۵۰ دستگاه اتوبوس و ونها و تاكسيهاي بيشتري براي اين مشكل آماده بودند. اميدوارم مشكل رفع شود و به حالت اول برگردد.»
زاكاني درباره علت حادثه نيز گفت: «كميسيون سوانح بايد علت را بگويد و هر چه قبل از اين كميسيون اعلام شود يك پيشداوري است و ممكن است افكار مردم را دچار مشكل كند. انشاءالله مشخص ميشود كه علت چه بوده؛ ظرفيت بالايي كه در مترو است را بايد تشديد كنيم تا مردم از آسايش بالاتري بهره ببرند. كار جداسازي واگنها و رهاسازي آنها به اتمام رسيده و بالاي ۷۵ تا ۸۰ درصد كار پيشرفت داشت و الان پيشران در خط اكسپرس در حال جابهجايي است و اگر اين كار انجام شود خط باز ميشود.» مهدي شايستهاصل، مديرعامل شركت بهرهبرداري متروي تهران هم درباره حادثه صبح ديروز گفت: «از همه شهروندان عزيز كه دچار مصدوميت شدند و همچنين عزيزاني كه با تاخير در برنامه كاري خود مواجه شدند، پوزش ميطلبيم.» او گفت: «اين اتفاق بيشتر از گذشته ضرورت بهروزرساني و اورهالسيستمهاي سيگنالينگ و يكپارچهسازي مراكز فرمان تمامي خطوط را اثبات كرد. انجام اين موضوعات با قيد اولويت در دستور كار شركت بهرهبرداري متروي تهران و حومه قرار خواهد گرفت.» شايستهاصل در ادامه با تاكيد بر آنكه جبران نواقص و كوتاهيهاي گذشته نيازمند اقدامات جهادي است، گفت: «از همكارانم ميخواهم با تلاش و فعاليت جهادي و شبانهروزي، كمكاريهاي گذشتگان را جبران كرده تا ديگر شاهد حوادثي اينچنين نباشيم.» سيدجعفر تشكريهاشمي، رييس كميسيون حمل و نقل شوراي اسلامي شهر تهران هم درباره اين مساله كه آيا چك روزانه از مترو تهران انجام ميشود به ركنا گفت: «بهطور حتم بازديدهاي روزانه و سرويسدهي به قطارها هر روز انجام ميشود و اينگونه نيست كه سرويسها و چكهاي پيشبيني شده انجام نشوند. حال در رابطه با حادثه ديروز در مترو و حوادثي كه در خط ۴ و ۵ مترو داشتيم، اين مساله وجود دارد كه يك بخشي از اين مشكلات مربوط به عوامل فني بوده است. اما بخش ديگر مربوط به عوامل انساني در بخشهاي مختلف مترو است، بنابراين بايد بررسيهاي لازم صورت بگيرد.» او گفت: «بايد در حادثه ديروز هر دو عامل انساني و فني مورد بررسي قرار بگيرند تا علت آن مشخص شود. مترو سامانهاي نيست كه با آن ريسك كرد و اين موضوع را عزيزان در دولت و شهرداري خبر دارند. بنابراين سامانه بزرگي مثل مترو تهران با وجود ۳۰۰كيلومتر خدماتدهي و دارا بودن ۱۵۰۰ واگن را نميتوان همينطور رهاكرد تا به مرحله خرابي برسند بعد براي آن اقدام كرد فلذا ما نياز فوري داريم تا اقدامات پيشگيرانه طبق دستورالعملها انجام شود.» تشكريهاشمي گفت: «قطارهاي ما در ۱۰ هزار كيلومتر، ۱۲۰ هزار كيلومتر، ۳۶۰ هزار كيلومتر و ۷۲۰ هزار كيلومتر نياز به تعميرات، بازديد و اورهال دارند، بنابراين طبيعي است كه اگر اين اقدامات براي آن صورت نگيرد، اين تجهيزات نميتوانند با فرسودگي ادامه دهند، بنابراين حتما دولت و شهرداري بايد بدانند كه انجام تعميرات و تامين قطعات از مهمترين اقداماتي است كه بايد صورت بگيرد و اگر در بودجه دولت و شهرداري اين منابع را در نظر نگيرند به هيچ عنوان قابل توجيه نخواهد بود و مترو نيز نبايد چنين ريسكي را بپذيرد.» رييس كميسيون حمل و نقل شوراي اسلامي شهر تهران راجع به اتفاق ديروز براي مترو گفت: «ما نبايد در حادثه روز گذشته موضوع را فقط فني ببينيم، بلكه بايد بررسيهاي كافي صورت بگيرد، چراكه بحث عوامل انساني موضوع مهمي است كه بايد به صورت دقيق مورد ارزيابي قرار بگيرد و ما در كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر آن را پيگيري خواهيم كرد تا ببينيم مشكلات چند ماه اخير ناشي از آموزش افراد يا عدم اجراي دستورالعملهاست.» تشكريهاشمي در پاسخ به سوالي درباره اين مساله كه آزادي، قائممقام مترو تهران چند مصاحبه كرده و در هر كدام يك ساعتي را براي بازگشايي مترو اعلام كرده است، گفت: «تا زماني كه مسوولان در صحنه نباشند و در محل ارزيابي دقيق صورت نگيرد نميتوان بازگشايي خط را اعلام كرد و با توجه به اينكه دو قطار آسيب ديدهاند و بايد به تعميرگاه اعزام شوند زمان ميبرد و همچنين اگر ريل نيز آسيب ديده باشد باز يك زماني براي حل آن مورد نياز است و نميتوان ساعت دقيقي براي آن مشخص كرد، اما بدون شك روز جاري مشكلات آن حل خواهد شد.» عليرضا نادعلي، سخنگوي شوراي شهر تهران نيز در گفتوگو با فارس گفت: «همچنان ما منتظر نظر قطعي كميسيون سوانح در اين زمينه هستيم تا دليل اصلي اين حادثه مشخص شود، اما به نظرم صحبتهاي شهردار تهران در اين مورد حايز اهميت بود.» نادعلي با تاكيد بر اينكه استفاده از فناوريها در همه حوزهها به خصوص حمل و نقل ميتواند درصدي با خطاي انساني همراه باشد، گفت: «هر چند ذات فناوري درصد خطا را كاهش ميدهد، اما باوجود كاربر انساني امكان اين خطاها وجود دارد.» او با اشاره به اينكه در چهار سال گذشته مديريت شهري بهروزرساني فناوريها انجام نشده و بار آن به دوره جديد مديريتي منتقل شده است، گفت: «بهروز كردن فناوري همانند خريد چند رام قطار و واگن مترو هزينهبر نيست.» نادعلي تعمدي بودن اين اتفاق را خيلي بعيد عنوان كرد و گفت: «اين حادثه به خير گذشته و طبق صحبت مديرعامل شركت بهرهبرداري مترو نيازمند بهروزرساني فناوري است.» او به شهروندان تهراني اطمينان داد كه استفاده از مترو براي آنها خطرآفرين نخواهد بود و با حضور شهردار جديد و مديران منصوب شده مترو، خلأ عدم رسيدگي گذشته جبران خواهد شد. سخنگوي شوراي شهر تهران گفت: «با توجه به همين مستندات و اتفاقات اخير، فشار بيشتري به دولت براي افزايش بودجه حمل و نقل عمومي تهران به ويژه مترو خواهيم آورد.»