• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5112 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۹ دي

اتاق تهران درباره برگشت محصولات صادراتي هشدار داده بود

بازارهاي هدف كشاورزي ايران از دست مي‌رود؟

در شرايطي مرجوع شدن صدها تن انواع محصولات كشاورزي صادراتي از فلفل‌دلمه‌اي گرفته تا سيب‌زميني و كيوي در روزهاي گذشته خبرساز شده و موضوع استفاده از سموم غيراستاندارد و با ماندگاري بالا نگراني‌هاي بسياري در جامعه ايجاد كرده است كه اتاق تهران طي سال‌هاي گذشته هشدارهاي مكرري نسبت به استفاده از سموم غيراستاندارد در توليد محصولات كشاورزي به وزارت كشاورزي داده اما تاكنون مورد توجه قرار نگرفته است.  رييس اتاق بازرگاني تهران با ارايه تصوير نامه سال گذشته خود به وزير كشاورزي دولت داوزدهم مي‌گويد: در اين نامه اشاره شد كه به دليل وجود باقيمانده سموم در محصولات كشاورزي صادرات اين محصولات با مشكل مواجه خواهد بود و راهكارهايي نيز ارايه شد اما توجهي نشد. در بخشي از اين نامه كه در صفحه مجازي مسعود خوانساري منتشر شده، آمده است: «استفاده نادرست و بي‌رويه از آفت‌كش‌ها و وجود پسماند آنها در محصولات باغي و زراعي، منجر به بروز مشكلات زيست‌محيطي و بسياري از بيماري‌ها و ناهنجاري‌هاي انساني در جامعه شده است. از طرفي به علت وجود باقيمانده سموم در محصولات كشاورزي، صادرات اين محصولات با مشكل مواجه شده و منجر به مرجوع شدن برخي از محموله‌هاي صادراتي شده است.» هشدارها و نامه‌نگاري‌هاي اتاق تهران با مسوولان و مقامات وزارت كشاورزي به خوبي نشان مي‌دهد موضوع مرجوع شدن محصولات كشاورزي صادراتي به ماه‌ها و هفته‌هاي گذشته و البته چند محصول خاص باز نمي‌گردد و ابعاد گسترده‌تري دارد؛ اتفاقي كه سلامت جامعه را به خطر انداخته است. آمارها نشان مي‌دهد امسال در مجموع بيش از ۱۷۰ ميليون دلار كود شيميايي و سموم تكنيكال از گمرك ترخيص و وارد ايران شده است؛ اينكه كيفيت و نحوه مصرف سموم و كودهاي وارداتي در سال جاري و سال‌هاي گذشته در جريان اخير برگشت محصولات كشاورزي ايران چه نقشي مي‌تواند داشته باشد موضوعي تامل‌برانگيز است.
در همين ايام در سال قبل، صادرات محصولات كشاورزي ۲۵.۹ درصد نسبت به ۱۰ ماهه سال ۱۳۹۸ افزايش داشت و به بيش از هفت ميليون تن به ارزش ۴.۹ ميليارد دلار رسيده بود كه خود يك ركورد به شمار مي‌رفت و اين روند رو به رشد ادامه داشت. همچنين در آخرين آمارها، در چهار ماه اول امسال بيش از ۲.۵ ميليون تن محصولات كشاورزي با ارزش بيش از ۱.۷ ميليارد دلار صادر شده بود كه رشد ۹ درصدي داشته است. در دو ماه اخير برگشت محصولات كشاورزي ابعاد نگران‌كننده‌اي با خود به همراه داشته كه از جمله آن تحت‌تاثير قرار دادن بازارهاي هدف محصولات كشاورزي است. 
آمار گمرك نشان مي‌دهد برخلاف كودهاي شيميايي كه واردات آن كاهش داشته، سموم تكنيكال شيميايي با افزايش همراه بوده و ۷.۷ هزار تن به ارزش ۶۸.۴ ميليون تن واردات داشته است در حالي كه از ابتدا تا ۲۰ آذرماه پارسال واردات اين كالا ۵.۲ هزار تن به ارزش ۵۵.۵ ميليون دلار ثبت شده بود. بر اين اساس واردات سموم تكنيكال شيميايي در سال جاري ۴۷ درصد از نظر وزني و ۲۳ درصد ارزش رشد داشته است. اين آمار بيانگر كودها و سمومي است كه در سال جاري از گمرك ترخيص شده و مشخص نيست كه در حال حاضر چه ميزان از اين اقلام در انبارهاي گمرك موجود است، ولي به هر حال اگر بخشي از مشكل برگشت صادرات محصولات كشاورزي ايران به سموم و كودهاي مصرفي و ميزان آن برگردد، به‌طور حتم در كنار سموم توليد داخل، اقلام وارداتي حائز اهميت خواهد بود و جاي بررسي و البته پاسخگويي از سوي مسوولان مربوطه خواهد داشت كه از زمان تهيه آن تا رسيدن به ايران، ترخيص و مصرف چه استانداردها و فرآيندي را طي مي‌كند، اين در حالي است كه تبعات آن مي‌تواند محصولات مصرفي داخل را هم درگير كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون