• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5139 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۱۲ بهمن

توجيهي براي انتخاب مسير يك كوهنورد وجود ندارد

مرگ سفيد

صعودي كه در برف مدفون شد

اعتماد

قدم گذاشتن به قله علم‌كوه با توجه به بارش برف و كولاك آن هم از مسير «گرده آلمان‌ها» از اين دو كوهنورد كه خودشان مدرس و مربي بودند، انتظار نمي‌رفت. گاهي آدم‌ها با وجود آگاهي كامل خطا مي‌كنند. اين دو كوهنورد حرفه‌اي از اين دسته بودند.

«عباس كلهر»؛ مدرس فدراسيون كوهنوردي و «حامد شاه‌حسيني»؛ مربي و سرپرست سنگنوردي بودند كه در ۱۶ دي ماه سال جاري براي صعود به علم‌كوه وارد كلاردشت شدند. شب را در پناهگاه ونداربن مي‌گذرانند و ۱۷ دي ماه به سمت اين قله علم‌كوه راهي مي‌شوند. با گذشت دو، سه روز از صعود آنها در ۱۰۰ متري اين قله به دليل سرماي شديد دچار حادثه مي‌شوند و جان‌شان را از دست مي‌دهند. 
۲۴ دي ماه بود كه در گرده آلمان‌ها براي هميشه با كوهنوردي خداحافظي كردند، اما جسد آنها به خاطر شرايط جوي نامساعد در قله علم‌كوه تا روز يكشنبه ۱۰ بهمن ماه به تهران منتقل نشد. 
مهرزاد فرضي، مسوول پناهگاه‌هاي كلاردشت از لحظه ورود اين دو كوهنورد به آن منطقه مي‌گويد: «آقاي كلهر و شاه‌حسيني در ۱۶ دي ماه وارد كلاردشت شدند. در اين منطقه براي كوهنوردان ما دو پايگاه داريم يكي ونداربن و ديگري رودبارك. اين دو كوهنورد شب را در پناهگاه ونداربن مي‌گذرانند و روز بعد به سمت علم‌كوه حركت مي‌كنند.» 
او در خصوص نحوه ارتباط آنها با اورژانس مي‌گويد: «تاريخ دقيقش را يادم نيست ولي آقاي كلهر با ۱۱۵ تماس مي‌گيرد و اعلام مي‌كند كه در گرده آلمان‌ها گرفتار شده‌اند. بعد برخي كوهنوردان با بالگرد هلال‌احمر به منطقه اعزام مي‌شوند. در ابتدا به دليل بارش شديد برف و شرايط نامساعد آنها نتوانستند اقدامي انجام دهند.» 
به گفته فرضي قله علم‌كوه ۴۸۵۰ متر از سطح دريا ارتفاع دارد. دقيق نمي‌دانم كه اين دو كوهنورد در چه ارتفاعي قرار گرفته بودند. وقتي هم كوهنوردان و نيروهاي امداد و نجات هلال‌احمر به اين دو كوهنورد رسيدند آقاي شاه‌حسيني به دليل سرماي شديد جانش را از دست داده بود. آقاي كلهر هم طبق گزارشاتي كه به دست ما رسيده بود كف يكي از دستانش حالا چپ يا راست درست نمي‌دانم دچار سرمازدگي شده بود. تلاش‌هاي گروه امداد و نجات بي‌نتيجه ماند و عباس كلهر هم جان خودش را به دليل سرما از دست داد. اين دو نفر چند روز بود كه در سرماي شديد قله علم‌كوه گرفتار شده بودند براي همين ديگر جسم‌شان تاب نياورد و فوت كردند. اجساد اين دو نفر در روز يكشنبه ۱۰ بهمن ماه به تهران منتقل شد. 
جعفر خائفي، رييس انجمن كوهنوردي كارگران مازندران، در مورد قله علم‌كوه به «اعتماد» مي‌گويد: «براي صعود به قله علم‌كوه آن هم در آن شرايط نامناسب با وجود توفان و كولاك ريسك بزرگي بود. هرچند هر دو اينها كوهنورد حرفه‌اي و عضو انجمن كوهنوردان توچال بودند اما شرايط مساعد نبود. مخصوصا كه اين دو كوهنورد براي صعود به علم‌كوه مسير را عوض مي‌كنند و از مسير گرده آلمان‌ها تصميم به صعود مي‌گيرند.» 
خائفي در خصوص گرده آلمان‌ها مي‌گويد: «ببينيد اين مسير، مسير صعب‌العبوري است و در ابتدا آلمان‌ها از اين مسير صعود كردند براي همين به گرده آلمان‌ها معروف است. ببينيد من خودم كوهنورد هستم صعود به قله از چنين مسيرهاي صعب‌العبوري براي يك كوهنورد برند به حساب مي‌آيد. من تا الان نشنيدم كوهنوردي در اين فصل با اين شرايط آب و هوايي از گرده آلمان‌ها صعود كرده باشد. كلا در كوهنوردي، توجيهي در راستاي انتخاب يك مسير براي كوهنوردان وجود ندارد.» 
كردگار محمودي، رييس جمعيت هلال‌احمر شهرستان كلاردشت نيز درباره عمليات امدادرساني به اين كوهنوردان با اشاره به اينكه عمليات نجات با اعزام يك فروند بالگرد در دستور كار قرار گرفت، عنوان كرده بود كه يك گروه پزشكي و تخصصي مربوط به كوهستان ايران از ساعات ابتدايي صبح روز چهارشنبه ۲۲ دي ماه خبر گرفتار شدن ۲ تن از كوهنوردان تهراني به نام‌هاي عباس كلهر (مربي برف) و حامد شاه‌حسيني (راهنماي سنگنوردي) در منطقه گرده آلمان‌ها و زيرسنگ سماور را دريافت كردند كه به ‌دليل سرماي شديد و يخ‌زدگي يكي از كوهنوردان جهت صعود به ديواره و صخره گرده آلمان‌ها در منطقه خرسان در تماس با جمعيت هلال‌احمر درخواست امدادرساني كردند. با همكاري سازمان امداد و نجات جمعيت هلال‌احمر در ابتدا قرار بر اعزام تيمي در عصر روز چهارشنبه بود كه به ‌دليل سرعت باد بالا و ارتفاع بالاي پرواز امكان اعزام نيرو با وجود آماده بودن تيم امداد و نجات ميسر نشد. با هماهنگي‌هاي انجام شده بين كميته جست‌وجو و نجات فدراسيون و همچنين امداد كوهستان سازمان امداد و نجات هلال‌احمر، يك فروند بالگرد با پرواز به منطقه علم‌كوه در قالب يك تيم ۶ نفره از امدادگران كوهستان فدراسيون و هلال‌احمر به منطقه اعزام شدند.
براساس اعلام انجمن پزشكي فدراسيون كوهنوردي، كوهنورداني كه قصد صعود به علم‌كوه در استان مازندران را داشتند، در نزديكي قله دچار حادثه شدند و وقتي كه امدادگران براي نجات آنها با هليكوپتر به منطقه اعزام شده بودند، يكي از آنها جان خود را از دست داد.
حامد شاه‌حسيني (راهنماي سنگنوردي) به همراه عباس كلهر در ١٠٠ متري قله به دليل سرماي شديد دچار حادثه شدند. در نتيجه اين صعود منجر به از دست دادن جان هر دو نفر شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون