• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5152 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲۸ بهمن

با وجود دادگاهي شدن

شركت كروز توليد را متوقف نمي‌كند تا آرامش بازار به هم نخورد

«180 هزار خودرو ناقص كف پاركينگ خودروسازان»؛ آماري كه بازرس كل امور صنعت، معدن و تجارت سازمان بازرسي كل كشور آن را اعلام كرد و گفت: دليل دپوي اين حجم از خودرو، نبود يك قطعه است. اين قطعه خاص يك ريزتراشه است كه در قطعات الكترونيكي خودرو مانند ACU و ECU استفاده مي‌شود؛ قطعه‌اي كه در كل دنيا تنها برخي كشورها آن را مي‌سازند. ايران همانند ديگر كشورهاي سازنده خودرو در جهان، به دلايل زيادي دسترسي به فناوري ساخت اين قطعات را نداشت، چراكه ساخت اين قطعه نياز به جديدترين فناوري‌ها دارد و هر كشوري نتوانسته دسترسي به ساخت اين قطعه را داشته باشد؛ تا اينكه شركت كروز توانست با همت و تلاش متخصصان و مهندسان ايراني بسياري از قطعات هايتك مانند ACU و ECU را بومي‌سازي كند.  در حال حاضر در مركز تحقيق و نوآوري كروز از صفر تا صد تمامي بخش‌هاي الكترونيكي خودرو اعم از دانش ساخت و طراحي توسط اين مجموعه انجام مي‌شود. امروز تمامي بخش‌هاي الكترونيكي خودروهاي داخلي و بومي توسط اين مجموعه طراحي و داخلي‌سازي شده است. فرزاد صبحي، كارشناس طراحي مركز تحقيق و نوآوري شركت صنايع توليدي كروز با اشاره به اينكه در دنيا 5 كشور در بخش توليد و طراحي ACU خودرو فعاليت مي‌كنند، گفت: در حال حاضر ما به عنوان ششمين كشور در اين بخش فعال و از ظرفيت توليد روزانه 5 هزار قطعه ACU برخوردار هستيم. لازم به ذكر است اين مركز در بحث طراحي و توليد تمامي بخش‌هاي Body Security خودرو در حال بررسي و فعاليت است. با وجود به اينكه كروز، تنها شركتي است كه قطعه مورد نياز خودروهاي ناقص در كف پاركينگ خودروسازان را توليد مي‌كند و هيچ شركتي با توجه به حساس بودن روند توليد اين قطعات، آنها را نمي‌سازد كه اگر اين قطعات نباشد، هيچ خودرويي به دست مشتري نمي‌رسد، حالا همزمان با تامين اين قطعه، متهم به اخلال در بازار شده است، اما كماكان اين شركت به توليدات خود ادامه مي‌دهد، چراكه خود را مسوول در برابر آرامش در بازار خودرو مي‌داند تا بتواند به كاهش التهاب در بازار كمك كند و خودروها زودتر به دست مشتري برسد.

افزايش توليد در كروز 
با جديت در حال انجام است
شركت كروز با توجه به تمامي اتفاقاتي كه برايش در حال رخ دادن است، به فعاليت خود ادامه مي‌دهد، اين موضوع را مديرعامل شركت كروز تاييد مي‌كند. نادر سخا، مديرعامل شركت كروز با اشاره به برگزاري دادگاه كروز و اميدواري براي رفع اتهامات وارد شده، از نبود هيچ مشكلي در روند توليدات اين شركت با وجود رسيدگي به پرونده كروز در دادگاه خبر داد. مديرعامل كروز با اشاره به اينكه بحث افزايش توليد در كروز با جديت در حال انجام است، اظهار كرد: در همه بخش‌ها روند رشد توليد مشاهده مي‌شود. دست‌كم 12هزار پرسنل ما به عنوان رزمندگان جهاد مقدس در سه كارخانه به صورت سه شيفت فعاليت دارند و با قدرت به توليد ادامه مي‌دهيم. سخا با اشاره به افزايش تيراژ توليد خودروسازان در روزهاي پاياني سال گفت: متناسب با آنها توليدات خود را در 16 دسته محصول افزايش مي‌دهيم تا با آماده‌سازي به موقع خودروها، بتوانيم كمك شاياني در پاسخگويي نياز مردم به خودرو باشيم.

تحريم‌ها براي كروز يك فرصت بوده است
از طرفي فعاليت اين شركت مورد تاييد نمايندگان مجلس نيز هست، به‌طوري كه رحيمي يكي از نمايندگان مجلس از عملكرد مثبت اين شركت در تامين قطعات و اثرگذاري مثبت آن مي‌گويد. جليل رحيمي، نماينده مردم سقز و بانه در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه فعاليت شركت كروز در بين قطعه‌سازان بسيار مثبت بوده است، گفت: اكنون حدود ۶۰ درصد قطعات خودروسازان چه قطعات تزئيني و چه قطعات برقي را شركت كروز توليد مي‌كند و اين شركت تامين‌كننده خيلي از قطعات خودروهاي داخلي است. 
نماينده مردم سقز و بانه در مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اينكه شركت كروز توانمندي بسيار بالايي در توليد قطعات خودرو دارد، گفت: اين شركت در كنار فعاليت مثبتي كه دارد، ايجاد شغل كرده و اكنون افراد زيادي خرج زندگي خود را از فعاليت در اين شركت در مي‌آورند كه اين موارد جزو نكات مثبت اين شركت به شمار مي‌آيد. مجلس از اين شركت توليد‌كننده حمايت مي‌كند. 
نماينده مردم سقز و بانه در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه تحريم‌ها براي شركتي مانند كروز يك فرصت بوده است، گفت: در اين شرايط سخت تحريمي فقط ۵ تا ۱۰ درصد قطعات يك خودرو را شركت كروز نمي‌سازد. آن هم در كل اين قطعات در ايران ساخته نمي‌شود و يعني در كل جهان تنها برخي كشورها سازنده آن قطعات هستند.
رحيمي با تاكيد بر اينكه اگر سيستم ساخت اين قطعات در كشور وجود داشت، شركت كروز آنها را نيز مي‌ساخت، گفت: در زمينه‌هاي ساخت قطعات شركت كروز به خودكفايي بالايي رسيده كه قابل تقدير است. ناگفته نماند شركت كروز تا جايي كه امكان داشته، بدون توجه به تحريم‌هاي ظالمانه به ويژه در صنعت خودرو توليد را ادامه داده اما چالش‌هاي داخلي بيشترين دغدغه را براي قطعه‌سازان ايجاد كرده است. در حوزه الكترونيك، كروز ۶۰ درصد قطعات دو خودروساز را تامين كرده است. نكته‌اي كه وجود دارد، اين است كه اين شركت به دنبال ارايه قطعات قديمي نيست و با به‌روز كردن فرآيند توليد و مجهز شدن به دانش روز دنيا سطح برتر جهاني خود را حفظ كرده است. همچنين مزيت ارايه قطعه با كيفيت كه كروز با آن شناخته مي‌شود در كروز اصل كلي است و هيچ‌ وقت كيفيت را فداي تيراژ نمي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون