• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5152 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲۸ بهمن

لازمه كوهنوردي داشتن يك برنامه‌ريزي درست و دقيق است

سقوط براي صعود

قله كوه‌هاي پهناور چه در داخل كشورمان و چه در خارج از كشور علاقه‌منداني براي فتح آن حتي جان‌شان را از دست داده‌اند. خصوصا در فصل سرما و به هنگام بارش شديد برف. بر بالاي آن ارتفاعات تا چشم كار مي‌كند سفيدي است و غير از سفيدي رنگ ديگري وجود ندارد. 
برخي از كوهنوردان چه حرفه‌اي باشند و چه غيرحرفه‌اي در اين فصل تمايل دارند قله برخي از كوه‌ها را چه در داخل كشور و چه در خارج فتح كنند اما علاقه آنها اكثرا با از دست دادن جان‌شان پايان مي‌گيرد. 
در ماه گذشته، دو كوهنورد كه در حرفه كوهنوردي تبحر كافي نيز داشتند در راه فتح قله علم‌كوه آن‌هم از مسير المان‌ها جان خود را از دست دادند. با اين حال، اين آخرين خبر تلخ مربوط به كوهنوردان براي فتح قله كوه‌ها در فصل سرما نخواهد بود.  اگر برخي از كوهنوردان كه علاقه شديدي به رفتن به ارتفاعات در فصل سرد را دارند، به هشدارهاي هواشناسي توجه ويژه‌اي كنند، اخبار تراژدي تلخ مربوط به كوهنوردان و فتح قله‌ها در زمستان پايان مي‌يابد. 
با توجه به وقوع حوادث كوهستاني در فصل سرما، جلال ملكي سخنگوي سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران، به ايسنا نكاتي را در خصوص جلوگيري از وقوع چنين حوادثي مطرح كرده است.  به گفته ملكي چند عامل بيش از ساير موارد در وقوع حوادث كوهستان موثر است كه بيشتر، افراد مبتدي و گاهي نيز افراد با تجربه به دليل سهل‌انگاري دچار آن مي‌شوند؛ در حالي كه با توجه به چند نكته و رعايت آنها مي‌توان وقوع حوادث كوهستان را كاهش داد. كوهنوردي به صورت تك‌نفره يكي از دلايلي است كه باعث مي‌شود افراد دچار حادثه شوند. در مواردي حتي مشاهده شده افراد حرفه‌اي در زمينه كوهنوردي كه به صورت فردي براي صعود اقدام كردند نيز حادثه ديدند و از آن جايي كه همراهي نداشتند كه به آنها كمك كند، با آسيب جدي‌تري روبه‌رو شدند. همواره بر اين مساله تاكيد شده است كه اگر قصد صعود به ارتفاعات را داريد به تنهايي اقدام  نكنيد. 
در مواردي مشاهده شده كه فرد تمام توان خود را در مسير رفت به كار مي‌گيرد و از آن جايي كه ديگر براي برگشت توان كافي ندارد؛ دقت و عملكردش كاهش پيدا كرده و همين امر ريسك وقوع حادثه براي فرد را افزايش مي‌دهد. پس هر فردي براي رفتن به كوهستان بايد توان بدني خود و افراد همراهش را نيز در نظر  بگيرد. 
انتخاب مسير يكي از فاكتور‌هاي مهم است. گاهي ديده شده كه افراد از مسير‌هاي ناشناخته تردد مي‌كنند و از آنجايي كه با مسير آشنايي ندارند گم مي‌شوند. در برخي موارد ديگر نيز در نقطه‌اي از مسير به محلي مي‌رسند كه راه پس و پيش ندارند. بايد به اين مورد نيز به صورت جدي توجه كرد به خصوص اينكه جوانان علاقه بيشتري به كشف مسيرهاي جديد در دل كوهستان دارند. 
كمبود تجهيزات يكي ديگر از دلايلي است كه گاهي باعث وقوع حادثه براي كوهنوردان مي‌شود. وجود تجهيزات گاهي مي‌تواند موجب نجات جان افراد شود و در اين زمينه بهتر است كه افراد كم‌تجربه از افراد با تجربه‌تر كمك گرفته و حتي چك ليستي در اين زمينه داشته باشند. البته كوهنوردان بايد توجه كنند كه برداشتن بار اضافي و بيش از حد توان‌شان نيز اقدامي اشتباه است. 
لازمه كوهنوردي داشتن يك برنامه‌ريزي درست و دقيق است. اين برنامه شامل نكات متفاوتي است كه شايد يكي از مهم‌ترين آنها برگشت از كوهستان پيش از تاريك شدن هوا باشد. در تاريكي شب شناخت مسير سخت‌تر از روز است و همين مي‌تواند چالش‌هاي فراواني را براي افراد ايجاد كند. اين امر در زمستان بسيار خطرناك‌تر است چرا كه با كاهش دماي هوا و بارش برف در مدت زمان كمي شرايط بسيار متفاوت‌تر از پيش و اين امر موجب غافلگير شدن كوهنوردان مي‌شود. 
در ادامه ملكي عنوان كرده است كه آگاه بودن نسبت به اصول انجام كمك‌هاي اوليه نيز يكي از لازمه‌هاي كوهنوردي است و از آنجايي كه در صورت وقوع حادثه نيز ممكن است زمان رسيدن نيروهاي امدادي تا افراد حادثه‌ديده طولاني باشد، بهتر است افراد در اين خصوص اطلاعات كافي داشته باشند. 
براي برقراري ارتباط با نيرو‌هاي امدادي تلفن همراه افراد حتما بايد شارژ كافي داشته باشد تا در صورت وقوع حادثه بتوانند با نيرو‌هاي امدادي تماس بگيرند. همچنين نكته ديگري كه براي رسيدن نيروهاي امدادي به افراد اهميت دارد اين است كه در صورت اعلام يك محل استقرار به نيرو‌هاي امدادي، نبايد محل را تغيير داد، يا در صورت تغيير بايد حتما جزييات آن را به نيرو‌هاي امدادي اعلام كرد تا آنها بتوانند به موقع نسبت به امدادرساني اقدام كنند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون