• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5163 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۲ اسفند

نمايندگان در جلسات علني نوبت صبح و عصر برخي ديگر از بخش‌هاي بودجه 1401 را تصويب كردند

از حذف يارانه پردرآمدها تا احداث نيروگاه اتمي توليد برق

هجدهمين و نوزدهمين جلسات علني مجلس براي ادامه رسيدگي به گزارش شور دوم كميسيون تلفيق در خصوص جزييات لايحه بودجه ۱۴۰۱ در دو نوبت صبح و عصر روز گذشته برگزار شد. اين درحالي بود كه نمايندگان از نخستين روز اسفندماه، روند بررسي بخش درآمدي لايحه بودجه را در صحن مجلس آغاز كرده و تاكنون تا تبصره ۱۱ پيش رفته و در جريان برگزاري نشست صبح ديروز كه به رياست علي نيكزاد نايب رييس مجلس شوراي اسلامي برگزار شد، حسينعلي حاجي‌دليگاني از برگزاري جلسه غيرعلني براي تسريع در روند رسيدگي به لايحه بودجه ۱۴۰۱ در صحن مجلس و راي‌گيري استمزاجي از نمايندگان خبر داد. رايي كه نمايندگان براساس آن، از طرح پيشنهادهاي خود در تبصره ۱۱ بودجه صرف‌نظر كردند. هرچند در خلال بررسي جزييات بودجه، حسن لطفي نماينده رزن در تذكري گفت كه هيات رييسه از سال بعد فكر اساسي براي حذف كميسيون تلفيق كند تا نمايندگان مجبور نشوند از پيشنهادات خود صرف نظر كرده و با سرعت از موضوعات عبور كنيم. به هر تفسير در حالي كه در جريان بررسي بخش درآمدي لايحه بودجه ۱۴۰۱، نمايندگان ساز وكار تامين منابع درآمدي طرح‌هاي پيش‌بيني شده در قانون جهش توليد مسكن در سال ۱۴۰۱ را پيش‌بيني كردند، در يك مصوبه بودجه‌اي ديگر، به‌منظور توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور به وزارت راه و شهرسازي مجوز دادند كه نسبت‌به مولدسازي اموال منقول و غيرمنقول خود در سال ۱۴۰۱ اقدام كند.
 حذف يارانه نقدي پردرآمدها در سال ۱۴۰۱
نمايندگان مجلس درحالي اين تكليف را به وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي دادند كه بر اين اساس بند ب و بند ج تبصره ۱۴ بخش درآمدي لايحه بودجه ۱۴۰۱ را بررسي و تصويب كردند. بر اساس بند ب تبصره 14، وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي با همكاري سازمان هدفمندسازي يارانه‌ها و با استفاده از پايگاه اطلاعات رفاه ايرانيان مكلف است حداكثر ظرف سه 3 پس از ابلاغ اين قانون، ضمن دهك‌بندي درآمدي كليه خانوارهاي يارانه‌بگير از طريق شاخص‌ها و اطلاعات و داده‌هاي متقن و ثبتي قابل‌اتكاء نسبت‌به حذف يارانه نقدي و طرح معيشتي خانوارهاي پردرآمد اقدام نمايد. شناسايي و دهك‌بندي توسط وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي انجام مي‌گيرد. همچنين بر اساس بند ج تبصره ۱۴، منابع ارزي مندرج در بخش منابع جدول اين تبصره بلافاصله توسط شركت‌هاي تابعه وزارت نفت به حساب ارزي افتتاح شده توسط خزانه داري كل كشور نزد بانك مركزي به نام سازمان هدفمندسازي يارانه‌ها واريز و به محض وصول توسط بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران به نرخ سامانه معاملات الكترونيكي (اي.تي.ِاس) تسعير و مستقيما به حساب ريالي سازمان مذكور واريز نمايد.
 درآمد دولت از قانون هدفمندكردن يارانه‌ها
در ادامه نيز با موافقت مجلس، جزو مربوط به تعيين بخشي از منابع هدفمندي يارانه‌ها در سال آينده براي بررسي بيشتر به كميسيون تلفيق ارجاع شد و نمايندگان درآمد دولت از اجراي قانون هدفمندكردن يارانه‌ها را مشخص كردند. نمايندگان مجلس در جريان بررسي و تصويب بند الف تبصره ۱۴ مقرر كردند كه بر اساس جزو يك بند الف؛ در اجراي قانون هدفمندكردن يارانه‌ها تمامي دريافتي‌ها (منابع) مندرج در جدول تبصره (۱۴) اين قانون به استثناي عوارض شهرداري‌ها و دهياري‌ها، منابع حاصل از فروش آب و برق، حق بيمه مشتركين گاز طبيعي و عوارض گازرساني (به ترتيب موضوع ماده 12 و ماده 65 قانون الحاق برخي مواد به قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت 2) و حق بيمه منازل مسكوني در اجراي مواد (۲) و (۴) قانون تاسيس صندوق بيمه همگاني حوادث طبيعي مصوب سال ۱۳۹۹ به حساب سازمان هدفمندسازي يارانه‌ها نزد خزانه‌داري كل ‌كشور واريز مي‌شود. همچنين درپي تصويب جزو ۳ بند الف، مقرر شد كه عوارض شهرداري‌ها و دهياري‌ها از فروش حامل‌هاي انرژي موضوع بند (الف) ماده (۲۶) قانون ماليات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰ و جداول پرداختي‌ها (مصارف) اين تبصره، پس از وصول، ظرف يك‌ماه به حساب تمركز وجوه وزارت كشور واريز مي‌شود تا به شهرداري‌ها و دهياري‌ها پرداخت شود. بانك مركزي نيز موظف است براي پرداخت به موقع مصارف هدفمندي و براساس درخواست سازمان برنامه و بودجه كشور معادل يك درصد (۱%) جمع مصارف جدول تبصره (۱۴) را به صورت تنخواه در اختيار سازمان هدفمندسازي يارانه‌ها قرار دهد. تنخواه مذكور بايد حداكثر تا دوماه پس از دريافت از محل منابع جدول مذكور تسويه گردد. شرط استفاده مجدد از اين تنخواه، تسويه تنخواه قبلي است. اين حكم مشمول تنخواه خزانه‌داري كل كشور نمي‌شود. سازمان برنامه و بودجه كشور مكلف است در صورت كسري منابع يارانه نقدي منابع را از ساير محل‌ها تامين و به حساب سازمان هدفمندسازي يارانه‌ها نزد خزانه‌داري كل كشور واريز نمايد و حداكثر تا دوماه پس از آن تسويه كند. شرط استفاده مجدد از اين محل تسويه منابع قبلي است . نمايندگان مجلس جزو ۲ بند الف را  كه مربوط به عوارض منابع حاصل از اصلاح قيمت بنزين بود، براي بررسي بيشتر به كميسيون تلفيق بودجه ارجاع دادند و اين درحالي بود كه سقف معافيت مالياتي حقوق كاركنان دولت در سال آينده در جريان بررسي بخش درآمدي بند الف تبصره ۱۲ بودجه ۱۴۰۱، تعيين شد.
 مجوز مجلس براي احداث نيروگاه اتمي
 توليد  برق
همچنين با تصويب مجلس، شركت توليد مواد اوليه و سوخت هسته‌اي ايران مكلف شد كه مواد معدني و محصولات جانبي همراه با مواد پرتوزا را پس از جداسازي به فروش برساند. نمايندگان به دولت مجوز دادند تا از طريق مشاركت با سازندگان بين‌المللي و صنايع داخلي۱۰ هزار مگاوات نيروگاه اتمي توليد برق احداث كند. نمايندگان مجلس در جلسه علني نوبت صبح ديروز در بررسي بودجه ۱۴۰۱ بند «ح» و بندالحاقي يك تبصره ۱۵ را به تصويب رساندند. بندي كه در آن آمده است: به دولت اجازه داده مي‌شود از طريق سازمان انرژي اتمي ايران نسبت به احداث 10 هزار مگاوات نيروگاه اتمي توليد برق از طريق مشاركت با سازندگان بين المللي و صنايع داخلي اقدام نمايد. تامين مالي طرح‌هاي نيروگاه‌هاي برقي اتمي با استفاده از الگوي سرمايه‌گذاري خارجي، تامين مالي خارجي (فاينانس) و داخلي، منابع عمومي و تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي انجام مي‌شود. شيوه نامه اجرايي اين بند توسط سازمان انرژي اتمي ايران، سازمان برنامه و بودجه كشور و وزارت امور اقتصادي و دارايي تهيه و ابلاغ مي‌گردد. بند الحاقي ۱ نيز تاكيد دارد: وزارت نيرو مكلف است متوسط بهاي انرژي برق تحويلي به صنايع فولادي، آلومينيوم، مس، فلزات اساسي و كاني‌هاي فلزي، واحدهاي پالايشگاهي و پتروشيمي را بر مبناي متوسط نرخ خريد انرژي برق از نيروگاه‌هاي داراي قرارداد تبديل انرژي (اي‌سي.اي) محاسبه و دريافت نمايد. منابع حاصل از محل افزايش بهاي برق اين صنايع به حساب شركت توانير نزد خزانه داري كل كشور واريز مي‌شود. مشتركين با قدرت كمتر از دو مگاوات و همچنين مصارف كمتر از دو مگاوات مربوطه به مشتركين با قدرت بيش از دو مگاوات مشمول حكم اين بند نمي‌باشند.
 هوشمندسازي  مصرف  و نصب
 شمارشگرهاي  هوشمند
در ادامه بررسي‌هاي بودجه‌اي امروز، نمايندگان شركت ملي گاز ايران و شركت توانير را مكلف كردند تا نسبت به هوشمندسازي مصرف و نصب شمارشگرهاي هوشمند در سال آتي اقدام كنند. نمايندگان همچنين در مصوبه‌اي ديگر، تعرفه آب، برق و گاز مشتركان پرمصرف را در سال آينده تعيين كردند و بر اين اساس ميزان افزايش تعرفه مشتركين پرمصرف بالاتر از الگوي مصرف بايد حداقل به اندازه‌اي تعيين شود كه بارمالي رايگان كردن تعرفه مشتركين كم‌مصرف را جبران نمايد و نياز به تامين منابع جديد نداشته باشد. در يك تصميم بودجه‌اي ديگر كه افراد كم درآمد فاقد بيمه پايه تحت پوشش بيمه سلامت قرار گيرند. بنابر مصوبه مجلس، وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي موظف شد با استفاده از پايگاه اطلاعات رفاه ايرانيان ظرف مدت دو هفته بعد از ابلاغ اين قانون، كد ملي افراد فاقد بيمه پايه از سه دهك پايين درآمدي را در اختيار سازمان بيمه سلامت قرار دهد. با توجه به اينكه در جريان بررسي جزييات بودجه ۱۴۰۱ در بخش درآمدي، برخي از بندها براي بررسي بيشتر به كميسيون تلفيق ارجاع شده است، علي نيكزاد كه در غياب قاليباف اداره جلسه علني را بر عهده داشت، از برگزاري جلسه كميسيون تلفيق راس ساعت ۱۹ در صحن مجلس خبر داد. علي نيكزاد كه در غياب قاليباف اداره جلسه علني عصر  ديروز چهارشنبه مجلس را برعهده داشت، در جريان بررسي بخش درآمدي لايحه بودجه ۱۴۰۱، بيان كرد: ان شاءالله با همكاري نمايندگان بررسي بخش درآمدي لايحه بودجه در اين جلسه به پايان خواهد رسيد و سپس راس ساعت ۱۹ جلسه كميسيون تلفيق در محل صحن مجلس برگزار خواهد شد. نايب‌رييس نخست مجلس شوراي اسلامي همچنين گفت: از اعضاي كميسيون تلفيق تقاضا داريم به موقع در جلسه كميسيون حضور پيدا كنند.
 تداوم معافيت مالياتي كارگاه‌هاي
 داراي  ۵ كارگر
نمايندگان مجلس در بررسي‌هاي بودجه‌اي ديروز جزو يك بند «و» تبصره ۱۷ و بند الحاقي ۹ اين لايحه را تصويب و معافيت مالياتي كارگاه‌هاي داراي ۵ كارگر را ابقا كردند. در جزو يك بند «و» تبصره ۱۷ آمده است: كارگاه‌هاي مشمول قانون «معافيت از پرداخت سهم بيمه كارفرماياني كه حداكثر پنج نفر كارگر دارند مصوب ۱۳۶۱ با اصلاحات و الحاقات بعدي آن» كه پنج سال و كمتر از آن مشمول معافيت مذكور بوده‌اند كماكان مشمول معافيت بيست درصدي (۲۰%) مندرج در قانون مذكور خواهند بود و براي سنوات بيش از پنج سال، سه درصد (۳%) از معافيت بيمه‌اي فوق در سال ۱۴۰۱ كسر مي‌گردد. همچنين نمايندگان با بخش درآمدي جزو ۲ بند (و) تبصره ۱۷ لايحه مذكور نيز موافقت كردند كه براساس آن؛ در مورد بيمه‌شدگان قرار گرفته در دهك‌هاي پنجم تا هفتم درآمدي، به ازاي هر دهك سه درصد (%۳) از معافيت بيمه‌اي موجود كسر و دهك‌هاي هشت و بالاتر مشمول معافيت‌هاي بيمه‌اي نخواهند بود. بند الحاقي ۹ نيز تاكيد دارد: در اجراي بند (۱) ماده (۳۸) قانون ماليات بر ارزش افزوده درآمد حاصل از يك درصد (۱%) ارزش افزوده به عنوان ماليات سلامت همزمان با دريافت توسط سازمان امور مالياتي به حساب خزانه‌داري كل كشور واريز مي‌گردد. پيش از اين تبصره ۱۶ درباره تسهيلات تكليفي به كميسيون تلفيق ارجاع شده بود لذا مجلس وارد آن نشد تا گزارش جديد كميسيون تلفيق ارايه شود. در مصوبه‌اي ديگر، نمايندگان وزارت كار، تعاون و رفاه اجتماعي را مكلف به راه‌اندازي سامانه اطلاعات بهره مندي ايرانيان مشتمل بر اطلاعات زيرساخت‌هاي بهداشتي، آموزشي، حمل و نقل و انرژي در نواحي شهري و روستايي در سال ۱۴۰۱ كردند.
 استخدام معلمان جامانده از طرح مهرآفرين 
نمايندگان مجلس، سازمان اداري و استخدامي كشور و وزارت آموزش و پرورش را مكلف كردند كه نسبت به تبديل وضعيت، تخصيص شناسه و استخدام رسمي كليه مشمولان و نيروهاي جا مانده و باقي مانده استخدامي سال‌هاي ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ طرح مهرآفرين اقدام كنند. در جلسه علني ديروز مجلس بند الحاقي ۲ تبصره ۲۰ بخش درآمدي تصويب شد و بر اين اساس، سازمان اداري و استخدامي كشور و وزارت آموزش و پرورش مكلفند نسبت به تبديل وضعيت، تخصيص شناسه و استخدام رسمي كليه مشمولان و نيروهاي جا مانده و باقي مانده استخدامي سال‌هاي ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ طرح مهرآفرين با اولويت معلمان قرآني كه هم اكنون با وزارت آموزش و پرورش به صورت قراردادي و يا پيماني همكاري مي‌نمايند، اقدام نمايد. بار مالي ناشي از اجراي اين بند از محل رديف ۱۲۷۵۰۳ وزارت آموزش و پرورش در سقف 500 ميليارد ريال تامين  مي‌گردد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون