• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۶ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5169 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۹ اسفند

واحدهاي مسكوني حكيم با گذشت ۵ سال از وعده‌هاي مديران اين پروژه با اعتراضات خريداران روبه‌رو است

آخر پروژه مسكوني حكيم كجاست؟

بهاره شبانكارئيان

 

ساختمان‌هاي مسكوني در انتهاي اتوبان حكيم رها شده‌اند. ساختمان‌هايي كه به سرانجام نرسيده و خواب و خيال خريداران و متقاضيان آن را آشفته كرده است.  خريداران؛ اين واحدهاي مسكوني را از شخصي به نام «ع. نامداري» يكي از انبوه‌سازان و اسپانسر  يكي از باشگاه‌هاي تهران خريداري كردند، اما حالا تكليف اين واحدهاي مسكوني مشخص نيست و با اعتراض و شكايت خريداران روبه‌رو شده است.  سال ۹۹ ع. نامداري به فارس عنوان كرد كه زمان تحويل جز به جز مشخص شده است و به شرط تامين، مانعي سد راه تكميل واحدها نخواهد بود. اگر متقاضيان وجه را تكميل كنند تا پايان سال ۹۹ شروع به تحويل واحدها خواهيم‌ كرد. معاون تعاون اداره كار و رفاه اجتماعي نيز در آبان ماه سال ۹۹ اعلام كرد كه با حدود دو هزار نفر طرف هستيم و نبايد با كلمات بازي كرد. بايد هرچه زودتر اين موضوع را تعيين تكليف و مشكلات شاكيان را بررسي كرد.  اين در حالي است كه سال ۱۴۰۰ روبه اتمام است و هنوز تحويل اين واحدهاي مسكوني با مشكلاتي روبه‌رو است.  ماجراي ساخت اين پروژه عظيم به سال ۱۳۸۶ برمي‌گردد. وقتي كه سازمان خدمات موتوري شهرداري تهران همانند بسياري ديگر از سازمان‌ها و نهادها براي تامين مسكن كارمندان خود اقدام به تعبيه زميني در غرب تهران كرد. بنابراين تاسيس تعاوني‌ به نام تعاوني مسكن شماره ۲ سازمان خدمات موتوري شهرداري تهران آغاز شد.  هنگامي كه تعاوني مسكن اين زمين را كه توسط شهرداري در اختيار گرفته بود به اعضا ‌به صورت نيم‌بها فروخت، سال ۸۸ با حضور شهردار وقت تهران، ساخت اين پروژه آغاز شد. پروژه‌اي عظيم كه ۲۷۹۰ واحد مسكوني به بهره‌برداري مي‌رسد.  در متن قراردادي كه بين متقاضيان و تعاوني به امضا رسيده، تعاوني تعهد داده است در صورت رعايت شدن مفاد قرارداد و رخ ندادن وقوع شرايطي خاص و حاد واحدهاي اين پروژه را تا سال ۹۵ به اعضا تحويل دهد. حالا با گذشت ۵ سال از زمان موعود حتي يك واحد به متقاضيان تحويل داده نشده است و باعث اعتراض بسياري از خريداران و متقاضيان از اين تعاوني شده است. شنيده‌ها حاكي از آن است كه در اين پروژه عظيم برخي واحدهاي مسكوني دو بار به فروش رفته است. به عنوان مثال اگر سال ۹۴ يك واحد مسكوني به يك شخصي فروش رفته است در سال ۹۶ همان واحد مسكوني مجدد به شخص ديگري فروخته شده است. 
از تحويل 3 ساله ۵ سال مي‌گذرد 
«عليرضا.ك» كه در ابتداي ساخت اين پروژه يكي از اعضاي اين واحدهاي مسكوني از تعاون مسكن بوده به «اعتماد» درخصوص اين پروژه مي‌گويد: «اين زمين در غرب تهران به مساحت تقريبي ۱۰ هكتار واقع شده است. ۵۰ بلوك ۱۳ طبقه اين واحدهاي مسكوني را تشكيل داده‌اند. اتوبان بزرگراه حكيم اين پروژه را به دو قسمت تقسيم مي‌كند. ۳۸ بلوك در شمال اين اتوبان واقع شده. از مجتمع A۱ شروع مي‌شود و به مجتمع A7 ختم مي‌شود. ۱۲ بلوك هم در جنوب اين اتوبان قرار دارد. نزديك ۷۰درصد اين پروژه تكميل شده است. كارفرماي اين پروژه تعاوني مسكن شماره ۲ كاركنان سازمان موتوري شهرداري تهران است. ۲۷ هكتار زمين بود. ۱۰ هكتار از اين زمين‌ها را در مهر ماه سال ۸۶ به دستور آقاي قاليباف به كاركنان شهرداري تهران مي‌دهند و قرار مي‌شود ۲۷۹۰ واحد مسكوني به كاركنان شهرداري داده شود. بنابراين تعاوني مسكن تشكيل دادند كه اين زمين‌ها را بسازند و كاركنان شهرداري در اين واحدها ساكن شوند. در اساسنامه اين تعاوني آمده است كه اين تعاوني جهت ساخت اين واحدهاي مسكوني تشكيل شده و براي كليه پرسنل شهرداري است كه در اين تعاوني عضو مي‌شوند. در همان سال سه سازمان خدمات موتوري شهرداري تهران، سازمان بازيافت شهرداري تهران كه اين دو سازمان در سال ۸۹ با هم ادغام مي‌شوند و سازمان پسماند را تشكيل مي‌دهند و سومين گروه سازمان ميادين شهرداري بود.  قرار بود سه ساله اين زمين‌ها را بسازند كه نشد. سال ۹۰ مجمعي تشكيل دادند كه اعضاي اين مجمع حدود ۲۱۵۰ نفر بودند، تصميم مي‌گيرند زمين را به هيات مديره جديد بفروشند. سال ۹۰ مي‌گفتند به هر عضوي ۹۰ ميليون تا ۱۰۰ ميليون مي‌رسد. هيات مديره جديد كه انتخاب مي‌شود با رايزني‌هايي كه داشته شروع مي‌كند به حذف بقيه اعضا يعني از قوانين سوءاستفاده و اساسنامه را جعل مي‌كند و تعاوني مسكن عضويتش را محدود مي‌كند به ۲۰۰ نفر. رسما مي‌گويند اين تعاوني براي اين ۲۰۰ نفر است. اين اعضا حتي به همين مصوبه هم عمل نمي‌كنند و مهر ماه سال ۹۱ قرارداد مشاركت اين زمين‌ها را با شخصي به نام ع. نامداري كه از انبوه‌سازان معروف استقلالي است، مي‌بندند و قرار مي‌شود بعد از جوازي كه در خرداد ماه سال ۹۲ داده مي‌شود اين پروژه ۳ ساله ساخته و تحويل خريداران شود. بنابراين ساخت اين ۵۰ بلوك به اين آقا واگذار مي‌شود. در قرارداد اين شخص با تعاوني ذكر شده كه ۵۰۰ واحد براي شروع كار به اين فرد تحويل داده مي‌شود.»  
تعاوني پاسخ روشني ندارد
او در ادامه مي‌گويد: «اواخر سال ۹۳ به اعضا اعلام مي‌كنند كه مي‌خواهند انتخاب واحد كنند. سال ۹۳ و ۹۴ و ۹۵ انتخاب واحدها را انجام مي‌دهند و به‌ازاي هر متر بين ۱۳۰۰ تا ۱۶۰۰ ميليون تومان مي‌گيرند و واحدها را تحويل مي‌دهند. با اتمام سال ۹۵ اين پروژه ۴۰درصد پيشرفت داشت. يواش يواش افرادي كه در سال ۸۶ به عنوان كاركنان شهرداري بودند شروع مي‌كنند به فروش واحدهاي مسكوني‌شان. خيلي هم از قبل فروخته بودند. خيلي‌ها هم وقتي انتخاب واحد شد و ديدند ساخت اين پروژه زمان‌بر شده واحدهاي‌شان را فروختند. بنابراين اشخاص ثالث زيادي به اين پروژه وارد شدند. آقاي نامداري قرار بود كه تا سال ۹۵ اين پروژه را تمام كند كه تمام نشد. سال ۹۶ اعلام كردند كه وام مي‌گيريم و اين پروژه را تمام مي‌كنيم كه باز هم نشد. بعد دوباره اعلام كردند يك‌سري پاركينگ‌هاي مهمان در اين مجتمع‌ها اضافه است آنها را مي‌فروشيم و خرج ساخت پروژه مي‌كنيم كه باز هم نشد.  ۴ بلوك در قسمت جنوبي اتوبان آماده تحويل است، اما مشكلات مديريتي، تخلف و چون اين پروژه از سال ۹۰ مشكلات حقوقي داشته است راي دادگاه به دليل برخي تخلفات مبني بر تخريب برخي واحدهاي مسكوني است. پرونده هم در شعبه ۸ ديوان عدالت اداري تشكيل شد. تعاوني مسكن هم علت تاخير در تحويل اين پروژه را پرداخت نكردن بدهي بسياري از اعضا يا تاخير در بدهي اعضا اعلام كرده است. البته پاسخ روشني براي معترضان نمي‌آورد. به هر حال از سال ۹۵ خريداران اين پروژه مسكوني تا الان واحدهاي‌شان را تحويل نگرفتند و همين موضوع باعث شده ما در مقابل اين تعاوني تجمعات زيادي داشته باشيم. بيشترين مشكلات اين پروژه همان تخلفاتي است كه از سوي مديران اين پروژه شكل گرفت. كارهاي غيرمعقولي كه انجام دادند و اين پروژه به مشكل برخورد.»
واكنش نماينده متقاضيان شاكي، مديرعامل 
تعاوني، معاون تعاون اداره كار و رفاه اجتماعي 
و پيمانكار پروژه
سال ۹۹ محسن غلامپور نماينده متقاضيان شاكي با توجه به عملكرد هيات‌مديره تعاوني و ع. نامداري به عنوان پيمانكار اين پروژه به فارس اعلام كرده بود كه سياست پيمانكار بر عدم تكميل اين واحدها استوار است تا سرانجام بر اثر خستگي مردم، پيمانكار واحدها را با قيمت نازل از مردم خريداري كند.حتي برخي مي گويند چندين سال است انتخابات هيات‌مديره تعاوني نيز به صورت صوري و بدون راي‌گيري از بسياري از اعضاي تعاوني صورت مي‌گيرد لذا به اعتقاد ما بايستي به فوريت هيات‌مديره اين تعاوني و مديرعامل آن تغيير كند.  شكايات متعددي از افراد مقصر و عليه تعاوني داشته‌ايم اما به دليل آنكه در قرارداد داوري اختلافات به اداره تعاون واگذار شده است دادگاه نيز راي خود را مبتني به حل و فصل در اداره تعاون تهران صادر كرده است كه كار به سختي جلو مي‌رود.  حسن ابراهيم‌پور مديرعامل شركت تعاوني خدمات موتوري شماره ۲ شهرداري تهران نيز عنوان كرده بود كه مشكلات اين پروژه موارد متعددي را در بر مي‌گيرد، به عنوان مثال علي‌رغم اينكه اعضا در بدو ورود تعهد داده بودند كه از مزاياي هيچ كدام از تعاوني‌هاي ديگر استفاده نكرده‌اند اما شاهد آن بوديم كه تعدادي از اين افراد شاكي، برخلاف تعهد داده شده از امتيازات ساير تعاوني‌هاي ديگر شهرداري تهران نيز استفاده كرده بودند. عدم تعهد متقاضيان نسبت به پرداخت اقساط خود مشكلات بسياري را براي ما به وجود آورده است كه همين امر يكي از دلايل مهم تعويق تكميل پروژه تا به امروز است. سعيد قوتي معاون تعاون اداره كار و رفاه اجتماعي تهران نيز در آبان ماه سال ۹۹ گفته بود كه درخصوص مشكلات به وجود آمده و مساله هيات‌مديره اين تعاوني مشغول مذاكرات هستيم و اميدواريم در ۲۰ آبان سال ۹۹ بعد از جلسه‌اي كه در اين خصوص درنظر گرفته شده است خبرهاي خوبي را به مردم برسانيم. با حدود دو هزار نفر طرف هستيم و نبايد با كلمات بازي كرد. در جلسه آبان ماه (سال ۹۹) اين موضوع را تعيين تكليف خواهيم و مشكلات شاكيان را بررسي خواهيم كرد. ع نامداري پيمانكار پروژه مسكن حكيم كه يكي از اسپانسرهاي باشگاه استقلال تهران است سال گذشته در اين باره گفته بود كه سال ۹۱ به عنوان پيمانكار اين پروژه شناخته شدم و قرار بر آن شد تا كل عمليات عمراني با شركت بنده به عنوان پيمانكار جلو رود. پروژه تا سال ۹۵ به خوبي جلو رفت اما در اين سال چند مشكل سد راه اين پروژه و تاخير آن شد، اولين آن مربوط به مشاع شدن ساختمان يكي از ادارات مجاور اين ساختمان بود كه شهرداري مانع از تراكم بيشتر از پنج طبقه‌اي در بعضي از بلوك‌ها شد كه درنهايت با تاخير يك سال و نيمه اين مشكل حل شد. همچنين در اثناي مشكل اول، افرادي با ادعاي مالكيت ۱۵ هزار متر از زمين‌هاي اين پروژه اقدام به شكايت قضايي كردند كه آن نيز باعث ادامه بيشتر تاخير پروژه شد. در آخر هم متقاضيان از ترس مشكلات قبلي از پرداخت اقساط خود امتناع كردند و همين باعث شد تا براي تكميل ۳۶ ماهه پروژه‌اي كه ۵۵۰ ميليارد تومان اعتبار نياز داشت در يك سال تنها ۶ ميليارد تومان به ما پرداخت شود.  تا به حال بيش از ۶۰۰ ميليارد تومان صرف اين پروژه كرده‌ام درحالي كه تنها حدود ۲۰۰ ميليارد تومان دريافت كرده‌ام. زمان تحويل را جز به جز مشخص كرده‌ايم و به شرط تامين، مانعي سد راه تكميل واحدها نخواهد بود. اگر متقاضيان وجه را تكميل كنند تا پايان امسال شروع به تحويل واحدها خواهيم ‌كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون