• ۱۴۰۳ دوشنبه ۵ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5172 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۳ اسفند

سپاه پاسداران: مركز راهبردي توطئه و شرارت صهيونيست‌ها هدف موشك‌هاي نقطه‌زن قرار گرفت

پيام روشن براي اسراييل در اربيل

شهاب شهسواري

ساعت يك بامداد روز يكشنبه ۲۲ اسفند، رسانه‌هاي عراقي از حمله موشكي به اهدافي در اربيل عراق خبر دادند. تا ساعات اوليه صبح روز يكشنبه در مورد عامل اين حمله و اهداف آن سردرگمي وجود داشت. عراق در طول سال‌هاي گذشته به صورت روزمره شاهد حملات اينچنيني در خاك خود بوده است كه يا از سوي گروه‌هاي مقاومت عراقي عليه اهداف امريكايي انجام شده ‌بودند يا از سوي عناصر تروريستي عليه زيرساخت‌ها و اهداف غيرنظامي عراقي انجام مي‌شد. اما به نظر مي‌رسيد كه اين حمله با حملات ديگر متفاوت است. از همان ساعات آغازين رسانه‌ها از گستردگي حمله و شدت آن خبر دادند؛ علاوه بر اين حمله در شهر اربيل، مركز اقليم كردستان عراق انجام شده ‌بود كه از زمان عقب راندن حمله داعش به آن، عمدتا وضعيت آرام و امني دارد.  حتي محل اين حمله هم از ساعات اوليه مورد مناقشه بود. ابتدا خبرهايي در مورد هدف قرار گرفتن يك ساختمان ديپلماتيك امريكا در رسانه‌ها منتشر شد. بر اساس اين خبر ساختمان جديد كنسولگري امريكا در اربيل كه هنوز مورد استفاده قرار نگرفته است هدف اين حمله بود. سابقه حملات گسترده عليه تاسيسات ديپلماتيك امريكا در عراق، اين شائبه را تقويت كرد كه خبر حمله به كنسولگري صحت داشته ‌باشد. حتي يك مقام آگاه امريكايي هم در مصاحبه با شبكه خبري الجزيره خبر داده‌ بود كه حمله به ساختمان كنسولگري تلفاتي در پي نداشته است و اين حمله را از طرف امريكا محكوم كرد. ساعاتي بعد با انتشار تصاويري از محل غذاخوري تلويزيوني كردي كردستان ۲۴، اين گمانه به وجود آمد كه اين محل هم هدف حمله قرار گرفته است. اما تحولات بعدي نشان داد كه هيچ ساختمان ديپلماتيك خارجي هدف حمله موشكي قرار نگرفته است. نخستين رسانه‌اي كه از هدف قرار گرفتن اهداف اسراييلي در اين حمله خبر داد، كانال اطلاع‌رساني صابرين‌نيوز بود. اين كانال خبري نوشت: «دو مركز آموزشي پيشرفته متعلق به موساد اسراييل در اربيل در شمال عراق با موشك‌هاي بالستيك مورد حمله قرار گرفتند.»

يك دستگاه امنيتي اقليم كردستان عراق، ساعتي بعد از انجام عمليات در اربيل، اعلام كرد كه اين حمله از خارج از اقليم كردستان و خارج از خاك عراق و به صورت دقيق از سمت شرق انجام شده‌ است. اين آدرس‌دهي مستقيما توجه‌ها را سمت ايران جلب كرد كه تنها همسايه شرق عراق است. با اين حال حتي در تهران هم به نظر مي‌رسيد كه در مورد عامل اين حملات چندان اطلاعات روشني وجود ندارد. محمود عباس‌زاده‌مشكيني، سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، در مصاحبه‌اي كه ساعاتي بعد از حمله به اربيل در خروجي خبرگزاري دانشجو قرار گرفت، تاكيد كرده ‌بود كه اطلاعي از ارتباط اين حمله با ايران در دست ندارد. تاييد نهايي خبر حمله، عاقبت ۱۲ ساعت بعد از اين حمله و با صدور بيانيه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي امكان‌پذير شد.

اهداف صهيونيستي در اقليم كردستان
در اين بيانيه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، هدف حمله بامداد يكشنبه يك مركز متعلق به اسراييل اعلام شده ‌بود و تاييد شد كه موشك‌هاي ايراني اين مركز را هدف قرار داده‌اند. با اين حال بيانيه سپاه پاسداران يك سوال را بدون جواب باقي گذاشت و آن اين بود كه حمله بامداد يكشنبه در پاسخ به كدام عمليات رژيم اسراييل عليه اهداف ايراني انجام شده است. جمهوري اسلامي ايران، ساليان دراز است كه به حضور اسراييل در اقليم كردستان عراق اعتراض دارد. به‌‌رغم رابطه هميشه نزديك سران اقليم كردستان عراق با مقام‌هاي جمهوري اسلامي ايران، اربيل به ويژه از زمان اشغال عراق توسط امريكا در سال ۲۰۰۳ به صورت پيوسته روابط خود را با رژيم اسراييل هم تقويت كرده است. همكاري‌هاي اقليم كردستان با اسراييل در زمينه‌هاي مختلف از آموزش نيروهاي پيشمرگ توسط نظاميان اسراييلي تا فروش نفت به اسراييل ادامه داشته است. مهرماه امسال يك كنفرانس جنجالي در اربيل با موضوع عادي‌سازي روابط عراق با اسراييل پس از توافق‌هاي عادي‌سازي روابط امارات، بحرين و سودان با تل‌آويو برگزار شد. ايران چندين بار خبر داده كه عمليات خرابكارانه عليه تهران، از خاك عراق و به ويژه از اقليم كردستان عراق توسط اسراييل انجام شده است.
رسانه‌هاي ايران «مركز راهبردي توطئه و شرارت صهيونيست‌ها» را به يك مركز متعلق به موساد، سازمان جاسوسي اسراييل تعبير كردند. بر اساس ادعاي شبكه تلويزيوني الميادين، نزديك به نيروهاي مقاومت منطقه، در عمليات بامداد يكشنبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، دست‌كم ۴ افسر موساد كشته و ۷ تن ديگر زخمي شدند. با اين حال رسانه‌هاي غربي از عدم وجود هرگونه تلفات انساني بر اثر اين حمله خبر داده‌اند.

بيانيه سپاه پاسداران
روابط عمومي كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با صدور بيانيه‌اي هدف حمله موشكي صبح يكشنبه را در اربيل، «مركز راهبردي توطئه و شرارت صهيونيست‌ها» توصيف كرد. در اين بيانيه آمده است: «در پي جنايات اخير رژيم جعلي صهيونيستي و اعلان قبلي مبني بر بي‌پاسخ نگذاردن جنايت‌ها و شرارت‌هاي اين رژيم منحوس، شب گذشته مركز راهبردي توطئه و شرارت صهيونيست‌ها مورد هدف موشك‌هاي قدرتمند و نقطه‌زن سپاه پاسداران انقلاب اسلامي قرار گرفت.» اين بيانيه ادامه مي‌دهد: «بار ديگر به رژيم جنايتكار صهيونيستي هشدار مي‌دهيم، تكرار هر گونه شرارت با پاسخ‌هاي سخت، قاطع و ويرانگر مواجه خواهد شد.» اين بيانيه در پايان تاكيد مي‌كند: «به ملت عظيم‌الشان ايران نيز اطمينان مي‌دهيم امنيت و آرامش ميهن اسلامي، خط قرمز نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران بوده و به احدي اجازه تهديد و تعرض به آن را نخواهند داد.»
اين نخستين‌بار نيست كه سپاه پاسداران در پاسخ به اقدام‌هاي تجاوزكارانه يا تروريستي با حملات دقيق موشكي به مهاجمان پاسخ مي‌دهد. نخستين حملات از اين دست، ۵ سال پيش و در واكنش به عمليات تروريستي داعش در خرداد ماه ۱۳۹۶ عليه ساختمان مجلس شوراي اسلامي رخ داد. در حمله موشكي سپاه پاسداران به استان ديرالزور سوريه، مراكز فرماندهي داعش در اين منطقه شرق سوريه به صورت دقيق هدف‌گيري شدند. سپاه پاسداران همچنين در عمليات شهيد سليماني، در واكنش به عمليات تروريستي ارتش امريكا در ترور سردار سليماني ۱۳ موشك بالستيك به سمت پايگاه عين‌الاسد عراق در استان الانبار كه در آن زمان محل استقرار نيروهاي امريكايي بود، شليك كرد. در اين عمليات نيز موشك‌هاي سپاه پاسداران با دقت به اهداف خود برخورد كردند.

حمله يكشنبه تلافي كدام حمله بود؟
ساعاتي بعد از هدف‌گيري مراكز اسراييلي در اقليم كردستان عراق، نخستين واكنش‌هايي كه در رسانه‌ها منتشر شد، مبني بر اين بود كه حملات اخير در تلافي حمله هفته گذشته اسراييل در خاك سوريه انجام شده است كه باعث شهادت دو افسر مدافع حرم سپاه پاسداران انقلاب اسلامي شد. دوشنبه هفته گذشته رژيم اسراييل در ادامه حملات خود به خاك سوريه، به محلي در نزديكي فرودگاه بين‌المللي دمشق در حومه پايتخت سوريه حمله كرد. خبرگزاري رسمي سوريه از رهگيري اغلب موشك‌هاي شليك شده به محل خبر داد و تاكيد كرد كه آسيب‌هاي ناچيزي وارد شده است و دو شهروند غيرنظامي جان باخته‌اند. مركز موسوم به ديدبان حقوق بشر سوريه در لندن هم با انتشار بيانيه‌اي هدف حمله اسراييل را يك «انبار مهمات متعلق به شبه‌نظاميان وابسته به ايران» معرفي كرده ‌بود. يك روز بعد از اين اقدام تجاوزكارانه، رسانه‌هاي رسمي خبر دادند: «در جريان حمله روز گذشته جنگنده‌هاي رژيم صهيونيستي به حومه شهر دمشق در سوريه، دو تن از نيروهاي ايراني مدافع حرم مرتضي سعيدنژاد و احسان كربلايي‌پور به شهادت رسيدند.» 
با اين حال عصر روز يكشنبه، برخي رسانه‌ها خبر دادند كه هدف سپاه پاسداران از حمله به مقرهاي موساد در اربيل، با هدف تلافي اين اقدام اسراييل نبود. به نوشته اين رسانه‌ها به نقل از منابع آگاه، تلافي شهادت اين دو افسر مدافع حرم به موقع و در جاي خود گرفته‌ خواهد شد، اما هدف حمله ديروز «تلافي اقدامي خرابكارانه بود كه پيش از اين از اربيل عليه ايران هدايت شده ‌بود.» به گزارش شبكه تلويزيوني الميادين، «منابع موثق» به اين شبكه گفته‌اند: «حمله موشكي بامداد يكشنبه به مقر موساد در اربيل در پاسخ به عملياتي بود كه اخيرا توسط رژيم صهيونيستي عليه ايران انجام شده و از كردستان عراق فرماندهي شده بود.» به گفته منابع مذكور در اين حمله پايگاه موساد هدف قرار گرفته و تعدادي از مزدوران رژيم صهيونيستي كشته و زخمي شدند. در اين عمليات هيچ مركز عراقي يا امريكايي در كردستان عراق هدف قرار نگرفت و به غيرنظاميان آسيب نرسيد.

دقت غافلگيركننده
جان كرزيزانياك، پژوهشگر انديشكده موسسه بين‌المللي مطالعات استراتژيك در واكنش به هدف‌گيري پايگاه اسراييلي توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، با اشاره به پنج حمله موشكي اخير جمهوري اسلامي ايران در پنج سال گذشته به خاك سوريه و عراق و هدف قرار دادن اهداف مهاجم، از جمله مقرهاي داعش و حمله به پايگاه عين‌الاسد در واكنش به ترور شهيد سردار قاسم سليماني مي‌نويسد: «ايران به سطح غافلگيركننده‌اي از دقت در هدف‌گيري در اين حملات رسيده است.» او ادامه مي‌دهد اين دقت دو مزيت دارد: «دقت بيشتر باعث انتخاب اهداف مشخص‌تر مي‌شود و كاهش احتمال هدف‌گيري اشتباه، باعث مي‌شود كه شانس تشديد ناخواسته تنش‌ها كمتر شود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون