• ۱۴۰۳ جمعه ۱۵ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5177 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۱۵ فروردين

خبر

پاپ از پوتين انتقاد و از بوميان كانادا عذرخواهي كرد
پاپ فرانسيس از رييس‌جمهوري روسيه به دليل حمله به اوكراين انتقاد كرده و همچنين از بوميان كانادا به دليل كشف گورهاي دسته‌جمعي در مدارس كليساي كاتوليك، عذرخواهي كرد. به گزارش پوليتيكو، پاپ فرانسيس، رهبر كاتوليك‌هاي جهان در سفر به جمهوري مالت، از شخص ولاديمير پوتين، رييس‌جمهوري روسيه بابت حمله به اوكراين انتقاد كرد. پاپ، بدون اشاره مستقيم به نام پوتين، به «بادي» اشاره كرد كه «از شرق اروپا مي‌وزد.» پاپ فرانسيس گفت: بادهاي سرد و خصومت‌آميز جنگ كه تنها مرگ، خرابي و نفرت را به‌ همراه دارند، به زندگي بسياري از افراد وارد شده و همه ما را درگير كرده‌اند. بار ديگر، يك صاحب قدرت -كه متاسفانه گرفتار ادعاهاي كهنه منافع ملي‌گرايانه است- در حال تحريك و دامن زدن به درگيري‌هاست، اين در حالي است كه مردم عادي لزوم ساخت آينده‌اي را احساس مي‌كنند كه يا بايد (با ديگران) مشترك باشد يا اصلا وجود نداشته باشد. همچنين پاپ بابت كشف گورهاي دسته‌جمعي كودكان بومي‌ كانادا در مدارس شبانه‌روزي كليساي كاتوليك، از بوميان اين كشور عذرخواهي كرد.


كره‌شمالي: 

پاسخ حمله سئول را  «بي‌رحمانه» خواهيم داد

«پارك چونگ چئون» دبير كميته مركزي حزب كارگران كره (WPK) و يكي از رهبران ارشد نظامي كره‌شمالي در واكنش به جديدترين تهديد نظامي كره‌جنوبي هشدار داد كه اگر سئول به عنوان يك حمله پيش‌دستانه عليه كره‌شمالي اقدام نظامي انجام دهد، كره‌شمالي «بي‌رحمانه»، مواضع اصلي و مهم كره‌جنوبي را نابود خواهد كرد. خبرگزاري ريانووستي كره‌جنوبي گزارش كرد، هشدار پيونگ‌يانگ در حالي مطرح شده است كه «سئو ووك» وزير دفاع كره‌جنوبي در مراسم تاسيس فرماندهي پياده نظام موشكي راهبردي كشور كره‌جنوبي كه روز اول آوريل (۱۲ فروردين ماه) برگزار شد، تصريح كرد كه نيروهاي مسلح كره‌جنوبي داراي انواع مختلفي از موشك‌هايي با قابليت «هدف قرار دادن دقيق و سريع مواضع» در كره‌شمالي است. اين وزير كره‌اي بر توانمندي ارتش كره‌جنوبي براي حمله به «منشا هرگونه حمله و فرماندهي آن و تاسيسات پشتيباني آن» در صورت حمله كره‌شمالي به كره‌جنوبي تاكيد كرد و متعهد شد كه سئول به توليد موشك‌هاي دقيق‌تر با برد بيشتر از كره‌شمالي ادامه خواهد داد. طبق اين گزارش، پارك چونگ چئون از جانب ارتش كره‌شمالي در واكنش به اين تهديدات نظامي كره‌جنوبي گفت: «صحبت از «يك حمله پيش‌دستانه» عليه كشوري با تسليحات هسته‌اي نشان مي‌دهد كه آن فرد يا ديوانه يا يك احمق و نادان است.... اگر ارتش كره‌جنوبي با هدايت برخي قضاوت‌هاي اشتباه، گام‌هاي خطرناك نظامي عليه كره‌شمالي بردارد، ارتش ما بي‌رحمانه تمام تمركز نظامي خود را بر تخريب اهداف اصلي در سئول و ارتش كره‌جنوبي به كار خواهد گرفت.»


باكو: ارمنستان پيام‌هاي مثبت ارسال كرده است
وزير امور خارجه جمهوري آذربايجان در ملاقات با همتاي ايتاليايي خود از ارسال پيام‌هاي مثبت از ارمنستان در روزهاي اخير خبر داد. به گزارش خبرگزاري «ترند نيوز» «جيحون بايراموف» وزير امور خارجه جمهوري آذربايجان روز يكشنبه «لوئيجي دي مايو» وزير امور خارجه ايتاليا را از پيشنهادات باكو به ارمنستان براي باز كردن مسير ارتباطي در منطقه مطلع كرد. وزير خارجه جمهوري آذربايجان همچنين به همتاي خود از لزوم تشكيل كارگروهي براي تحديد و تعيين مرز بين جمهوري آذربايجان و ارمنستان، پيشنهادات ارايه شده به ارمنستان براي توافقنامه صلح و اصول اساسي اصلي اين موافقتنامه كه از سوي باكو ارايه شده است، اطلاع داد. وي گفت: «در روزهاي اخير پيام‌هاي مثبتي از ارمنستان در اين راستا مي‌شنويم. اميدوارم اين واقعا نمايش يك رويكرد جدي باشد. آذربايجان موضع خود را آشكارا اعلام كرده است. اگر ارمنستان واقعا در اين روند جدي است، آذربايجان آماده پذيرش برخي موارد و اتخاذ گام‌هاي جدي است.» ارتش جمهوري آذربايجان در نبرد دوم قره‌باغ مناطقي از جمله «شوشا» را از تصرف ارمنستان خارج ساخت. پس از آنكه مسكو توافق آتش‌بس را با ميانجيگري انجام داد و به ۴۴ روز خصومت بين ارمنستان و جمهوري آذربايجان بر سر قره‌باغ كوهستاني پايان داد، نيروهاي حافظ صلح روسي نوامبر گذشته در منطقه مستقر شدند. اين دو كشور بارها همديگر را به تخلف و نقض آتش‌بس متهم كرده‌اند.


كامالا هريس: 

دولت بايدن به دنبال «تغيير رژيم» در روسيه نيست
معاون رييس‌جمهوري امريكا در مصاحبه اخير خود گفت كه واشنگتن به دنبال بركناري پوتين از سمتش نيست. به گزارش ايسنا، «كامالا هريس» معاون جو بايدن، رييس‌جمهوري امريكا در مصاحبه‌اي با شبكه خبري ام‌اس‌ان‌بي‌سي يك هفته پس از اين مساله به روسيه اشاره كرد كه بايدن در جريان سفرش به اروپا به منظور تقويت روابطش با متحدان با هدف جلب حمايت‌شان از اوكراين، به ‌شدت از رياست‌جمهوري ولاديمير پوتين در روسيه انتقاد كرد. بايدن در آن زمان گفته بود: اوكراين هرگز يك پيروزي براي روسيه نخواهد بود، چون مردم آزاد از زندگي در دنياي نااميدي و تاريكي امتناع مي‌كنند. به خاطر خدا، اين مرد نمي‌تواند در قدرت بماند. كامالا هريس با اشاره به اين اظهارات بايدن گفت: بگذاريد واضح صحبت كنم. ما به دنبال تغيير رژيم نيستيم. اين سياست ما نيست. سياست ما از همان آغاز براي مطمئن شدن از اين مساله بوده كه هزينه‌هاي جدي عليه روسيه آن هم با وضع تحريم‌هاي شديد اعمال كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون