• ۱۴۰۳ جمعه ۱۵ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5177 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۱۵ فروردين

درخواست وزير آموزش و پرورش از خانواده‌ها براي همراهي با بازگشايي مدارس و كلاس‌هاي درس

تصاوير واضح از رعايت نشدن دستورالعمل‌هاي بهداشتي در اولين روز بازگشايي مدارس

گروه اجتماعي| وزير آموزش و پرورش از خانواده‌ها درخواست كرد با بازگشايي كلاس‌هاي درس همراهي كرده و از حضور فرزندان خود در مدارس ممانعت نكنند. 
يوسف نوري كه از يك شبكه تلويزيوني با مردم صحبت مي‌كرد، گفت كه آماده‌سازي مدارس از نظر فيزيكي انجام شده و معلمان نيز همگي براي حضور در كلاس درس آماده هستند.
نوري با تاكيد بر اينكه «آموزش مجازي مكمل است، اما آموزش حضوري، يك آموزش كامل است» به صدور بخشنامه‌ الزام حضور دانش‌آموزان در كلاس‌هاي درس از 14 فروردين اشاره كرد و گفت: «يكي از الزامات بازگشايي مدارس، واكسيناسيون بوده كه تزريق دوز اول در فرهنگيان به ۹۵ درصد، تزريق دوز دوم به ۹۰ درصد و تزريق دوز سوم به ۵۱ درصد رسيده است. در ميان دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله نيز ۹۲ درصد دوز اول و ۸۰ درصد دوز دوم را دريافت كرده‌اند و تزريق دوز سوم ندارند. به همين علت (ميزان واكسيناسيون معلمان و دانش‌آموزان) موضوع حضوري شدن مدارس جدي شد و به تصويب رسيد.» 
نوري تاكيد داشت كه الزام حضور دانش‌آموزان در كلاس درس، مصوبه ستاد ملي مقابله با كروناست و افزود: «به جامعه حق مي‌دهم، اوليا ممكن است نگراني‌هايي داشته باشند، من هم ولي دانش‌آموز هستم اما ما بر اساس مصوبه ستاد كرونا عمل كرده‌ايم.» وزير آموزش و پرورش در توضيح احتمال افزايش يك ماه به سال تحصيلي براي جبران ضعف‌هاي تحصيلي ناشي از تعطيلي دو ساله كلاس‌هاي درس گفت:  «افزايش سال تحصيلي در چندجاي قانون مطرح شده اگرچه كه سال ۱۳۷۶ مجلس زمان كلي تحصيل دانش‌آموزان را در قالب قانوني تعيين و اعلام كرده كه بر اساس آن اتمام سال تحصيلي، پايان ارديبهشت است و امتحانات خرداد ماه برگزار مي‌شود، اما در قانون شوراهاي آموزش و پرورش، زمان آموزش را باز گذاشته‌اند و منعطف است كه بايد از طريق مصوبه شورا باشد. اما به نظر مي‌رسد بايد مصوبه مجلس را براي تغيير زمان آموزش بگيريم. فعلا تلاش ما بر اين است كه با آموزش حضوري و استفاده از سامانه شاد اين خلأها را جبران كنيم. دانش‌آموزان هم تلاش مضاعفي خواهند داشت.»
نوري در صحبت‌هاي خود با مردم تاكيد كرد: «حضور پرشور و با نشاط دانش‌آموزان در مدارس، با رعايت كامل شيوه‌نامه‌هاي بهداشتي، در راستاي ارتقاي اهداف نظام تعليم و تربيت كه منجر به اجرايي شدن سند تحول بنيادين و تربيت تمام ساحتي دانش‌آموزان مي‌شود، ضروري است. همه دانش‌آموزان با حفظ و رعايت مسائل بهداشتي، در كلاس‌هاي درس حاضر شوند و خانواده‌ها نيز همكاري لازم را در اين باره انجام دهند تا همزمان با بهار طبيعت، بهاري نو در نظام تعليم و تربيت را نيز رقم بزنيم.»
اصرار وزير آموزش و پرورش بر رعايت شدن تمهيدات و دستورالعمل‌هاي بهداشتي در مدارس و كلاس‌هاي درس كه از ديروز بازگشايي شده و حضور تمام دانش‌آموزان در اين كلاس‌ها، اجباري است، در حالي است كه طبق تاكيد وزارت بهداشت، «دستورالعمل بهداشتي» مجموعه‌اي از رفتارها شامل استفاده از ماسك، فاصله‌گذاري اجتماعي، واكسيناسيون، تهويه مناسب، رعايت بهداشت فردي و عمومي است. در حال حاضر طبق اعلام وزير آموزش و پرورش هنوز واكسيناسيون معلمان و دانش‌آموزان، صدرصد تكميل نشده علاوه بر آنكه دانش آموزان هنوز به دوز سوم هم نرسيده‌اند و گروه سني قبل از 12 سال هم همچنان در بلاتكليفي انجام واكسيناسيون به دليل بي‌اطميناني والدين قرار دارند. تصاويري كه ديروز از بازگشايي مدارس در خبرگزاري‌ها منتشر شد نشان مي‌داد كه تعداد قابل‌توجهي از دانش‌آموزان از گروه تحصيلي متوسطه، نه ماسك بر صورت دارند و نه هنگام نشستن در كلاس‌هاي درس، فاصله‌گذاري اجتماعي را رعايت كرده‌اند. مقرر بود كه انجام واكسيناسيون براي دانش‌آموزان حاضر در كلاس‌هاي درس، الزامي باشد كه ديروز معاون تربيت‌بدني و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: «واكسن نزده‌ها» هيچ منعي براي حضور در مدرسه ندارند و دانش‌آموزان واكسن نزده نيز مي‌توانند از امكان حضوري شدن مدارس استفاده كنند.
ستاري فرد تاكيد كرد: «آموزش حضوري حق همه دانش‌آموزان است و هيچ‌چيز نمي‌تواند مانع اين حق طبيعي شود.» دي ماه سال 1400، وزير كشور بعد از جلسه‌اي مشترك با حضور وزراي بهداشت، علوم و آموزش و پرورش، دستور به بازگشايي مدارس و تشكيل كلاس‌هاي درس حضوري به صورت متناوب و طبق جدول زماني داد كه طي سه ماه گذشته و پس از شيوع گسترده اميكرون در كشور، تعداد زيادي از دانش‌آموزاني كه ملزم به حضور در كلاس درس بودند، به دليل تراكم جمعيت در كلاس‌هاي درس، فقدان تهويه مناسب، امكان‌پذير نبودن رعايت فاصله‌گذاري اجتماعي و ناديده گرفتن دستورالعمل‌هاي بهداشتي در بسياري مدارس، به كرونا مبتلا شدند. طبق تاكيد وزير كشور، اختيار تعطيلي مدارس به استانداران سپرده شده بود اما در بسياري استان‌ها، استانداران وضعيت بحراني مدارس را ناديده گرفتند به گونه‌اي كه در استان‌هاي بحران‌زده بابت شيوع اميكرون، ظرفيت تخت بستري كودكان با بيماران اميكروني از گروه سني كمتر از 18 سال، تكميل شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون