• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5186 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۵ فروردين

ادامه از صفحه اول

ريشه   گراني‌ها  و مساله برجام

بلافاصله پس از تغيير در هيات حاكمه امريكا، دولت روحاني تلاش كرد تا زمينه احياي برجام را فراهم سازد. در آن برهه، افرادي كه امروز به عنوان مذاكره‌كنندگان هسته‌اي در دولت رييسي حضور دارند، در شمايل منتقدان برجام وارد عمل شده و برجام را در رديف قراردادهاي ننگيني چون تركمانچاي و گلستان و... قرار دادند و پيگيري آن را خيانت و باعث خسارت‌هاي فراواني به كشور ارزيابي كردند. اما همين افراد زماني كه رداي مسووليت به تن كردند، لاجرم پذيرفتند ادعاهايي كه در گذشته در خصوص برجام داشتند، يا غيرصادقانه، غيرواقعي بوده يا اينكه بر اساس رويكردهاي تبليغاتي و جناحي بوده است. اين افراد كه قبلا معتقد بودند براي مقابله با مشكلات اقتصادي نيازي به برجام نيست، بعد از كسب قدرت، ناگهان به گونه‌اي متفاوت صحبت كردند و ريشه مشكلات اقتصادي و نزول شاخص‌ها را برآمده از تحريم‌ها دانستند. در شرايطي كه دولت قبل در ماه‌هاي پاياني فعاليت‌هايش امكان احياي برجام را داشت و فرصتي فراهم شده بود تا مشكلات معيشتي مردم حل و فصل شود و پول‌هاي بلوكه شده به كشور بازگردد. تحريم‌هاي بيمه برداشته شوند، فرصت حركت آزادانه براي نفتكش‌ها فراهم و تحريم‌هاي نفتي برداشته شوند و... اما به دليل نگاه‌هاي سياسي خاص، اين فرصت براي كشور از دست رفت تا دستاورد احياي برجام به جاي دولت ميانه‌روي قبلي به پاي دولت اصولگراي جديد نوشته شود. 
اين تاخير باعث شد تا حجم مشكلات معيشتي مردم افزايش پيدا كند، ارزش پول ملي بيشتر كاهش پيدا كند و گراني، گرده‌هاي دهك‌هاي محروم را خم كند. امروز بيكاري بسياري از كارگران و فعالان حوزه خدمات برآمده از تحريم‌هاست. متاسفانه اصولگراياني كه در ايام انتخابات وعده‌هاي بزرگي براي حل مشكلات در 100 روز نخست و ماه‌هاي ابتدايي داشتند، هيچ كدام از وعده‌هاي خود را جامه عمل نپوشاندند. در همان ايام انتخابات رياست‌جمهوري 1400 در يادداشتي، بررسي كردم كه هر فرد و جرياني كه منكر تاثير تحريم‌ها در اقتصاد ايران شود، دركي از واقعيت‌هاي اقتصادي ندارد. هرچند اين روزها جناح راست از اقرار در خصوص تاثير برجام در مشكلات اقتصادي طفره مي‌رود، اما پذيرفته است كه بدون احياي برجام امكان بهبود شاخص‌هاي اقتصادي وجود ندارد. اما به‌رغم اين پذيرش، هنوز هم برجام در مسير احيا قرار نگرفته و هر بار اعلام مي‌شود در مرحله نهايي توافق قرار دارند، باز هم تصويري از تفاهم در معرض افكار عمومي قرار نمي‌گيرد. مشخص نيست، روسيه در مسير احيا، سنگ‌اندازي مي‌كند يا امريكا يا ساير طرف‌ها. به‌طور كلي اما ايران براي بهبود شاخص‌هاي اقتصادي‌اش نيازمند حل مشكل تحريم‌هاست. در دنيا هيچ كشوري وجود ندارد كه ذيل تحريم‌ها قرار داشته باشد اما در عين حال وضعيت اقتصادي مطلوبي داشته باشد. ايران هم براي پاسخگويي به مطالبات مردمش بايد مشكل تحريم‌ها را حل كند. امروز مردم از گراني فزاينده رنج مي‌برند و اقلام مختلفي از سفره‌هاي آنان حذف شده است. در اين شرايط تصميم‌سازان و سياستگذاران به جاي توجه به مشكلات مردم به دنبال تصويب طرح‌هايي چون صيانت، سگ‌گرداني و... هستند. 
رويكردي كه باعث عصبانيت مردم از نظام تصميم‌سازي كشور شده و بر حجم انتقادات از سيستم افزوده است. بايد توجه داشت در شرايط پيچيده جهاني كه مرزهاي ايران همواره در معرض چالش و درگيري قرار دارند، ايران بايد خود را از منظر اقتصادي و راهبردي قوي سازد تا بتواند در اين فضاي آشفته بين‌المللي از منافع ملت خود حفاظت كند. 

جام جهاني قطر و گردشگري ايران

براي بررسي دلايل فاصله ما با شرايط مطلوب در اين صنعت. موفقيت تركيه تا آنجا پيش رفته كه اگرچه سالانه بيش از يك‌ونيم ميليون گردشگر ايراني به آن كشور سفر مي‌كنند اما بازهم ايران در رتبه پنجم مسافران خارجي تركيه قرار دارد. اين روزها و ماه‌ها كه به جام جهاني فوتبال ۲۰۲۲ قطر نزديك مي‌شويم بايد به اين رويداد مهم بين‌المللي كه تعداد زيادي از گردشگران خارجي را از جاي‌جاي جهان به منطقه سرازير مي‌كند به چشم يك فرصت نگاه كنيم. فرصتي كه مي‌تواند براي صنعت گردشگري آورده‌هاي زيادي داشته باشد و به تبع آن كشور هم منتفع شود. ظرفيتي حدود ۲۰ هزار تخت در هتل‌‌هاي دو استان هرمزگان و فارس آماده است تا دراختيار متقاضيان حضور در جام جهاني قطر قرار بگيرد.  اميد ما در بخش خصوصي صنعت گردشگري و به‌ طور مشخص در جامعه حرفه‌اي هتلداران ايران اين است كه اين آمادگي جدي گرفته شود و نهادهاي ذي‌ربط همكاري لازم را براي به ثمر نشستن اين فرصت به عمل آورند، چراكه حضور گردشگران ورزشي در خاك ايران هم خود آورده اقتصادي خوبي براي كشور محسوب مي‌شود و هم در عين حال پس از پايان جام جهاني و بازگشت گردشگران به كشورهاي‌شان در حكم تبليغاتي است كه مي‌تواند كشور زيبا، تاريخي و بافرهنگي مانند ايران را به عنوان يكي از بهترين مقاصد گردشگري دنيا بيش از پيش سر زبان‌ها بيندازد.
رييس جامعه حرفه‌اي هتلداران ايران

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون