عضو كميسيون صنايع مجلس:
استيضاح وزير صمت در هياترييسه مجلس در دست بررسي است
ايلنا| عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس درباره وضعيت استيضاح وزير صمت گفت: اين موضوع در هياترييسه مجلس در دست بررسي است و آنها بايد در اين مورد تصميمگيري كنند. در جلسهاي كه در كميسيون با وزير داريم در اين خصوص تصميمگيري ميشود. علي جدي، عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس گفت: دولت گفته است، تنها راهحل، اين است كه قيمت خودرو را با حاشيه بازار يكي كنيم، اما چه تضميني وجود دارد كه خودروسازان قيمت را با حاشيه بازار يكي كنند و دوباره قيمتهاي حاشيه بازار بالاتر نرود؟
علي جدي درباره گراني دوباره قيمت خودرو در بازار و ادامه وضعيت فروش آن به صورت قرعهكشي گفت: تا زماني كه عرضه و تقاضاي خودرو در كشور به تعادل نرسد و توليد افزايش پيدا نكند، نه قرعهكشي حذف و نه قيمت حاشيه بازار كم ميشود، در واقع هيچكدام از اين مسائل حل نميشود. جدي در ادامه با تاكيد بر نقش دولت در خصوص خودرو اظهار كرد: دولت بايد در اين خصوص تصميمگيري كند و تاكنون آنچه وظيفه مجلس بوده از جمله تصويب طرح، در بودجه آوردهايم. عملا مجلس وظيفه خود را در اين خصوص انجام داده و باقي آن را دولت و مجمع تشخيص بايد تصميمگيري كنند. وي افزود: در غير اين صورت، وقتي شما ۱۰ كالا داريد كه متقاضي براي آن ۲۰ نفر است، خود به خود قيمتها بالا خواهد رفت. در حال حاضر يك ميليون و ۵۰۰ هزار خودرو در سال نياز داريم، وقتي يك ميليون هم در سال توليد نداريم، اين تقاضا هر سال انباشته ميشود و وضعيت فعلي را به وجود ميآورد كه مجبور هستند براي آن قرعهكشي كنند. براي مثال ۱۰۰ هزار خودرو ميخواهند بفروشند كه براي آن چند هزار نفر ثبتنام ميكنند كه اين موضوع خودش باعث افزايش قيمت خودرو ميشود. جدي با بيان اينكه دولت گفته است، تنها راهحل اين مشكل اين است كه قيمت خودرو را با حاشيه بازار يكي كنيم، تصريح كرد: چه كسي گفته كه با اين كار مشكل خودرو حل خواهد شد؟ چه تضميني وجود دارد كه خودروسازان قيمت را با حاشيه بازار يكي كنند و دوباره قيمتهاي حاشيه بازار بالاتر نرود. اگر ۱۰۰ هزار تومان به قيمت كارخانه خودرو اضافه شود، ۲۰۰ هزار تومان قيمت حاشيه بازار بالاتر ميرود. لذا بايد اين مشكل ريشهاي حل شود. تا زماني كه توليد افزايش پيدا نكند، اين مشكل حل نخواهد شد.
اين نماينده مجلس در ادامه درباره روند قرعهكشي خودرو از سوي خودروسازان داخلي گفت: قرعهكشي خودرو يك نوع لاتاري است كه هر كسي برنده ميشود يك پول اضافهاي از تفاوت قيمت كارخانه تا بازار به دست ميآورد كه در مشروع بودن آنهم شك و شبهه وجود دارد.
وي افزود: مجلس طرح واردات و افزايش توليد را داده است كه تا زماني بازار به تعادل نرسد، افزايش توليد هم ممكن است قيمتها را تغيير ندهد. خودروسازان ميگويند كه زيان انباشته دارند و زيرقيمت تمام شده، خودرو را به بازار ميدهند و هرچه افزايش توليد داشته باشند به همان ميزان ضرر ميكنند. يعني انگيزهاي براي افزايش توليد ندارند و ميگويند قيمت را بالا ببريد و بالاخره اين اختلاف قيمتي كه در بازار وجود دارد آنها را هم تحريك ميكند و ميخواهند از اين سود برخوردار شوند.