• ۱۴۰۳ جمعه ۵ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5192 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۱ ارديبهشت

قتل‌هاي ناموسي يا ترور برنامه‌ريزي شده

مهناز نصر‌اللهي

 

قتل‌هاي ناموسي اغلب، قتل يك زن يا يك دختر توسط اعضاي مرد خانواده است (پدر، برادر، شوهر). قاتلان اعمال خود را با اين ادعا كه قرباني باعث آبروريزي يا لكه‌دار شدن اعتبار خانوادگي شده، توجيه مي‌كنند. حتي اگر دختران و زنان خود قرباني تجاوز جنسي باشند و درست و غلط آن بر اساس احساسات مردان است تا حقيقت. صندوق جمعيت سازمان ملل تخمين مي‌زند كه سالانه ۵۰۰۰ زن به دلايل ناموسي كشته مي‌شوند و اين جنايات در سراسر جهان، به خصوص در خاورميانه رخ مي‌دهد. در دهه‌هاي اخير آگاهي بين‌المللي نسبت به اين موضوع بالا رفته و با اين حال برخي از كشورها مانند ايران، يكي از ششمين كشوري است كه كنوانسيون رفع تمامي اشكال تبعيض عليه زنان را امضا نكرده. در ايران رويداد قضايي اغلب به رفتار زن متمركز مي‌شود تا خشونتي كه عليه او صورت گرفته؛ آن‌هم خشونتي در حد سر بريدن، خفه كردن، شليك گلوله، سوزاندن، ضربات چاقو ووووو 
در ايران طبق آمار غير دولتي ريحانه مستقر در خوزستان تخمين زده شده كه در دو سال گذشته ۶۰ زن در قتل‌هاي ناموسي كشته شدند كه برخي از آنان بين ۱۰ تا ۱۵ سال سن داشتند، اگرچه به گمان من آمار مي‌بايست بيش از اين باشد زيرا بسياري از اين قتل‌ها، خودكشي يا تصادف ناميده مي‌شود تا شكايتي و پيگردي و آبرويي بر باد نرود، به اين معني كه آداب و رسوم محلي به اين پديده دامن مي‌زند. 
چه اينكه در منطقه قبايلي، قاتلان ادعا مي‌كردند كه نمي‌خواستند دست به قتل بزنند و تحت فشار اجتماع چنين كاري انجام داده‌اند. 
آداب رسوم از سويي و قانون هم با قانوني كردن قتل تحت شرايط خاص در تعدد اين قتل‌ها وضعيت را بدتر مي‌كند.
طبق ماده ۶۳۰ قانون جمهوري اسلامي اگر شوهر ببيند كه همسرش با مرد ديگري رابطه دارد، مي‌تواند هر دو نفر را بكشد، اما در صورت عدم رضايت زن، شوهر مي‌تواند فقط مرد را بكشد.   يا اگر پدر مرتكب قتل فرزند شود از قصاص مبرا و از ۳ تا ۱۰ سال زندان در انتظارش خواهد بود.
در چنين نابساماني، ما نياز داريم به مكان‌هاي امن براي قربانيان 
ما نياز داريم به قاطعيت قانون در برخورد با قاتلان جهت جلوگيري از تجري جرم...
ما نياز داريم به آموزش در مناطق قبيله‌اي از طريق رسانه و افراد، تا به قوانين احترام بگذارند و به تنهايي قضاوت و محكوم  نكنند....
حفظ كرامت انسان اعم از زن و مرد بايد به‌طور يكسان در نظر گرفته شود تا شاهد چنين فجايعي نباشيم.
ان‌شاءالله ....

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون