• ۱۴۰۳ جمعه ۵ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5192 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۱ ارديبهشت

ويژه

نرخ اينترنت راهي جز افزايش ندارد
قيمت‌گذاري دستوري از سوي دولت قطعا در بلندمدت قابل تداوم نيست، چرا كه هم با افزايش غيرطبيعي بار شبكه و شمار رو به تزايد كاربران و نيازهاي آنان، شبكه دچار معضل فني خواهد شد و هم از نظر اقتصادي، مي‌تواند سازمان را به نقطه شكست اقتصادي برساند كه لاجرم به زيان اقتصاد ملي و توسعه كشور است. در روزهاي اخير، موضوع افزايش قيمت اينترنت براي كاربران، كانون توجه مردم و رسانه‌ها بوده و انتقاداتي را برانگيخته است. اما واقعيت چيست؟ و چرا در چنين مقطعي شاهد طرح جدي اين مساله هستيم؟  بار سنگين شبكه بر دوش سرويس‌دهندگان به عنوان مقدمه ضروري، بايد به اين واقعيت اذعان نمود كه در چند سال گذشته، گسترش شبكه اينترنت، افزايش ميزان پوشش و نيز سرعت دسترسي كاربران به خوبي و با برنامه‌ريزي مداوم براي شهروندان كشور انجام گرفته و به نوعي در اين حوزه شاهد جهش بوده‌ايم و همين موضوع، بستر پيدايش و رشد كسب و كارها در فضاي مجازي و ايجاد اشتغال شده و همچنين خدمات فراواني بر اين بستر براي مردم فراهم آمده است، ضمن اينكه بايد به برهه زماني دوران كرونا هم بايد توجه نمود كه ناگزير بخش زيادي از فعاليت عادي مردم و كسب و كارها عملا به شبكه سرازير شده است و از همين جا مي‌توان بار سنگيني را كه سرويس‌دهندگان اينترنت تحمل كرده‌اند، درك نمود. اما از نظر اقتصادي و فني، گسترش و مديريت اين بستر فني بزرگ، نيازمند نگهداري و مديريت دقيق و از آن مهم‌تر، تلاش براي گسترش كمي و كيفي در حين بهره‌برداري است و اين امر شدني نيست مگر با سرمايه‌گذاري قابل توجه در مقياس ملي و اين امر در واقع نكته كليدي براي حل مناقشه قيمت اينترنت است.


مگر مي‌توان قيمت اينترنت را افزايش نداد؟
 دبير سنديكاي صنعت مخابرات ايران گفت: با افزايش همه عناصر تشكيل‌دهنده قيمت اينترنت، مگر مي‌توان قيمت اين سرويس را افزايش نداد؟ او افزود: چرا در يك‌جا مي‌گوييم كه ارتباطات و فناوري اطلاعات پيشران توسعه است، اثربخشي فراوان در رشد اقتصادي دارد و بر امنيتي بودن آن هم واقفيم، ولي بحث آن را به كوچه و بازار سپرده‌ايم؟! از بزرگان و دلسوزان ايران و مردم ايران انتظار داريم قدري در اين موضوع تفكر كنند كه مگر با افزايش همه عناصر تشكيل‌دهنده قيمت اينترنت، اعم از تجهيزات، نرم‌افزارها، خدمات و دستمزدها مي‌شود قيمت اين سرويس را افزايش نداد؟ مردم اثرات منفي بي‌توجهي به اين حوزه را در توقف بسياري از كسب‌وكارها، بيكاري جوان‌هاي تحصيلكرده، عقبگرد در فناوري، وابستگي به خدمات بيگانه و عدم استقلال را خواهند ديد، آن‌وقت ما مسوولان و كارشناسان اين بخش چه خاكي بايد به سرمان بريزيم و چگونه سر مردم شريف شيره بماليم؟!


اينترنت براي قشر مرفه جامعه گران شود
سليمي، عضو هيات رييسه مجلس گفت: حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد مردم، ۷۰ درصد شبكه اينترنت را در اختيار دارند كه آنها قشر مرفه جامعه هستند و اگر قرار بر افزايش قيمت اينترنت است، به‌جاي آنكه دانش‌آموزان، دانشجويان، خبرنگاران و اقشار ضعيف جامعه را درگير كند، بايد براي اين قشر لحاظ شود. وي افزود: اپراتورها در سال‌هاي اخير به‌دليل عدم توانايي مالي نتوانستند در زيرساخت‌ها سرمايه‌گذاري كنند و اكنون اگر با همين شيوه، دسترسي به اينترنت صورت گيرد، در نهايت با قطعي كامل اينترنت مواجه خواهيم شد. او اضافه كرد: ايران با نگاه به قدرت خريد مردم و نرخ برابري دلار، سومين كشور در دنيا با اينترنت ارزان است، اما مردم ما در حال حاضر به‌دليل فشارهاي اقتصادي با مشكل جدي مواجه هستند و نبايد همه را به يك چوب راند.


از اظهارات غيركارشناسي درباره ريزش فاضلاب فرسوده اصفهان خودداري شود
مديركل مديريت بحران استانداري اصفهان از فعالان اجتماعي، اصفهان‌دوستان و رسانه‌ها خواست از انعكاس اظهارنظرهاي غيركارشناسي در مورد ريزش شبكه فرسوده فاضلاب شهر اصفهان خودداري كنند. منصور شيشه‌فروش با بيان اينكه اظهارنظرهاي غيركارشناسي موجب نگراني افكار عمومي مي‌شود خواستار تشكيل گروه كارشناسي براي بررسي دقيق علل ريزش شبكه فاضلاب فرسوده شهر اصفهان شد. وي به وقوع ريزش شبكه فاضلاب در خيابان‌هاي آپادانا و حكيم نظامي شهر اصفهان در فروردين‌ماه امسال اشاره كرد و از شركت آب و فاضلاب استان اصفهان خواست گروهي شامل متخصصان، استادان دانشگاه و نمايندگان دستگاه‌هاي اجرايي و خدمات‌رسان تشكيل داده تا اين موضوع را به‌طور كامل رصد كرده و علت دقيق ريزش شبكه‌هاي فاضلاب را مشخص سازند.  معاون بهره‌برداري و توسعه فاضلاب آبفاي استان اصفهان نيز در اين نشست علت اصلي وقوع حوادث شبكه فاضلاب را قدمت زياد و فرسودگي لوله‌ها عنوان كرد و گفت: از سال 1340 تاكنون بيش از 3 هزار و 900 كيلومتر شبكه فاضلاب در شهر اصفهان اجرا شده است كه عمر برخي قسمت‌هاي آن به بيش از 55 سال مي‌رسد. امير حسين حكمتيان به ريزش شبكه فاضلاب خيابان مشتاق در سال1375 اشاره كرد و اظهار داشت: در آن سال به رغم جاري بودن رودخانه زاينده رود، شاهد ريزش شبكه فاضلاب در خيابان مشتاق بوديم، بنابراين فرونشست‌زمين‌كه ناشي از خشكسالي است‌ نمي‌تواند علت اصلي وقوع حوادث شبكه فاضلاب در شهر اصفهان باشد. معاون بهره‌برداري و توسعه فاضلاب آبفاي استان اصفهان با بيان اينكه فرسودگي شبكه علت اصلي وقوع حوادث به شمار مي‌آيد، اعلام كرد: راهكار اصلي مقابله با ريزش شبكه فاضلاب در استان اصفهان بازسازي و نوسازي شبكه فرسوده فاضلاب است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون