• ۱۴۰۳ جمعه ۱۵ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5196 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۷ ارديبهشت

خبر ديپلماسي

سفر وزير دفاع 
جمهوي خلق چين به تهران

ارتشبد «وي فنگ هه» وزير دفاع جمهوري خلق چين در راس يك هيات بلندپايه دفاعي- نظامي به منظور ديدار و گفت‌وگو با امير سرتيپ آشتياني وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي روز چهارشنبه هفتم ارديبهشت به تهران سفر مي‌كند. به گزارش روابط عمومي وزارت دفاع؛ قرار است وزير دفاع چين با مقامات عالي كشورمان ديدار و در خصوص آخرين تحولات بين‌المللي و منطقه‌اي و راه‌هاي ارتقاي سطح تعاملات نيروهاي مسلح، روابط دو جانبه و موضوعات مورد علاقه دو كشور گفت‌وگو كنند.


رييس پارلمان عراق  به تهران مي‌آيد
يك منبع آگاه خبر داد كه قرار است محمد الحلبوسي رييس پارلمان عراق امروز چهارشنبه هفتم ارديبهشت به تهران سفر كند. اين منبع به پايگاه خبري «ميدل ايست‌نيوز» گفت كه الحلبوسي در صدر يك هيات پارلماني و در قالب يك سفر رسمي، به جمهوري اسلامي ايران سفر خواهد كرد. پايگاه خبري شفق‌نيوز هم به نقل از يك منبع پارلماني خبر داد كه الحلبوسي به تهران سفر خواهد كرد، ولي تاريخ دقيقي براي اين سفر تعيين نكرد. اين منبع مدعي شد كه در سفر الحلبوسي به ايران و ديدار با مسوولان ايراني، مساله بن‌بست سياسي در عراق و راهكارهاي پايان بخشيدن به اين مساله بررسي خواهد شد.


تركيه: ساخت ديوار مرزي با ايران يك سال ديگر خاتمه مي‌يابد
وزير كشور تركيه مي‌گويد ساخت ديوار مرزي ۲۹۵ كيلومتري بين تركيه و ايران تا سال ۲۰۲۳ به پايان مي‌رسد. به نوشته روزنامه «حريت» «سليمان سويلو» وزير كشور تركيه پس از بازرسي از خط مرزي با بالگرد، در يك نشست مطبوعاتي گفت: «تاكنون يك ديوار ۱۹۱ كيلومتري در امتداد مرزهاي استان‌هاي شرقي «آغري» و «ايغدير» و همچنين حدود ۲۶ ميدان مين در سه مرحله پاكسازي شده است.» سويلو با يادآوري اينكه حدود ۹۵ درصد از ساخت ۲۵۰ برج با دوربين‌هاي ويژه نيز به پايان رسيده است، گفت: «تمامي مرزهاي شرقي با ديوارها، برج‌ها، نرده‌ها و دوربين‌هاي حرارتي كنترل مي‌شود.» وزير كشور تركيه همچنين گفت كه در مرز با سوريه در جنوب اين كشور ديواري به طول 837 كيلومتر ساخته است. تركيه همچنين با گارد ساحلي از سال گذشته حفاظت از بزرگ‌ترين درياچه كشور، «درياچه وان» را برابر هجوم مهاجران آغاز كرده است. اين پروژه در سال ۲۰۱۵ با هدف جلوگيري از جريان فزاينده مهاجرت‌هاي دسته‌جمعي در امتداد ۲۹۴۹ كيلومتر مرز زميني تركيه آغاز شد. از سال ۲۰۱۵، ۸۳۷ كيلومتر از مرز ۱۲۹۵ كيلومتري جنوبي تركيه با ديوار مرزي مسدود شده است. ساخت ديوار در امتداد ۷۳ كيلومتر از مرزهاي زميني شرقي و جنوبي تركيه در همسايگي ايران به طول ۲۴۷۷ كيلومتر امسال نيز ادامه يافت. كار براي تقويت امتداد ۲۳۸ كيلومتري مرز ايران در شرق و ۳۳ كيلومتر در مرز مشترك با عراق در جنوب ادامه دارد. اين در حالي است كه يونان، كشور همسايه تركيه بارها مقامات آنكارا را  به بي‌تفاوتي در قبال جان پناهجويان و تلاش در انتقال آنها به مرزهاي اين كشور متهم كرده است. يونان بارها از برخورد خشونت‌آميز مرزبانان تركيه با مهاجران خبر داده است. يونان نيز به تازگي از تكميل ديوار ۴۰ كيلومتري در مرز با تركيه مجهز به دستگاه‌هاي نظارتي جديد براي جلوگيري از تردد محتمل پناهجويان از اين نقطه به اروپا به ويژه بعد از تحولات در افغانستان خبر داد.


سخنگوي وزارت خارجه:
پيشنهاد ساخت نيروگاه برق  در لبنان همچنان روي ميز است

سعيد خطيب‌زاده، سخنگوي وزارت خارجه در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، در پاسخ به اين سوال كه در روزهاي اخير شاهد انتشار فيلمي از برخورد فيزيكي تعدادي از شهروندان بيروت با وزير انرژي لبنان در واكنش به معضل برق و خاموشي شب‌ها هستيم و اين در حالي است كه جمهوري اسلامي ايران پيشنهاد تاسيس نيروگاه در اين كشور را به دولت اين كشور ارايه كرده اما تاكنون پاسخي دريافت نكرده است، آيا اين پيشنهاد همچنان براي رفع مشكلات مردم لبنان روي ميز است، گفت: تحولات داخلي لبنان براي جمهوري اسلامي ايران از ابعاد مختلف حائز اهميت است. ما به‌طور مستمر با دوستان‌مان در دولت لبنان در تماس هستيم. پيشنهاد جمهوري اسلامي ايران مجددا توسط آقاي اميرعبداللهيان تكرار شده و همچنان روي ميز و معتبر است. ما آمادگي داريم كه بخش خصوصي ايران وارد لبنان شود و به تامين برق مردم و كشور لبنان كمك كند و هم دولت و بخش دولتي ما اين آمادگي را دارند كه به صورت ملي وارد عمل شوند و اين مشكل را براي هميشه در داخل لبنان رفع كنند. البته دوستان ما در لبنان ضمن اينكه از اين پيشنهاد استقبال كرده و ابراز علاقه نشان مي‌دهند، تاكنون اقدام عملي در اين رابطه صورت نداده و تصميم را منوط به تصميم ملي مي‌دانند. ما به مسائل داخلي لبنان ورود نمي‌كنيم اما راه‌حل مشكل برق و الكتريسيته خيلي پيچيده نيست و به يك تصميم عادي ولي در سطح ملي نياز دارد اراده‌اي ايجاد شود كه ما بتوانيم اين مشكل مردم لبنان را رفع كنيم. مردم لبنان ثروتمندتر از اين هستند كه نيازمند اعانه‌هاي روزانه يا بعضا توسط برخي كشورها باشند و مي‌توانند روي پاي خودشان بايستند و ما هم آمادگي داريم كه در كنار مردم با غرور اين كشور به حل اين مشكل كمك كنيم. سخنگوي وزارت امور خارجه همچنين در پاسخ به اين سوال كه ارزيابي مثبت از دور پنجم گفت‌وگوهاي ايران و عربستان اين اميدواري را به وجود آورده كه ثبات بيشتري در كشورهاي حوزه تماس تهران و رياض ايجاد شود، آيا در خصوص اين مساله نيز توافقي ميان دو هيات صورت گرفته است، گفت: اينكه گفت‌وگوهاي ايران و عربستان سعودي به كاهش تنش‌ها در منطقه كمك مي‌كند، طبيعتا درست است. ايران و عربستان دو كشور مهم در منطقه خليج فارس و داراي اثرات فراتر از محيط پيراموني خودشان هستند. طبيعي است كه روابط مناسب ميان تهران و رياض ضمن اينكه دو كشور را منتفع مي‌كند، ملت‌هاي منطقه و كشورهاي دوست ميان ما و سعودي هم از اين موضوع منتفع مي‌شوند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون