• ۱۴۰۳ جمعه ۱۵ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5196 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۷ ارديبهشت

خبر جهان

روسيه: ممكن است طالبان را  به رسميت بشناسيم
رييس دستگاه دپيلماسي روسيه بعدازظهر سه‌شنبه به وقت تهران گفت كه در صورت تشكيل دولت فراگير در افغانستان، ممكن است مسكو طالبان را به رسميت بشناسد. به گزارش خبرگزاري «اينترفكس»، «سرگئي لاوروف» وزير امور خارجه روسيه روز سه‌شنبه در نشست خبري پس از مذاكرات با «آنتونيو گوترش» دبيركل سازمان ملل متحد در مسكو گفت: روسيه قصد دارد در زمينه به رسميت شناختن طالبان در روسيه اقداماتي انجام دهد.وي گفت: «ما مي‌خواهيم در راستاي به رسميت شناختن ديپلماتيك تمام عيار مقامات جديد در افغانستان تا زماني كه درك شود كه آنها به وعده خود عمل كرده و يك دولت فراگير از منظر قومي و مذهبي تشكيل دهند، كار كنيم. دقيقا فراگيري سياستي است كه بايد گام‌هاي ما را تعيين كند.» وزير امور خارجه روسيه پيش‌تر گفته بود كه به‌ رسميت شناختن طالبان در عرصه بين‌المللي هنوز در برنامه‌هاي اين كشور قرار ندارد.«ذبيح‌الله مجاهد»، سخنگو و معاون سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ دولت موقت طالبان اخيرا خواهان كمك روسيه در بازسازي افغانستان شده بود.مجاهد در گفت‌وگو با خبرگزاري «تاس» اظهار داشت: «ما مشتاقانه منتظر همكاري با همه كشورها هستيم و سرمايه‌گذاري خارجي نقش مهمي در بازسازي افغانستان ايفا مي‌كند. روسيه از نظر اقتصادي كشور مهمي است. افغانستان در طول جنگ نابود شده و روسيه و ديگر كشورها مي‌توانند به بازسازي آن كمك كنند. ما از اين موضوع استقبال مي‌كنيم و به حمايت‌هاي مالي اين كشور از افغانستان اميدواريم.» وي افزود: «ما به دنبال ايجاد روابط با همه كشورها هستيم. قبل از آن درباره روابط ديپلماتيك گفت‌وگو مي‌كنيم. ما با روسيه درباره به رسميت شناختن دولت (طالبان) و از سرگيري فعاليت سفارتخانه‌هاي دو كشور مذاكره مي‌كنيم، چراكه حل اين مسائل راه را براي همكاري بيشتر هموار مي‌كند.»


نروژ ۴۴ ميليون دلار براي تجهيز نظامي اوكراين اختصاص مي‌دهد
«يوناس گار استوره»، نخست‌وزير نروژ روز (سه‌شنبه) در سخناني مقابل نمايندگان پارلمان اين كشور گفت كه دولت وي قصد دارد ۴۰۰ ميليون كرون (۴۴ ميليون دلار) در راستاي طرح انگليس براي خريد سلاح و ارسال آن به اوكراين اختصاص دهد. به گزارش رويترز، او گفت كه نروژ با اين اقدام مي‌تواند اوكراين را با سلاح‌هايي كه خود در اختيار ندارد، حمايت كند و اينكه اختصاص بودجه براي خريد سلاح براي اوكراين تجربه جديدي براي نروژ است. در اين راستا «بيورن آريلد گرام»، وزير دفاع نروژ نيز هفته پيش گفته بود كه اين كشور به اوكراين ۱۰۰ فروند سامانه‌ دفاع هوايي «ميسترال» اهدا كرده است. نروژ پيش از آن نيز دو هزار راكت‌انداز ضد تانك در اختيار اوكراين قرار داده بود.ولاديمير زلنسكي رييس‌جمهوري اوكراين چندي پيش از اسلو درخواست كرده بود تا تسليحاتي از جمله موشك‌هاي ضد كشتي هارپون و سامانه موشكي سطح به هوا پيشرفته براي كي‌يف ارسال كند.


وعده رهبر كره شمالي:
تسليحات اتمي را توسعه مي‌دهيم

رسانه‌هاي كره شمالي گزارش كردند كه پيونگ‌يانگ روز دوشنبه براي بزرگداشت تاسيس ارتش خود، يك رژه نظامي در «پيونگ‌يانگ» برگزار كرد و «كيم جونگ اون» رهبر كره شمالي متعهد شد تا توسعه تسليحات اتمي كشورش را تسريع بخشد. بنا بر گزارش شبكه الجزيره به نقل از رسانه‌هاي دولتي كره شمالي، در رژه شبانه كره شمالي، بزرگ‌ترين و جديدترين موشك بالستيك بين‌قاره‌اي اين كشور به نام «هواسانگ-17» به نمايش گذاشته شد. كيم در اين مراسم تصريح كرد: «ما به برداشتن گام‌هايي براي تقويت و توسعه توانمندي‌هاي هسته‌اي كشور خود در سريع‌ترين سرعت ممكن ادامه مي‌دهيم» و متعهد شد كه «هم از نظر كيفي و هم كمي» به تقويت نيروهاي هسته‌اي كره شمالي ادامه دهد.
رهبر كره شمالي تاكيد كرد كه تسليحات اتمي كشورش «نمادي از قدرت ملي» است و بايد به آن تنوع بخشيده شود و گفت: «ما براي آماده‌سازي جهت اوضاع آشفته سياسي و نظامي و تمامي انواع بحران‌هاي آتي نيروي هسته‌اي خود را با بالاترين سرعت ممكن افزايش خواهيم داد.» خبرگزاري يونهاپ كره جنوبي به نقل از يك منبع آگاه گزارش داد كه رژه شب دوشنبه ساعت 22: 00 به وقت محلي (13: 00 به وقت گرينويچ) آغاز شد. «ان كي نيوز» يك رسانه مستقر در ايالات متحده گزارش كرد كه ميدان اصلي «كيم ايل سونگ» در پايتخت كره شمالي شلوغ بوده و خيابان‌ها مسدود شده بود. اين در حالي بود كه اشياي نوراني در آسمان بالاي شهر در هنگام شب ديده مي‌شد. اين رژه پس از حدود 90 دقيقه با نمايش آتش‌بازي به پايان رسيد. طبق اين گزارش، تصاوير منتشر شده توسط رسانه‌هاي دولتي نشان مي‌دهد كه گردان‌هايي از سربازان برخي با لباس رزم و برخي ديگر سوار بر اسب در حال رژه رفتن در ميدان كيم ايل سونگ هستند و اين در حالي است كه كيم با كت تشريفاتي سفيد با سردوش‌ها و دكمه‌هاي طلايي از بالكن رژه نظامي را تماشا مي‌كند. كيم افزود: در حالي كه نقش اصلي تسليحات اتمي كره شمالي به عنوان نقشي بازدارنده است، اما در صورت حمله به منافع اساسي كره شمالي، اين سلاح‌ها قابل استقرار و استفاده خواهد بود. پيونگ‌يانگ از ابتداي سال تاكنون آزمايش‌هاي تسليحاتي متعددي انجام داده است كه شامل پرتاب اولين موشك بالستيك بين‌ قاره‌اي پس از پنج سال مي‌شود. اين كشور معمولا سالگردهاي كليدي را با نمايش قدرت جشن مي‌گيرد و انتظار مي‌رفت كه رژه نظامي در 15 آوريل (28 فروردين ماه) به مناسبت صد و دهمين سالگرد تولد كيم ايل سونگ، بنيانگذار كشور كره شمالي و پدربزرگ كيم برگزار شود. طبق اين گزارش، تصاوير ماهواره‌اي نشان داده است كه به نظر مي‌رسد هزاران نظامي در يك زمين آموزشي در نزديكي پايتخت كره شمالي رژه نظامي انجام مي‌دهند. پيش از رژه روز دوشنبه كه به مناسبت 90 سالگي ارتش كره شمالي برگزار شد، رسانه‌هاي دولتي از شهروندان و نيروهاي مسلح اين كشور خواستند تا «وفاداري مطلق» خود را به كيم اعلام كنند. در اين بيانيه آمده بود: «ما بايد نظم و انضباط انقلابي را عميق‌تر برقرار كنيم كه در آن حزب، ملت و مردم تحت رهبري حزب مركزي يكپارچه حركت كنند و ايدئولوژي‌ها و نيات دبيركل محترم و عزيزمان در دل ما بجوشد».

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون