• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5198 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۱۰ ارديبهشت

خبرخوان

رييس كل بانك مركزي: تورم  در ايران نزولي است!
علي صالح‌آبادي، رييس كل بانك مركزي گفت: با تمهيدات انديشيده شده، امسال روند كاهشي تورم ادامه مي‌يابد و شاهد ثبات در بازار ارز، شتاب‌گيري رشد اقتصادي و سرمايه‌گذاري مناسب در فعاليت‌هاي اقتصادي خواهيم بود. صالح‌آبادي با استناد به آمارهاي رسمي از متغيرهاي كليدي اقتصاد اظهار كرد: آمارهاي رسمي از متغيرهاي كليدي اقتصاد در ماه‌هاي پاياني سال ۲۰۲۱ و سه ماهه ابتدايي سال ۲۰۲۲، حاكي از بهبود نسبي وضعيت اقتصاد ايران و تغيير در روند متغيرهاي كلان اقتصادي هستند. براي مثال نرخ تورم دوازده‌ماهه و نقطه به نقطه كه از سال ۲۰۲۰ متاثر از محدوديت دسترسي به منابع ارزي ناشي از تشديد تحريم‌هاي بين‌المللي مسير صعودي را در پيش گرفته بودند، از سپتامبر ۲۰۲۱ وارد روند نزولي شدند و در مارس ۲۰۲۲ نسبت به مقطع مذكور به ترتيب ۱۳.۱ و ۲۵.۴ واحد درصد كاهش يافته‌اند. وي افزود: آمارهاي بين‌المللي حاكي از اين است كه پس از چند دهه تورم‌هاي پايين مجددا نرخ تورم در اغلب كشورهاي توسعه‌يافته شروع به افزايش و اين امر ساير كشورهاي در حال توسعه را نيز به صورت منفي متاثر كرده  است.


فروش  نفت  ايران  ۳۰  درصد  زياد  شد
تحريم‌هاي غرب عليه روسيه و عدم تمايل چين براي خريد نفت ارزان اين كشور باعث شده صادرات نفت ايران در سه‌ماهه اول سال جاري ميلادي ۳۰ درصد نسبت‌ به مدت مشابه سال گذشته افزايش‌يافته و به ۸۷۰ هزار بشكه در روز برسد. ايران بيشتر نفت خود را به چين مي‌فروشد و جريان فروش نفت ايران به اين كشور هيچ‌گاه از زمان اعمال تحريم‌هاي ترامپ در 2018 متوقف نشده است. طبق گفته يكي از تحليلگران كپلر، چين تمايل بيشتري براي واردات نفت خام ايران دارد و نگران تحريم‌هاي ثانويه امريكا به‌ خاطر معامله با ايران نيست، چون به‌ نظر مي‌رسد ظرفيت واشنگتن با روسيه پر شده است.


دليل افزايش  قيمت‌ها  در بازار  قطعات يدكي  خودرو
سيد مهدي كاظمي، سخنگوي اتحاديه لوازم يدكي خودرو و ماشين‌آلات ضمن تاكيد بر اينكه در بازار لوازم قطعات يدكي خودرو جز در يك مورد كمك فنر (مشمول طرح وزارت صمت مبني بر جمع‌آوري قطعات تقلبي از بازار) كمبودي وجود ندارد، موضوع افزايش قيمت قطعات يدكي را تاييد و علت آن را افزايش حقوق و دستمزد و روند افزايش قيمت همه كالا و خدمات در سال جديد (طبق روال هرساله) اعلام كرد. وي ضمن تكذيب كمبود قطعات يدكي، افزايش قيمت لوازم يدكي را تاييد و اظهار كرد: قطعات بي‌كيفيت همچنان در بازار موجود است اما در يك مورد بازار دچار مشكل شده كه مرتبط با شناسه كالا در قطعه «كمك فنر» است.


قيمت برنج ايراني  از نظر وزير كشاورزي
سيد جواد ساداتي‌نژاد، وزير جهاد كشاورزي درباره قيمت برنج اظهار كرد: برنج خارجي در همه كشور به نرخ مصوب در حال توزيع است.وزير جهاد كشاورزي گفت: اما با توجه به اينكه امسال ۳۰ درصد خشكسالي داشتيم، برنج ايراني با كمبود عرضه مواجه شده است، بنابراين هر جا كه عرضه كم شود و تقاضا افزايش يابد قيمت بالا مي‌رود.وي تصريح كرد: نرخ‌هايي كه درباره برنج ايراني اعلام مي‌شود صحت ندارد و رقم مورد نظر وزارت جهاد كشاورزي در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي كيلويي ۶۴ هزار و ۹۰۰ تومان است كه در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي توزيع مي‌شود اما برخي فروشگاه‌ها بالاتر از اين رقم اقدام به عرضه برنج مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون