• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5229 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۲۲ خرداد

رييسي در نشست مطبوعاتي مشترك با نيكلاس مادورو مطرح كرد

تحريم‌ها فرصتي براي پيشرفت ايران است

روساي جمهور ايران و ونزوئلا در نشست مطبوعاتي مشترك با اشاره به تجارب موفق دو كشور در ايستادگي مقابل تحريم‌ها و فشارهاي زياده‌خواهان تاكيد كردند: مقاومت ايران و ونزوئلا در برابر زياده‌خواهي‌ها نشان داد كه ايستادگي دشمن را  وادار به عقب‌نشيني مي‌كند.
سيد ابراهيم رييسي ظهر ديروز شنبه در نشست مطبوعاتي مشترك با «نيكلاس  مادورو» رييس‌جمهور ونزوئلا با  بيان اينكه سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران همواره توسعه روابط با كشورهاي مستقل بوده است، گفت: ونزوئلا نشان داده است كه در مقابل تهديدها و تحريم‌هاي دشمنان و امپرياليسم  ايستادگي و  مقاومت مثال‌زدني  دارد.
رييس‌جمهور با اشاره به اينكه تحريم‌ها و تهديدها عليه ملت ايران نيز در سال‌هاي سپري‌شده از پيروزي انقلاب اسلامي فراوان بوده، اما ملت ايران تصميم گرفته كه اين تحريم‌ها را فرصتي در جهت پيشرفت كشور قلمداد كند، افزود: وقتي امريكايي‌ها به شكل رسمي اعلام مي‌كنند كه فشارهاي حداكثري به جمهوري اسلامي ايران به شكل مفتضحانه شكست خورده، اين نقطه پيروزي ملت ايران و نقطه شكست امريكا و دشمنان است. رييسي اظهار داشت: ونزوئلا سال‌هاي سختي را سپري كرده، اما اراده مردم و دولتمردان اين كشور و شخص آقاي رييس‌جمهور اين بوده كه بايد در مقابل تحريم‌ها مقاومت كرد. امروز آقاي رييس‌جمهور توضيح داد كه كشورش ابرتورم‌ها را پشت سر گذاشته و رشد اقتصادي در اين كشور آغاز شده است. اين نشانه بسيار خوبي است و به همه ثابت مي‌كند كه مقاومت و ايستادگي جواب مي‌دهد و دشمن را وادار به عقب‌نشيني  مي‌كند.
رييسي روابط با ونزوئلا را روابطي راهبردي در حوزه‌هاي مختلف توصيف كرد و با اشاره به همكاري‌هاي دو كشور در حوزه انرژي، ساخت نيروگاه‌هاي حرارتي، تعمير و اورهال پالايشگاه‌هاي ونزوئلا، صادرات خدمات فني و مهندسي، عرصه‌هاي اقتصادي، كشاورزي، دفاعي و نظامي، خاطرنشان كرد: اين همكاري‌هاي نشان مي‌دهد كه تهران و كاراكاس زمينه‌ها و ظرفيت‌هاي بسياري براي ارتقاي سطح روابط با يكديگر  دارند.
رييس‌جمهور همچنين آغاز پرواز مستقيم تهران- كاراكاس را زمينه خوبي براي تسهيل رفت و آمد بين دو كشور عنوان كرد و گفت: اين اقدام هم باعث رونق بيشتر روابط اقتصادي و تجاري دو كشور مي‌شود و هم مي‌تواند روابط بين دو ملت را نزديك‌تر و عميق‌تر كند.
نيكلاس مادورو، رييس‌جمهور ونزوئلا نيز در اين نشست مطبوعاتي با بيان اينكه امضاي سند همكاري ۲۰ ساله ميان دو كشور چشم‌اندازي روشن از مسير پيش‌ روي روابط ايران و ونزوئلا ترسيم مي‌كند، اظهار داشت: در فاصله سال‌هاي ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ دوران سختي را سپري كرديم و تصميم داريم براي عبور از اين دوران سخت و نيز گسترش همكاري‌ها و روابط ميان دو كشور از تجربه تاريخي جمهوري اسلامي ايران و نيز توانمندي‌هاي اين كشور به ويژه در زمينه‌هاي فني و تكنولوژيك استفاده كنيم. رييس‌جمهور ونزوئلا با اشاره به اينكه عرصه گسترده‌اي از زمينه‌هاي همكاري در عرصه‌هاي نفت، گاز، پالايشگاه و پتروشيمي ميان ايران و ونزوئلا وجود دارد، افزود: به زودي شاهد افتتاح خط پروازي مستقيم ميان تهران و كاراكاس خواهيم بود كه كمك زيادي به فعال شدن ظرفيت‌هاي همكاري ميان دو كشور خواهد كرد.
مادورو تصريح كرد: با وجود اينكه حدود ۷۰ درصد ايران را سرزمين‌هاي خشك و كم آب تشكيل مي‌دهد، اما اين كشور توانسته در عرصه كشاورزي يك معجزه رقم بزند و حتي در مناطق كويري توانسته‌اند از طريق تكنولوژي به توسعه كشت محصولات كشاورزي اقدام كنند. رييس‌جمهور ونزوئلا يكي از اولويت‌هاي كشورش براي گسترش همكاري‌ها با ايران را بهره‌گيري از فناوري و تكنولوژي‌هاي ايران براي توسعه توليد محصولات كشاورزي در ونزوئلا دانست و خاطرنشان كرد: ونزوئلا ۳۳ ميليون هكتار اراضي قابل كشت مناسب و آب كافي براي توليد محصولات كشاورزي  دارد.
مادورو با بيان اينكه معتقد است آينده دوستي ايران و ونزوئلا بسيار مسرت‌بخش و غيرقابل خدشه خواهد بود، گفت: همه شاهد خواهيم بود كه ما چگونه در مقابل مشكلات مقاومت خواهيم كرد و به پيشرفت مي‌رسيم. همه شاهد خواهند بود كه جهان جديد چگونه شكل خواهد گرفت؛ جوانان ونزوئلايي و ايراني بايد بدانند كه دنياي آينده، دنياي تساوي و حامل عدل است و همه بايد با ايستادگي در برابر امپرياليسم و در كنار هم اين آينده را بسازيم. رييس‌جمهور ونزوئلا خطاب به رييس‌جمهور و مردم ايران اظهار داشت: روي حمايت و  همكاري  همه‌جانبه ما حساب كنيد.
نيكولاس مادورو، رييس‌جمهور ونزوئلا كه در حال حاضر در ايران به سر مي‌برد در گفت‌وگوي اختصاصي با شبكه هيسپان تي‌وي هدف اصلي از اين سفر را تلاش براي ارتقاي راهبردي فرآيند همكاري‌هاي دو كشور در سطوح عالي‌تر و در راستاي پيشرفت ايران و ونزوئلا عنوان كرد. مادورو تصريح كرد: اين فرآيند در سال ۲۰۰۱ توسط هوگو چاوز پايه‌گذاري شد و تمامي اين سال‌ها، سعي كرديم به آن تداوم بخشيم. روابط ديپلماتيك ما قدمت ۲۱ ساله دارد و در طول اين مدت بر استحكام و تقويت اين رابطه برادرانه كه بر اساس همكاري دو جانبه و در راستاي پيشرفت و آباداني دو كشور پايه‌ريزي شده، افزوده شده است.
وي در ادامه افزايش سطح مراودات ميان دو كشور را از ديگر اهداف حضور در تهران توصيف كرد و افزود: در طول اين سال‌ها، موضوع پيشرفت براي اين دو كشور در حال تحول در زمينه‌هاي مختلف، ازجمله دانش علوم گوناگون و فناوري‌هاي كاربردي و به‌ويژه در عرصه اقتصادي مقوله‌اي واجب و حياتي بوده است. اين فرآيند بر پايه تحكيم هر چه بيشتر روابط معنوي و كاري ميان جمهوري اسلامي ايران و جمهوري دمكراتيك ونزوئلا برنامه‌ريزي شده است. رابطه‌اي به معناي واقعي دوستانه و يكپارچه. ما در حساس‌ترين برهه‌ها حامي و پشتيبان هم بوده‌ايم و اين يكي از مهم‌ترين پيشرفت‌هايي بود كه در طول اين سال‌ها حاصل شد.
رييس‌جمهور ونزوئلا همچنين گفت: من هميشه گفته‌ام كه وحدت ما ماهيت تاريخي دارد، حتي پس از پيروزي انقلاب اسلامي در ايران. پيش از پيروزي انقلاب اسلامي در ايران نيز بسياري از مردم در مبارزات‌شان عليه رژيم شاه، از انقلاب‌ها در امريكاي لاتين الهام مي‌گرفتند. به كساني كه مرتب روابط‌مان را به باد انتقاد مي‌گيرند، چه بايد گفت؟ پاسخ من اين است كه روابط برادري بعد مسافت نمي‌شناسد. عشق بُعد مسافت نمي‌شناسد. وحدت بُعد مسافت نمي‌شناسد. زيرا در مقاطعي از زمان كه نه اينترنت وجود داشت و نه رسانه‌هاي اجتماعي و رسانه‌هاي امروزي و سفرهاي هوايي آن‌چناني، انقلابيون در سراسر ايران با رويايي مشترك در صحنه مبارزات حضور به هم مي‌رساندند.
مادورو از اين تحريم‌ها به عنوان «تروريسم اقتصادي» ياد كرد و گفت: پس از تحريم تابستان ۲۰۲۰، دولت ايران تصميم گرفت در واكنش به تحريم‌هاي رييس‌جمهور ترامپ، مقداري نفت به ونزوئلا ارسال كند. با اينكه در سال ۲۰۲۰ او تهديد كرده بود به كساني كه قصد ورود به حريم ونزوئلا را داشته باشند حمله مي‌كند. خودتان را جاي من بگذاريد تا بفهميد در مقام رييس‌جمهور ونزوئلا چه احساسي داشتم. اينكه به رغم چنين تهديداتي، شاهد عزيمت نفتكش‌هاي ايراني باشم؛ واقعه‌اي خارق‌العاده. ونزوئلايي‌ها همه جشن گرفتند. آن زمان ما در قرنطينه محض قرار داشتيم. شرايطي بس دشوار كه از ماه مارس تا مه بر ما تحميل شده  بود.
وي خاطرنشان كرد: به دليل محاصره اقتصادي، پالايشگاه‌هاي ما از فعاليت افتاد و توليد نفت قطع شد. ذخاير كشور بسيار محدود بود و در ماه مارس كه مصادف شد با آغاز همه‌گيري كرونا تا ماه ژوئن اوضاع براي كشور ما بسيار پرمخاطره گرديد. در آن شرايط بود كه با جمهوري اسلامي ايران وارد گفت‌وگو شديم و آنان را از وضعيت‌مان مطلع ساختيم و تصميم گرفتيم موقتا از طريق سواپ با اضطرار پيش آمده مقابله كنيم. همچنين تصميم گرفتيم راه‌حلي براي مشكل كارگران صنعت نفت ونزوئلا بيابيم. تلاش كرديم پالايشگاها را راه‌اندازي كنيم تا بتوانيم نيازهاي كشور را مرتفع‌ سازيم. آن زمان بود كه نفتكش‌هاي ايراني به ونزوئلا رسيدند و مورد تهديد قرار گرفتند. خدمه و كاپيتان نفتكش‌ها كه اگر اشتباه نكنم سه فروند نفتكش پر از سوخت بود، سخت مشتاق به چالش كشيدن دولت آقاي ترامپ بودند. مردي كه اعلام كرد به هر كسي كه قصد كمك كردن به اين كشور نيازمند را داشته باشد، حمله مي‌كند. خوشبختانه همه‌چيز به خير گذشت.
 نفتكش‌ها به سلامت به ونزوئلا رسيدند و مردم در رسانه‌هاي اجتماعي جشن گرفتند و دوباره ثابت كرديم برادراني هستيم كه در شرايط دشوار همديگر را رها نمي‌كنيم. رييس‌جمهور ونزوئلا در ادامه تاكيد كرد: با ورود نفتكش‌ها توانستيم از سختي‌هاي اين سه ماه بكاهيم و مجال يابيم فرآيند پالايش را در داخل ونزوئلا راه‌اندازي كنيم. خارج از پالايشگاه‌ها، مردم در پمپ‌بنزين‌ها نيز مي‌توانستند تاثير كمك‌هاي ايران را لمس كنند. در آن مقطع از زمان، ما براي بهبود وضعيت اجتماعي در ونزوئلا برنامه خاصي را تدوين كرديم و هدف اين برنامه هم تامين سوخت مورد نياز مردم بود. سياستي كه خوب جواب داد و در آن مقطع از زمان، بسيار اثربخش بود و مردم هم كاملا ابراز رضايت كردند. متعاقبا ايران نفتكش‌هاي ديگري را از دوردست به سمت ما گسيل داشت و اين‌بار، نه تنش در كار بود و نه تهديد تا اينكه رسيديم به مرحله خودكفايي در توليد سوخت مورد نياز كشور و اما همكاري‌هاي في‌مابين در زمينه‌هاي غير نفتي. امروز ما در عرصه‌هاي ديگر نيز با يكديگر همكاري داريم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون