• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5231 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۴ خرداد

سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به «اعتماد»:

همه بروكراسي‌هاي مربوط به تعيين سفرا در وزارت خارجه نيست

   «اعتماد»: شما در يكي از نشست‌هاي خبري تاييد كرديد كه ۴۰ سفير در دولت جديد در ليست تغيير هستند. قريب به يك سال از آغاز به كار دولت سيزدهم مي‌گذرد‌‌ و ما در بسياري از كشورهاي مهم مانند بريتانيا، فرانسه و ژاپن سفير نداريم و همچنين جانشين نماينده ايران نزد سازمان‌هاي بين‌المللي در وين هم هنوز تعيين نشده است. تابناك هم گزارشي درباره عدم صدور ويزا براي جانشين آقاي تخت‌روانچي از سوي ايالات متحده داده است.دليل اين تاخيرها چيست و فكر نمي‌كنيد اين غيبت به خصوص در كشورهاي اروپايي عضو برجام به ضرر قدرت رايزني ايران است؟
 قطعا بخشي و قسمتي از فرآيندهاي بروكراتيك درون وزارت خارجه است، ولي اين [مساله انتخاب سفرا] فرآيندهاي خاص خودش را دارد. تغيير و تحولات در وزارت خارجه انجام شده و همچنان هم انجام مي‌شود. همواره چرخش نيروها در وزارت خارجه به عنوان يك دستگاه حاكميتي مطرح بوده است.
برخي از اين كشورها [و نهادها] كه شما فرموديد، از جمله نماينده ايران در آژانس [بين‌المللي انرژي اتمي] كه من مورد سوال‌هاي زيادي در مورد آن قرار گرفتم و لازم مي‌دانم به صراحت جواب بدهم، نماينده وزارت خارجه در آنجاست، سرپرست نمايندگي از سوي وزارت خارجه جناب آقاي غائبي الان به عنوان نماينده ما آنجا كار مي‌كنند و با هماهنگي كامل و وزارت خارجه و بقيه دستگاه‌ها، تمامي كارويژه‌هايي را كه آنجا تعريف شده است، انجام مي‌دهند. اينكه سفير ما همچنان برخي مراحل بروكراتيك انتخابش خيلي طول بكشد يا طي شود، امري است كه قبلا هم رخ داده است. آقاي غريب‌آبادي به دليل اينكه خودشان تمايل داشتند به دليل شخصي زودتر برگردند، برگشتند، اما همه كارها در حال انجام است. اما من به شما بگويم كه همه اين مسائل با جديت از سوي وزارت امور خارجه و نهاد رياست‌جمهوري و دستگاه‌هاي ديگر پيگيري مي‌شود تا گرفتن اگرمان‌ها و احصاي استوارنامه‌ها انجام شود. برخي كشورهايي كه نام برديد در مرحله اگرمان و ويزا هستند و برخي در مراحل داخلي هستند و مراحل آن در حال انجام است.
   «اعتماد»: برخي شنيده‌هاي ما حاكي از آن است كه برخي گزينه‌هاي وزارت خارجه براي تصدي سفارتخانه‌ها با مخالفت افرادي در نهاد رياست‌جمهوري مواجه شده است. اين مساله را تاييد مي‌كنيد؟
فرآيندهاي معمول در حال انجام است. حتما و حتما فرآيندهاي تعيين سفير و اعزام سفير با حساسيت‌ها و دقت نظر بسيار بالايي بايد انجام شود. شايد اين مساله باعث شده‌ باشد كه گمانه‌اي كه شما مطرح كرديد پيش بيايد. من به شما تاكيد مي‌كنم كه سفراي ايران در تعدادي از كشورهايي كه شما نام برديد در حال گرفتن اگرمان از دولت ميزبان هستند كه ان‌شاءالله به زودي اعزام مي‌شوند. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون