• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5231 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۴ خرداد

خبر

وزير خارجه تل‌آويو: اسراييلي‌ها فورا تركيه را ترك كنند
نفر دوم كابينه اسراييل با طرح ادعاي «تلاش‌هاي ايران براي حملات تروريستي عليه اسراييلي‌ها»، به اتباع اين رژيم درباره سفر به تركيه هشدار داد. به گزارش فارس، يايير لاپيد، وزير خارجه رژيم صهيونيستي روز دوشنبه در اظهاراتي خطاب به اسراييلي‌ها از آنها خواست به تركيه سفر نكنند. به گزارش وبگاه والا نيوز، يايير لاپيد وزير خارجه و نخست‌وزير گردشي كابينه رژيم صهيونيستي در اظهاراتي مدعي «تلاش‌هاي ايران براي حملات تروريستي عليه اسراييلي‌ها» شد. اين مقام ارشد رژيم اشغالگر قدس ادعا كرد: «به دنبال يك سلسله حملات تروريستي ايران عليه اسراييلي‌هايي كه براي تعطيلات به استانبول رفته‌اند، از اسراييلي‌ها مي‌خواهيم كه به استانبول پرواز نكنند و اگر نياز حياتي نداريد به تركيه پرواز نكنيد. اگر در حال حاضر در استانبول هستيد، در اسرع وقت به اسراييل بازگرديد.»


ميشل عون: لبنان از حقوق نفتي و گازي خود كوتاه نمي‌آيد
رييس‌جمهوري لبنان گفت اين كشور از حقوق خود در بهره‌برداري از منابع نفتي و گازي خود كوتاه نمي‌آيد. به گزارش ايرنا، ميشل عون در نشست با گروهي از نمايندگان پارلمان اين كشور اضافه كرد: «لبنان موضع واحد خود درباره پيشنهاد از سرگيري مذاكرات غيرمستقيم كه حقوق لبنان را تامين كند به اطلاع ميانجي امريكايي مي‌رساند.» وي افزود: «لبنان خواستار ادامه مذاكرات غيرمستقيم براي تعيين مرزهاست و اين مذاكرات به خاطر اينكه دشمن حاضر نبود خط ۲۹ را به عنوان خط مورد مناقشه بپذيرد، متوقف شد.» عون تاكيد كرد: «طرف لبناني خط يك (خط مورد ادعاي رژيم صهيونيستي) و خط هوف (خط ميان خط ۲۳ و خط يك) را به عنوان خطوط مورد مناقشه نمي‌پذيرد و لبنان از حقوق نفتي و گازي خود كوتاه نمي‌آيد و تهديدات دشمن صهيونيستي كه برخلاف همه قوانين و معاهدات بين‌المللي است را نمي‌پذيرد.» وي هرگونه ارتباط ميان مذاكرات براي تعيين مرزها با واردات گاز از مصر و اردن يا مذاكرات با صندوق بين‌المللي پول را رد كرد. رييس‌جمهوري لبنان گفت: «رييس‌جمهوري مسوول مذاكرات است و پس از رسيدن به توافق، هيات وزيران بايد آن را تاييد و به مجلس ارسال كند، ولي چنين توافقي تاكنون در موضوع خط ۲۹ انجام نشده است.» عون گزارشي درباره توقف حفاري در ميدان شماره ۴ به نمايندگان ارايه كرد و گفت: «توجيهات شركت مسوول حفاري در اين بلوك درباره توقف كار قانع‌كننده نبود و اين تصميم را در سايه فشارهاي خارجي گرفته است.»


ميشل باشله براي دوره دوم نامزد كميسر حقوق بشر نمي‌شود

كميسر حقوق بشر سازمان ملل اعلام كرد كه براي دور دوم در اين سمت باقي نخواهد ماند. به گزارش ايلنا وبه نقل از رويترز، ميشل باچله، كميسر حقوق بشر سازمان ملل دوشنبه اعلام كرد كه براي دور دوم در اين سمت باقي نخواهد ماند. اين نكته در جريان سخنراني وي در شوراي حقوق بشر در ژنو كه موضوعات مختلفي را شامل مي‌شد، مطرح شد. سفر ماه گذشته باچله به چين، انتقاد گروه‌هاي حقوق بشري و برخي دولت‌هاي غربي را به همراه داشت. دولت ايالات متحده، از جمله اين دولت‌ها بود و اعلام كرد كه شرايط اين سفر از سوي مقام‌هاي چين تحميل شده بود و امكان انجام ارزيابي جامع و مستقلي از شرايط حقوق بشري آن كشور فراهم نبوده است. برخي ديپلمات‌ها اعلام كردند كه انتظار داشتند كه باچله، رييس‌جمهوري پيشين شيلي كه روابط نزديكي با «آنتونيو گوترش»، دبيركل سازمان ملل دارد، پس از پايان دوران تصدي‌اش در اين سمت باقي بماند.


دبيركل ناتو از پيشنهاد امتياز ارضي به ازاي صلح در اوكراين خبر داد
دبيركل ناتو مدعي شد كه هدف ائتلاف تحت امر امريكا تقويت موضع اوكراين در ميز مذاكره است، اما هرگونه توافق صلحي شامل سازش‌هايي از جمله امتياز ارضي نيز مي‌شود. به گزارش ايسناو به نقل از خبرگزاري راشا تودي، اظهارات ينس استولتنبرگ، دبيركل ناتو يكشنبه به دنبال رايزني با سائولي نينيسته، رييس‌جمهوري فنلاند مطرح شد. دبيركل ناتو گفت كه غرب مايل به پرداخت بهايي بابت تقويت ارتش اوكراين است و كي‌يف بايد امتيازهاي ارضي‌اي به مسكو براي پايان دادن به درگيري كنوني بدهد. او گفت: صلح ممكن است. تنها سوال اينجاست كه شما حاضريد براي صلح چه بهايي را پرداخت كنيد؟ چقدر زمين، چقدر استقلال و چقدر حاكميت را حاضريد براي صلح فدا كنيد؟ استولتنبرگ بدون بيان اينكه چه شرايطي را اوكراين بايد بپذيرد، گفت: «به عهده آنها كه بالاترين بها را مي‌پردازند، است تا اين قضاوت را داشته باشند.» در حالي كه ناتو و غرب به تامين تسليحاتي به اوكرايني‌ها براي «تقويت موضع‌شان» در زماني كه نهايتا يك سازش مذاكره‌شده به وجود بيايد، ادامه مي‌دهند. دبيركل ناتو مستقيما واگذاري خاك اوكراين را تاييد نكرد، اما نمونه فنلاند را مطرح كرد كه «كارليا» را به عنوان بخشي از توافق صلح در طول جنگ جهاني دوم به اتحاد جماهير شوروي واگذار كرد. استولتنبرگ حل و فصل فنلاند و شوروي را به عنوان «يكي از دلايلي كه فنلاند توانست به عنوان يك كشور مستقل داراي حاكميت از جنگ جهاني دوم خارج شود» توصيف كرد. اظهارات استولتنبرگ در حالي بيان مي‌شود كه اين احساس رو به افزايش است كه اوكراين ممكن است به زودي از سوي حاميان غربي خود براي رسيدن به يك توافق صلح تحت فشار قرار گيرد. در حالي كه مقامات ايالات متحده و انگليس علنا اصرار دارند كه اوكراين مي‌تواند در جنگ خود با روسيه «پيروز» شود، گزارش اخير سي‌ان‌ان نشان مي‌دهد كه مقامات واشنگتن، لندن و بروكسل بدون همتايان اوكرايني خود در تلاشي براي برنامه‌ريزي آتش‌بس و حل و فصل صلح با يكديگر ديدار مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون