• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳ دي
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی بیمه ملت

30 شماره آخر

  • شماره 5238 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۱ تير

يك كارشناس صنعت خودرو مطرح كرد

مشاركت با روس‌ها طولاني مدت نخواهد بود

گروه اقتصادي

موضوع مربوط به توليد مشترك خودرو ميان ايران و روسيه چند سالي است كه مطرح شده اما به مرحله اجرا نرسيده است.

27 خرداد ماه عليرضا پيمان‌پاك، معاون وزير صمت و رييس سازمان توسعه تجارت در سفري كه به روسيه داشت با فايزولين، وزير مسكن روسيه و اسلپنيوف، وزير تجارت در اتحاديه اقتصادي اوراسيا و ماكسيم سوكولوف، مديرعامل آوتاباس و وزير سابق حمل‌ونقل روسيه ديدار و گفت‌وگو كرد.در اين ديدارها و نشست‌ها توافقاتي نيز به منظور توليد مشترك خودرو ميان ايران و روسيه صورت گرفت و دو طرف در موضوع احداث شهرك‌ها و مناطق صنعتي مشترك و نيز استفاده از ظرفيت شهرك‌هاي موجود براي تجارت آزاد و توليدات مشترك بحث و تبادل‌نظر كردند، البته هنوز مشخص نيست اين خودرو در چه زمان و با چه برندي قرار است وارد بازار شود و مشخص نيست كدام خودروساز روسي قرار است شريك خودروسازان جاده مخصوص شود. همكاري ايران و روسيه براي ساخت خودرو تنها يكي از مباحث مطرح در نشست اخير بود. روس‌ها همچنين در اين ديدار اعلام كردند كه مايل به استفاده از قطعات ساخت ايران در صنعت خودروسازي خود هستند، ايران و روسيه همچنين مقاصد مشترك ديگري را نيز برنامه‌ريزي كرده‌اند كه از جمله آنها مي‌توان به ايجاد شيوه‌هاي جديد براي تبادلات بانكي اشاره كرد. روسيه همچنين از ايران خواسته به عنوان عضو ناظر، به اتحاديه اوراسيا بپيوندد.

توان توليد دو ميليون دستگاه خودرو
 در سال را داريم
در اين راستا محمدرضا نجفي‌منش، عضو اتاق بازرگاني تهران اعلام كرده كه بر اساس طرح اوليه و با توجه به ظرفيتي كه در ميان قطعه‌سازان سه كشور (ايران، تركيه و روسيه) وجود دارد، قرار بر اين است تا مسووليت تامين قطعات و تجهيزات اين خودرو ميان سه كشور تقسيم شود. به گفته وي صادرات قطعات خودرو به روسيه قطعا فرصت خوبي براي نمايش پتانسيل و توانايي قطعه‌سازان ايراني به كشورهاي همسايه خواهد بود، چراكه ما در كشور توان توليد قطعه براي دو ميليون دستگاه خودرو در سال داريم كه با توجه به ميزان توليد فعلي خودروسازان ايراني، قطعا اين ظرفيت وجود دارد كه با همكاري با ساير كشورها، توليد محصولات جديد در دستور كار قرار گيرد. در اين چارچوب مي‌توان ايران خودرو و سايپا را نيز وارد يك همكاري و مشاركت جديد كرد تا در نهايت اين محصول مشترك با روسيه و تركيه به توليد نهايي برسد.
فربد زاوه، كارشناس صنعت خودرو در خصوص نقاط مثبت و منفي همكاري و توليد مشترك ميزان ايران و روسيه به «اعتماد» گفت: سازمان توسعه تجارت اصلا نقشي در خودروسازي كشور ندارد كه در اين باره مذاكره كرده است و اگر قرار بر اين بود تا چنين توافقي شكل گيرد بايد در معاونت خودرويي مطرح مي‌شد، اما به نظر مي‌رسد مذاكرات در خصوص ساخت لاداي روسي (ال 90) مطرح است كه با موتور روسي توليد مي‌شود و حدود 4-3 سال پيش هم تلاش‌هايي براي ارتباط ميان ايران و روسيه شكل گرفت، اما در آن زمان روس‌ها تحريم‌ها را بهانه كردند و با ايران در ساخت محصول مشترك همكاري نكردند.

مشاركت با روس‌ها طولاني‌ مدت نخواهد بود
اين كارشناس صنعت خودرو در ادامه با بيان اينكه تجربه نشان داده روس‌ها شركاي قابل اعتمادي نيستند، خاطرنشان كرد: تنها سودي كه مشاركت در ساخت خودرو با روس‌ها مي‌تواند براي ايران داشته باشد در بخش صادرات خودرو است وگرنه نمي‌توان در خصوص مشاركت طولاني‌مدت با روس‌ها سرمايه‌گذاري كرد. ضمن آنكه به اندازه‌اي قيمت توليد بالا رفته كه بعيد است در بازار روسيه هم موفق باشند مگر آنكه يارانه‌اي به اين موضوع تعلق گيرد.
زاوه تصريح كرد: از طرف ديگر موضوع مربوط به تامين مالي موضوعي جدي است و سودهاي بانكي نرخ بالايي دارند و صادرات خودرو نيازمند تامين مالي بسيار گسترده‌اي است كه امروز ما در داخل كشور چندان شرايط اقتصادي مساعدي نداريم و با نرخ‌هاي 30 و 40 درصدي نمي‌توان توليدات به‌ صرفه‌اي داشت، ضمن آنكه تامين مالي صادرات گسترده خودرو ممكن است به عامل تورمي نيز منجر شود.

صنعت خودروسازي روسيه 
به‌ شدت وابسته است
اين كارشناس خودرو با بيان اينكه صنعت خودروسازي روسيه به ‌شدت وابسته به كشورهاي صاحب صنعت است، گفت: بعيد به نظر مي‌رسد كه اين خودروها بدون كمك رنو يا شركت‌هاي خارجي ديگر مانند جنرال موتور و ... بتوانند كاري از پيش ببرند. اقتصاد روسيه بيشتر مبتني بر انرژي، چوب، گندم، كشاورزي و تجهيزات نظامي به طرفدارانش است و در زمينه خودرو چندان قوي نيست. زاوه در مورد قيمت‌گذاري اين نوع خودرو نيز افزود: فعلا نمي‌توان در اين مورد نظري داد، اما در مجموع تجربه نشان داده كه در پرونده‌هاي مربوط به نيروگاه‌ها هم كه با روس‌ها مشاركت داشتيم آنها در بسياري از موارد شانه خالي كرده‌اند.

روس‌ها در زمينه خودرو در دنيا
 چندان مطرح نيستند 
اين كارشناس صنعت خودرو با بيان اينكه تمركز تجارت روس‌ها در دنيا متمركز بر تجارت انرژي است، افزود: روس‌ها در زمينه خودرو در دنيا چندان مطرح نيستند و در گذشته نيز ايران با روسيه قراردادهاي خودرويي داشته و در بخش صادرات واردات با اين كشور ارتباطاتي صورت گرفته است و امروز هم در بخش كاميون‌سازي با اين كشور كار مي‌كنيم، اما هيچ كدام چندان موفق نبوده‌اند.
زاوه با بيان اينكه روس‌ها محصول رقابتي با قيمت مناسب توليد نمي‌كنند، خاطرنشان كرد: كيفيت محصولات اين كشور به‌ شدت نازل است و تكنولوژي خاصي هم ندارند و اغلب تكنولوژي اين كشور مربوط به كشورهاي ديگر مي‌شود.
اين كارشناس صنعت خودرو تصريح كرد: اگر قرار باشد بين دو كشور چين و روسيه يكي را براي مشاركت انتخاب كنيم مطمئنا چين بسيار بالاتر خواهد بود، صنعت خودروي چين يك صنعت درون‌زاست و 28 ميليون دستگاه خودرو توليد مي‌كند و اصلا روسيه با اين كشور قابل قياس نيست و چيني‌ها در دنيا جايگاه خود را امروز پيدا كرده‌اند، به عنوان مثال خودروي «دوج» محصول «جك» چيني است و بايد گفت كه خودروسازان چيني نسبت به خودروسازان روس بسيار امروز پيشرفته‌تر و موفق‌تر شده‌اند.
بر اساس اين گزارش؛ انجمن كسب و كارهاي اروپايي در گزارشي اعلام كرد در پنج ماهه اول سال 2022، 318,1 هزار خودروي جديد در روسيه فروخته شده كه 53 درصد كمتر از مدت مشابه سال گذشته است. طبق پيش‌بيني انجمن كسب و كارهاي اروپايي، در سال 2022 فروش خودروهاي جديد در روسيه ممكن است 50 درصد كاهش پيدا كند و به 800 هزار دستگاه برسد كه بزرگ‌ترين افت در بازار خودرو روسيه خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون