قصه پرغصه كنكور
با مثالي ميشود اين موضوع را سادهتر نمود، فرض كنيم دانشآموزي از يك منطقه محروم با معدل 15 ديپلم گرفته است و در كنكور هم رتبه هزار ميآورد آيا ميشود گفت او به نسبت دانشآموزي كه با معدل 20 از مدرسه غيرانتفاعي در تهران ديپلم گرفته است و رتبه صد را دركنكور آورده از استعداد و شايستگي كمتري براي تصاحب صندلي خالي دانشگاه برخوردار است؟ پاسخ به اين پرسش هم ساده است و اگر هر دو دانشآموز در يك مصاحبه علمي براي ورود به دانشگاه شركت كنند ترديدي نيست كه نتيجه آن مصاحبه با معدل و رتبه كنكور آنها متفاوت خواهد بود لذا قصه پرغصه كنكور بايد ريشهايتر نگريسته شود و با توجه به اينكه شركتكنندگان در اين مسابقه شرايط برابر ندارند و نتايج كنكور هم تضمينكننده پذيريش و گزينش عادلانه نيست كنكور در كوتاهترين زمان حذف و مكانيزم علمي و عادلانه جايگزين آن شود همان مكانيزمي كه در همه دنيا براي پذيريش دانشجو وجود دارد تا اين همه هزينههاي مادي و معنوي بر خانوادهها تحميل نشود.