• ۱۴۰۳ شنبه ۲۷ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5243 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۷ تير

در گزارش جهاني دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم ملل متحد اعلام شد

هشدار سازمان ملل درباره تاثير جنگ‌هاي داخلي و منطقه‌اي بر رشد قاچاق مواد

گروه  اجتماعي

گزارش 2022 سازمان ملل متحد درباره وضعيت توليد، توزيع و بازار عرضه و تقاضاي مواد مخدر، محرك، داروهاي اعتيادآور و شدت عوارض بر اثر اعتياد، ديروز در وين منتشر شد و در وبسايت دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم ملل متحد UNODC قرار گرفت. اين گزارش نسبت به عارضه نگران‌كننده افزايش مصرف حشيش به دنبال آزاد شدن مصرف اين ماده مخدر در برخي كشورهاي جهان هشدار داده از جمله اينكه قانوني‌سازي مصرف حشيش در ايالات متحده امريكا، افزايش مصرف حشيش با دوز بالاتر اين ماده مخدر و همچنين افزايش اختلالات روانپزشكي بين مصرف‌كنندگان (بستري در بيمارستان و اقدام به خودكشي) را به همراه داشته است. 

 كارشناسان سازمان ملل در اين گزارش، بابت افزايش توليد كوكايين ابراز نگراني كرده و اعلام كرده‌اند كه توليد كوكايين تا پايان سال 2020، با افزايش 11درصدي نسبت به سال 2019، به 1982 تن رسيده در حالي كه طبق شواهد موجود، در اين سال، قاچاق كوكايين به بازارهاي خارج از ايالات متحده همچون اروپا، آفريقا و آسيا هم در حال افزايش است. 
طبق اين گزارش، تا پايان سال 2020 ميلادي، حدود 284 ميليون نفر از جمعيت 15 تا 64 سال در سراسر جهان، مواد مخدر مصرف كرده‌اند كه تعداد مصرف‌كنندگان نسبت به دهه گذشته 26درصد افزايش داشته است. در اين گزارش اين هشدار پررنگ شده كه جوانان، بيشتر از بزرگسالان مواد مخدر استفاده مي‌كنند و در مناطقي همچون آفريقا و امريكاي لاتين، اكثر بيماران تحت درمان اعتياد و اختلالات مصرف، گروه سني كمتر از 35 سال هستند. اين گزارش همچنين اعلام كرده كه تزريق مواد مخدر يا برخي محرك‌ها همچنان در جهان
 رواج دارد چنان‌كه تا پايان سال 2020 تعداد مصرف‌كنندگان تزريقي مواد 11 ميليون و 200 هزار نفر برآورد شده كه حدود نيمي از اين تعداد مبتلا به هپاتيت C، يك ميليون و 400 هزار نفر آلوده به ويروس اچ‌آي‌وي و يك ميليون و 200 هزار نفر مبتلا به ايدز و هپاتيت c هستند. 
ورود مخدرهاي آزمايشگاهي به بازار مصرف و شكل‌گيري تقاضاي جديد بابت اين مخدرها و همچنين چالش‌ها در درمان اعتياد و وابستگي به انواع مواد اعتيادآور از ديگر نگراني‌هاي كارشناسان دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم ملل متحد در گزارش 2022 است، چنان‌كه اعلام شده كه در ايالات متحده و كانادا، مرگ ناشي از اوردوز فنتانيل، ركورد سال‌هاي قبل را تغيير داده و آمار مرگ ناشي از مصرف فنتانيل در امريكا تا پايان سال 2021 به 107 هزار نفر افزايش يافته در حالي كه اين عدد در سال 2020، حدود 92 هزار نفر بوده است. 
به استناد اين گزارش، توليد ترياك در قطب‌هاي توليد (مكزيك، منطقه مثلث طلايي و افغانستان) طي سال‌هاي 2020 تا 2021، رشد 7درصدي داشته و به 7930 تن رسيده كه بخش عمده توليد، همچنان مربوط به استحصال از مزارع خشخاش افغانستان  است. 
نكته ديگري كه در اين گزارش مورد اشاره قرار گرفته، تفاوت الگوي مصرف به استناد تفاوت مداخلات درماني است چنان‌كه در اين گزارش اعلام شده كه در بسياري از كشورهاي آفريقايي و امريكاي جنوبي و مركزي، بيشترين درصد افراد تحت درمان اختلالات مصرف مواد، مصرف‌كنندگان كانابيس بوده درحالي كه اغلب بيماران تحت درمان در اروپاي شرقي و جنوب شرقي و مركز آسيا، مصرف‌كنندگان مخدرهاي بر پايه ترياك بوده‌اند. 
اين گزارش تاكيد كرده كه مناطق درگير ناآرامي‌هاي سياسي و اقتصادي و اجتماعي از جمله خاورميانه و آسياي جنوب شرقي و همچنين كشورهايي كه در سال 2021، صحنه جنگ داخلي يا برون مرزي بوده‌اند و از جمله اروپاي شرقي كه از ماه‌هاي آغازين سال 2022، بر اثر حمله روسيه به اوكراين، دچار تنش ناشي از جنگ دو كشور و آوارگي ميليون انسان شده، به ميدان توليد مواد مخدر آزمايشگاهي تبديل شده‌اند و بنابراين اقتصاد مواد مخدر مي‌تواند با فرصت‌طلبي از ناامني منطقه‌اي و ضعف قوانين رشد كرده و بارور شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون