• ۱۴۰۳ شنبه ۱۶ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5245 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۹ تير

شهادت مرزبان ايراني در مرز ميلك

بامداد روز چهارشنبه، خبرگزاري صدا و سيما از شهادت يك مرزباني ايراني به دست «اشرار مسلح طالبان» خبر داد. خبر شهادت يك مرزبان ايراني توسط طالبان، تا صبح روز چهارشنبه در شبكه‌هاي اجتماعي پيچيد و برخي رسانه‌هاي افغانستان هم اين خبر را بازنشر كردند و مدعي شدند كه درگيري ميان نيروهاي مرزباني ايران و طالبان بعد از آسيب ديدن دو كودك افغان، توسط مرزباني ايران آغاز شده است. با اين حال ظهر چهارشنبه منابع رسمي در ايران از «ناشناس» بودن مهاجمان به برجك مرزي ايران در مرز افغانستان خبر دادند و خواستار رسيدگي فوري طالبان براي شناسايي عاملان اين حمله شدند.
پايگاه خبري شهداي نيروي انتظامي ايران، مرزبانان استان سيستان‌وبلوچستان در شمال اين استان و هم‌مرز با افغانستان، در ساعات پاياني روز سه‌شنبه، ۷ تير، در هنگام ديدباني و بررسي نوار مرزي با اشرار مسلح كه از سمت خاك كشور افغانستان قصد تعرض به مرزهاي اين كشور را داشتند، درگير و «با حضور مقتدرانه خود باعث فرار آنها شدند و امنيت به صورت كامل هم‌اكنون در مرزهاي شمالي اين استان برقرار است.»
بر اساس اين گزارش، متاسفانه در اين درگيري مسلحانه يكي از نيروهاي مرزباني ايران، محمد صياد بر اثر اصابت گلوله به شهادت رسيده است. در همين حال، يك مقام مسوول طالبان در ولايت نيمروز در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس با محكوم كردن حمله اشرار به خاك جمهوري اسلامي ايران، هرگونه درگيري مرزي ميان ايران و افغانستان را رد كردند. مفتي الهام، رييس اطلاعات و فرهنگ ولايت نيمروز، شايعات در خصوص درگيري‌هاي مرزي ميان ايران و افغانستان را رد كرد. وي گفت‌: «هيچ تنش مرزي در خاك افغانستان و در خاك ايران صورت نگرفته و خبرها مبني بر درگيري مرزبانان ايراني با يك گروه خاص، كاملا شايعه است.» شهادت مرزبان ايراني در مرزهاي شرقي كشور در حالي اتفاق افتاده است كه عصر سه‌شنبه هياتي از افغانستان براي گفت‌وگو در خصوص اختلافات مرزي دو كشور به تهران سفر كرده‌ بود. به گزارش تسنيم اين هيات كه به رياست سعدالله بلوچ رييس اداره همكاري‌هاي امنيتي و امور مرزي وزارت خارجه حكومت طالبان وارد ايران شده، قرار است در هفتمين اجلاس كميسيون عالي مرزي ميان ايران و افغانستان، با طرف ايراني به گفت‌وگو بنشيند. هيات اعزامي گروه شبه‌نظامي طالبان را در اين سفر، سعدالله بلوچ و 14 نفر از وزارتخانه‌هاي دفاع، انرژي و آب، كشور، امور خارجه و امور قبايل و مرزهاي افغانستان تشكيل داده است. در هفتمين اجلاس كميسيون عالي مرزي ميان ايران و افغانستان، مسائل مختلف مرزي ميان دو كشور مورد گفت‌وگو قرار مي‌گيرد. بعد از ظهر چهارشنبه ناصر كنعاني، سخنگوي وزارت امور خارجه، ضمن تاييد اين خبر، با اظهار تاسف و تاثر نسبت به شهادت «محمد صياد» از نيروهاي پرافتخار مرزباني جمهوري اسلامي ايران، مراتب تسليت و همدردي خود را به خانواده محترم شهيد و تمام مرزبانان جمهوري اسلامي ايران ابراز كرد. سخنگوي وزارت امور خارجه تاكيد كرد: ابعاد اين حادثه ناگوار در منطقه مرزي ميلك كه منجر به شهادت مرزبان عزيز جمهوري اسلامي ايران شد، از جانب نهادهاي مسوول در دست بررسي است كه به محض مشخص شدن دقيق موضوع، اطلاع‌رساني خواهد شد. كنعاني با اشاره به برگزاري نشست گفت‌وگوهاي مشترك مرزي ايران و افغانستان اضافه كرد: از مقامات مسوول حكومت سرپرستي افغانستان انتظار مي‌رود در جهت روشن شدن ابعاد موضوع، مجازات عاملين و اتخاذ تدابير لازم براي جلوگيري از وقوع حوادث مشابه اقدام جدي به عمل آورند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون