حذف قرعهكشي خودرو از وعده تا اجرا
شكاف عرضه و تقاضا
كاهش يافت؟
با وجود وعده وزير صمت درباره حذف قرعهكشي خودرو، اين روش فروش همچنان ادامه دارد و اسامي برندگان مرحله دوم از قرعهكشي در سامانه يكپارچه امروز اعلام ميشود. قرعهكشي دومين مرحله فروش خودرو در سامانه يكپارچه شنبه يكم مرداد برگزار شد و اسامي برندگان اين مرحله از قرعهكشي در سامانه يكپارچه هم ساعت ۱۷ امروز دوم مرداد اعلام ميشود.قرعهكشي خودرو در حالي همچنان به شيوه جديد برگزار ميشود كه يكي از وعدههاي خودرويي آقاي فاطميامين از زمان ورود به وزارت صمت، حذف قرعهكشي بوده است.اوايل فروردين امسال سيستم قرعهكشي به روش قبل اجرا شد و همين موضوع صداي نمايندگان مجلس را در آورد تا جايي كه آقاي حسينيكيا سخنگوي كميسيون صنايع مجلس گفت: وزير صمت بايد هر چه سريعتر اقدام به حذف سيستم قرعهكشي خودرو كند و بابت اين كار بايد وزير صمت پاسخگو باشد. پس از اين اعتراضات، نمايندگان خواستار استيضاح فاطميامين بابت مشكلاتي كه براي صنعت خودرو ايجاد كرده بود، شدند . وزير صمت پس از حضور در مجلس اعلام كرد برنامههايي براي صنعت خودرو دارد.او گفته بود: از اين پس بايد تمام خودروها در سامانه يكپارچه قرعه كشي شوند. آقاي اميرحسن كاكايي كارشناس صنعت خودرو ميگويد: وزير صمت بايد بابت تمام وعدههايي كه داده پاسخ دهد؛ او بايد توضيح دهد چرا وعده تحويل ۱ ميليون و ۳۰۰ هزار خودرو عملي نشد؟ چرا كاهش ۱۵ درصدي قيمت خودرو اتفاق نيفتاد و قيمت خودرو مدام در حال افزايش است؟ او گفت: اعلام شد قرعهكشي حذف ميشود، اين وعده نيز نه تنها عملي نشد بلكه خودروهاي بخش خصوصي نيز مستقيما تحت نظر دولت قرار گرفت و ارتباط خودروساز و بازار در حال قطع شدن است و دولت به عنوان واسطه از طريق سامانه متمركز تبديل شده است.به گفته كاكايي، از طرفي موانعي كه براي توسعه پيش روي توليد كننده وجود دارد مدام در حال افزايش است و از طرف ديگر واردات به عنوان راهحل انتخاب ميشود. بهرام شهرياري، كارشناس صنعت خودرو نيز معتقد است وزير صمت بايد هرچه سريعتر دليل عدم حذف سيستم قرعهكشي را اعلام كند چرا كه اين شيوه بازار خودرو را نابسامانتر كرده است.اين كارشناس صنعت خودرو گفت: شيوههايي كه براي عرضه خودرو بهكار ميرود به دليل مشكل ناهماهنگي بين عرضه و تقاضا است، اين اقدام باعث افزايش فاصله قيمتي بين بازار و كارخانه ميشود البته كاسبي و سودآور بودن اين قرعهكشيها عامل ديگري نيز براي عقب انداختن حذف قرعهكشي است.او ميگويد: اين مشكلات برطرف نميشوند تا زماني كه يك منطقي براي توليد، عرضه و تقاضا باشد. ابداعاتي نيز براي رفع مشكلات ارايه ميشود. اما مشكل به سادگي برطرف نميشود.بررسيها نشان ميدهد كه طي مدتي كه از انجام طرح قرعهكشي گذشته (بيش از ۱۶ ماه) هنوز هم تقاضاي بالايي براي ثبتنام در اين طرح وجود دارد و حتي قيمت خودرو در بازار هم بر اثر اين مساله تغييري نكرده و كاهش نيافته است.بر اساس آمارهاي اعلامي از سوي وزارت صمت، در مرحله دوم قرعهكشي در سامانه يكپارچه ۶ ميليون و ۵۷ هزار متقاضي براي خريد خودرو ثبتنام كردند كه نسبت به مرحله اول افزايش بيش از ۶۸ درصدي را نشان ميدهد. در مرحله نخست حدود سه ميليون و ۳۰۰ هزار متقاضي ثبتنام كرده بودند.