• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5264 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۴ مرداد

از گوشه و كنار موسيقي

واكنش‌ها به  لغو كنسرت در خوزستان

مدير كل فرهنگ و ارشاد خوزستان با اشاره به تعليق چند سانس اجراي سيروان خسروي در اهواز بيان كرد: مراحل صدور مجوز براي اجراي كنسرت‌ها مسير خاصي دارد و دستگاه‌هاي مختلفي درگير هستند. دستگاه‌هاي نظارتي، امنيتي و انتظامي همه در صدور مجوز نقش دارند و ارشاد مرحله پاياني است. وقتي همه مجوزها و تاييديه‌ها گرفته شده است، ارشاد هم مجوز را صادر مي‌كند. به نقل از ايسنا حجت‌الاسلام رضا كلاه‌كج اضافه كرد: ما در آن ايام سه كنسرت اجرا كرديم؛ پرواز هماي، عليرضا طليسچي، مهدي احمدوند كنسرت اجرا كردند و بعد با يك روز فاصله سيروان خسروي كنسرت اجرا كرد و قرار بود سهراب پاكزاد هم كنسرت داشته باشد كه در اين ميان كنسرت سيروان خسروي و سهراب پاكزاد عملا كنسل شد. اين مقام مسوول در ارشاد كه در برنامه «استوديو هشت» راديو نمايش صحبت‌ مي‌كرد، درباره‌ دلايل كنسل شدن دو كنسرت گفت: مجوزهاي رسمي و مجوز شوراي تامين شامل فرمانداري، نيروي انتظامي، اماكن نيروي انتظامي و ... و همچنين ساير تاييديه‌ها همه موجود بود و بر اساس آنها مجوز صادر شد. در حين كار متوجه شديم تعدادي افراد ناشناس كه هيچ‌كس هم مسووليت آنها را بر عهده نگرفتند، موجب اين اتفاق شدند. در اهواز هيچ‌كس مسووليت اين گروهي كه وانت آوردند، مداحي پخش كردند و نظم عمومي را برهم ريختند، موجب آزار و اذيت مردم و رعب و وحشت شدند را قبول نكرده است. معاون هنري وزير فرهنگ طي تماسي با سيروان خسروي خواننده پاپ از وي بابت برگزار نشدن كنسرت داراي مجوز موسيقي اين خواننده در اهواز دلجويي كرد. به نقل از روابط عمومي معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، محمود سالاري، معاون وزير فرهنگ در اين تماس با اشاره به نقش مهم هنرمندان در ايجاد نشاط و تزريق روحيه اميد در جامعه، نقش هنرمندان به ويژه در بخش موسيقي را در اين زمينه مهم ارزيابي كرد. بر همين اساس وي در ادامه با اشاره به اهميت تمكين از مجوز‌هاي قانوني صادره از سوي اين وزارتخانه براي تمامي دستگاه‌ها و نهاد‌ها در كشور افزود: كليه برنامه‌هاي فرهنگي و هنري در كشورمان با استناد به قوانين مصرح در زمينه نشر و انتشار و اجراي برنامه‌هاي هنري در كشور برگزار مي‌شود و در اين زمينه قانون بالاترين محل رجوع براي رفع ابهامات احتمالي است. رييس كميته امنيت كميسيون امورداخلي كشور و شوراها در مجلس شوراي اسلامي نيز تاكيد كرد: اينكه عده‌اي بخواهند با قانون‌شكني و با ادعاي انقلابي‌گري در جامعه دو قطبي ايجاد كنند پذيرفتني نبوده و بايد با آنان برخورد شود. جلال رشيدي كوچي با اشاره به ممانعت عده‌اي از برگزاري كنسرت در اهواز بيان كرد: به‌طور كلي زماني كه متولي امر يعني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، مجوز برگزاري كنسرت را صادر مي‌كند، يعني اين مجوز همراه است با هماهنگي لازم با فرماندار استان و ائمه جمعه و اگر شرايط حساس باشد تاييد شوراي تامين استان نيز گرفته مي‌شود. يعني تمام اين مراحل طي مي‌شود و بعد مجوز برگزاري كنسرت داده مي‌شود. پس زماني كه مجوز صادر شده يعني تمام هماهنگي‌هاي لازم به عمل آمده است. اينكه بعد از صدور مجوز شاهد لغو كنسرت باشيم تبعات بدي به همراه دارد. اينكه عده معدودي بخواهند قانون‌شكني كرده و با داد و فرياد و چماق كشيدن جلوي اجراي يك كنسرت را كه فرآيند قانوني آن طي شده است بگيرند، در نظام جمهوري اسلامي معنايي ندارد. بدتر اينكه اين افراد اين رفتار را به اسم اسلام و دين و انقلاب انجام دهند.


«علي رهبري» رهبر مشهورترين اُپراي جهان شد

مدير كل هنري مجموعه مارينسكي در سنت پترزبورگ، «علي رهبري» را به عنوان رهبر دايمي ميهمان اُپراي مارينسكي، مشهورترين اپراي جهان اعلام كرد. به گزارش ايرنا والري گرگيف، مدير كل هنري مجموعه مارينسكي در سنت‌پترزبورگ، علي رهبري را به عنوان رهبر دايمي ميهمان اپراي مارينسكي، مشهورترين اپراي جهان اعلام كرد. بنابر توافقات صورت‌گرفته، حاصل اين همكاري اجراي ۱۰ كنسرت يا اُپرا در طول هر فصل هنري خواهد بود. تيرماه امسال، پس از اجراي موفقيت‌آميز علي رهبري در سنت‌پترزبورگ، مسوولان اركستر چنان تحت‌تاثير اجراي رهبري واقع شدند كه به پيشنهاد گرگيف دوباره از اين رهبر ايراني براي اجراي برنامه ديگري به فاصله چند روز بعد، مجددا دعوت كردند و رهبري نيز آن را پذيرفت. سپس دوباره با پيشنهاد گرگيف، علي رهبري، اين موسيقيدان شهير بين‌المللي به عنوان رهبر دايم ميهمان برگزيده شد. ايستادن روي پوديوم اين اركستر بي‌ترديد يك سمت تاريخي است در شهري كه هنرمنداني همچون كورساكف، چايكفسكي راخمانينوف، شوستاكوويج و صدها رهبر و آهنگساز نامدار جهان در آن حضور داشته‌اند. مجموعه مارينسكي حدود ۴۰۰ نوازنده و ۲۰۰ خواننده گروه كر، سه سالن اُپرا و چندين سال كنسرت دارد.
جشنواره «موسيقي الكترونيك تهران» دو فراخوان داد

فستيوال بين‌المللي موسيقي الكترونيك تهران براي حضور متقاضيان در ششمين دوره اين رويداد دو فراخوان صادر كرد كه يكي مربوط به بخش دانشجويي و ديگري به بخش نوازندگي تعلق دارد. ششمين فستيوال بين‌المللي موسيقي الكترونيك تهران دو فراخوان منتشر كرد و از علاقه‌مندان به حضور در اين رويداد، دعوت به عمل آورد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون