دانش طراحي، توليد و كاليبراسيون ECU در كروز
كاملا بوميسازي شده و نياز به واردات نيست
حسين انصاري، مدير گروه قواي محركه صنايع توليدي كروز با بيان اينكه دانش طراحي و توليد مجموعه مديريت موتور از جمله ECU در داخل كشور وجود دارد، گفت: صنايع توليدي كروز ظرفيت توليد و تامين مورد نياز خودروسازان را دارد. به گفته مدير گروه قواي محركه صنايع توليدي كروز، در خصوص قطعه سنسور اكسيژن هم كه در حال حاضر وارداتي است اين شركت مشكلي در تامين نداشته و به اندازه نياز بازار امكان تامين وجود دارد. انصاري گفت: البته خبر خوب اين است كه خط توليد داخلي سنسور اكسيژن نيز تا 3 ماه ديگر راهاندازي ميشود و ميتوانيم اين قطعه را داخلي سازي كنيم. در خصوص قطعه ايسييو هم هر چند بحران جهاني تراشههاي الكترونيك امكان تامين بي وقفه ECU را در بعضي از مقاطع زماني دچار وقفه نموده، اما با تمهيدات لازم و با وجود استمرار بحران مذكور، شرايط توليد اين شركت بسيار بهتر از سابق ميباشد. انصاري با اشاره به تامين قطعه ايسييو و سنسور اكسيژن براي محصولات خانواده ايران خودرو و سايپا گفت: البته اين دو خودروساز علاوه بر كروز تامين كنندگان ديگري نيز دارند كه عمده آن از طريق واردات تامين ميگردد. ناگفته نماند؛ صنايع توليدي كروز از سال 92 توليد اولين نسل از ECU را آغاز كرد و تا به امروز توانسته 5 نسل متفاوت از آن را داخليسازي و چندي پيش از ششمين نسل از اين قطعه رونمايي كرد. در واقع اين شركت قطعه سازي نخستين شركت داخلي در بومي سازي صد درصدي ECU است. اين قطعه «هاي تك» به عنوان قلب سامانه مديريت موتور يك برد الكترونيكي است كه با استفاده از ميكروپروسسور مخصوص (دربردارنده لايههاي مختلف نرم افزاري) و مدارات ورودي و خروجي متعدد، امكان دريافت، تحليل وروديها و همچنين ارسال فرمانهاي لازم براساس شرايط تنظيم شده (كاليبراسيون) را دارا است و كروز توانسته تمام اجزاي تشكيلدهنده آن را از سختافزار تا بخش نرمافزاري كه مهمترين بخش آن محسوب ميشود داخليسازي كند و اين امر با مهندسي معكوس بسيار متفاوت ميباشد. گفتني است؛ قطعه ECU اكنون در 6 نسل داخليسازي شده كه آخرين نسل براي مناسب موتورهاي توربوشارژ با قابليتهاي روز ميباشد و براي نخستين بار است كه ساخت اين قطعه در داخل صورت گرفته است.