• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۶ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5288 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۵ شهريور

۱۰۰۰ تماشاچي زن بازي استقلال و مس كرمان را از نزديك ديدند

چشم آزادي روشن شد

تحليل مصطفي ‌هاشمي‌طبا از ورود زنان به استاديوم

نبايد مي‌گذاشتيم كار به فشار فيفا بكشد

رييس اسبق سازمان تربيت‌بدني و نامزد انتخابات رياست‌جمهوري سال ۹۶ معتقد است قبل از اينكه درهاي استاديوم آزادي با فشار فيفا به روي زنان باز شود، بايد خودمان تصميم درست را مي‌گرفتيم.

پنجشنبه عصر يك اتفاق تاريخي در ورزشگاه آزادي رخ داد و بين ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ زن موفق شدند يك بازي داخلي باشگاهي را براي نخستين‌بار از نزديك ببينند. گزارش‌ها و تحليل‌هاي اين رخداد هنوز تيتر يك بسياري از رسانه‌هاي مكتوب و اينترنتي است و تصاوير آن نيز فضاي مجازي را پر كرده. مصطفي هاشمي‌طبا رييس اسبق سازمان تربيت‌بدني در مورد ورود زنان به استاديوم در بازي استقلال و مس كرمان به «اعتماد» گفت: «فيفا خواسته و ما هم انجام داديم. اصلا چيز عجيب و غريبي نيست. از نهادهاي بالادستي نظير فيفا از ما درخواست شده و ما هم قبول كرديم. اشكال هم ندارد. خيلي مساله عادي به حساب مي‌آيد. همه جاي دنيا هست و اينجا هم باشد.» ايشان در واكنش به اين مساله كه درخواست فيفا در دولت‌هاي قبلي هم بوده ولي مخالفت مي‌شده و حالا كه دولت و حاكميت يكدست هستند چنين تصميمي گرفته شده، گفت: «اين هم خوب است. ان‌شاءالله هميشه در عمر مبارك از اين يكدست شدن‌ها اتفاق بيفتد!»
اين فعال سياسي اصطلاح‌طلب در پاسخ به اين سوال كه آيا با به نتيجه رسيدن اين مطالبه زنان مي‌توان سراغ باقي مطالبات رفت، گفت: «اين يك مساله عادي است و نبايد اصلا جزو مطالبات به حساب بيايد. اين يك حق طبيعي است. زنان مثل مردان در همه جا هستند. فقط مساله رعايت شوونات هست كه همه بايد انجام دهند. مردان هم بايد انجام دهند.» ايشان در ادامه با ابراز اميدواري نسبت به ادامه‌دار شدن ورود زنان به استاديوم گفت: «ان‌شاءالله كه ورود زنان به استاديوم ادامه پيدا مي‌كند. يعني بايد ادامه پيدا كند. باز هم تاكيد مي‌كنم اين يك چيز عادي است. بايد هم عادي با آن برخورد شود. خودمان بزرگش مي‌كنيم و اين امر عادي را به يك امر ناممكن تبديل مي‌كنيم. ورود زنان به استاديوم طبيعي است. در همه جاي دنيا هست. قبلا در همين ايران هم زنان به استاديوم رفتند و هيچ اتفاقي هم نيفتاده.» 
ايشان در واكنش به اينكه با همين مساله عادي سال‌ها مخالفت مي‌شده توضيح داد: «من مي‌گويم اصل مساله عادي است. غيرعادي تلقي كرديم و بعد رفتيم به اين سمت كه مساله را حل كنيم.»
بسياري از كارشناسان مسائل سياسي و اجتماعي سال‌ها مخالفت با حضور زنان را با وجود درخواست‌هاي مردم و فعالان سياسي و اجتماعي و كوتاه آمدن مقابل فيفا را يك اتفاق نامبارك دانستند. هاشمي‌طبا در اين رابطه گفت: «حالا بعضي وقت‌ها اتفاق مي‌افتد و اشكالي هم ندارد. بالاخره ما خودمان بايد قبلا مسائل را بسنجيم و تصميم بگيريم و عمل كنيم. وقتي تحت فشار داخلي يك اتفاق‌هايي مي‌افتد بعضا مجبور مي‌شويم فشار خارجي را تحمل كنيم. به هر حال بايد خودمان سنجش بيشتري داشته باشيم در مورد مسائل.» 
سوال بعدي اين بود كه آيا اين دستاوردي براي دولت آقاي رييسي به حساب مي‌آيد؟ «ان‌شاءالله كه ايشان با نظر مثبت اين كار را انجام داده باشد و ادامه پيدا كند.» 
به عنوان سوال آخر از مصطفي هاشمي‌طبا در مورد دو انتخابات كميته ملي المپيك و فدراسيون فوتبال كه فردا و سه‌شنبه برگزار مي‌شود، پرسيديم. ايشان اظهار داشت: «فضا روشن نيست و بايد شفاف شود. متاسفانه هم فدراسيون‌ها و هم كميته ملي المپيك انتخابات غير شفافي دارند. بايد انتخابات شفاف باشد، سر وقت برگزار شود، طبق آيين‌نامه باشد و سنجش‌ها در مورد آدم‌ها به درستي صورت بگيرد. اميدوارم در دو انتخابات پيش رو اينها مد نظر قرار گرفته باشند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون