• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۶ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5288 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۵ شهريور

بعد از بازگشت سفراي كويت و امارات به ايران

حالا نوبت عربستان است

بعد از ازسرگيري روابط ديپلماتيك ميان ابوظبي و كويت و تهران نگاه‌ها به نتايج مذاكرات عربستان و ايران دوخته شده است. در اين راستا تحليلگران باور دارند در سايه پيچيدگي‌هاي زيادي كه وجود دارد احتمال نمي‌رود به زودي سفير عربستان را در تهران ببينيم. محافل سياسي در حاشيه خليج‌فارس مي‌گويند ازسرگيري روابط ديپلماتيك ميان امارات و كويت از يك‌سو و ايران از سوي ديگر قابل پيش‌بيني بود؛ چرا كه خروج سفراي اين دو كشور در سال 2016 در چارچوب همبستگي با عربستان بود اما تحول مهم‌تر نتايج دورهاي مذاكراتي عربستان- ايران خواهد بود. اين محافل به اين مساله اشاره مي‌كنند كه گفت‌وگوهاي دو كشور سال گذشته آغاز شد و تاكنون پنج دور از آن با نظارت عراق برگزار شده و اين گفت‌وگوها به ميزان زيادي در از ميان بردن تنگناي امارات و كويت براي ازسرگيري روابط ديپلماتيك با تهران نقش داشته است. امارات براساس قاعده «به صفر رساندن مشكلات» سال گذشته سياست خارجي خود را اصلاح  و بعد از گذشت سال‌ها با تركيه آشتي كرد. اين اتفاق اين مساله را القا كرد كه براي اصلاح روابط با ايران نيز آمادگي دارد به ويژه اينكه تصميم قطعي روابط به خاطر وقوع بحراني مستقيم ميان دو كشور اتخاذ نشده بود.
خبر جديد بازگشت سفير امارات به ايران چند روز پس از دريافت استوارنامه بدر عبدالله المنيخ، سفير كويت از سوي حسين اميرعبداللهيان، وزير امور خارجه ايران صورت مي‌گيرد. ناظران باور دارند ازسرگيري روابط ميان كويت و ابوظبي از يك‌سو و تهران از سوي ديگر تاثيري بر رابطه با رياض نخواهد گذاشت زيرا اين كشور نيز به نوبه خود در حال مذاكره با ايران براي عادي‌سازي روابط است اگرچه رسيدن به اين هدف آسان نيست و احتمال نمي‌رود به زودي شاهد حضور سفير عربستان در تهران باشيم.
ناظران به اين مساله اشاره مي‌كنند كه اختلافات ميان ايران و عربستان بسيار عميق است و به كشمكش بر سر به دست آوردن رهبري منطقه مرتبط است به علاوه اينكه شكاف بزرگي ناشي از بي‌اعتمادي ميان دو طرف وجود دارد. همچنين اينكه تهران تاكنون گام‌هايي واقعي براي كاهش نگراني‌هاي عربستان برنداشته است. اين مساله به ميزان زيادي در حمايت اين كشور از سرسختي شورشيان حوثي و مخالفت آنها با حل و فصل در يمن خود را نشان مي‌دهد. مذاكرات تهران و رياض به سطح امنيتي محدود مي‌شود و مقامات عراقي پيش‌تر اعلام كرده بودند كه تمايل براي ارتقاي گفت‌وگو به سطح سياسي وجود دارد؛ اما به نظر نمي‌رسد با توجه به ترديد عربستان سعودي كه ناظران آن را موجه مي‌دانند، اين امر به زودي محقق شود؛ زيرا تهران مي‌خواهد مستقيما به سمت عادي‌سازي روابط ديپلماتيك با رياض برود بدون اينكه هيچ امتياز يا تضمين ملموسي به طرف سعودي در مورد سياست‌هايش در منطقه بدهد. ناظران مي‌گويند تهران در حال حاضر روي بازگشت سفير عربستان تمركز دارد تا آن را به عنوان دستاوردي ديپلماتيك در داخل و خارج ترويج دهد و اين مساله باعث مي‌شود رياض اشتياقي براي اين اقدام نداشته باشد تا زماني كه تغييري واقعي را در سياست ايران مشاهده نكند.
منبع: العرب
ترجمه: ديپلماسي ايراني

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون