• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۶ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5288 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۵ شهريور

۱۰۰۰ تماشاچي زن بازي استقلال و مس كرمان را از نزديك ديدند

چشم آزادي روشن شد

گروه ورزش

پنجشنبه عصر بالاخره قفل ورزشگاه آزادي در بازي‌هاي ليگ به روي زنان شكست و چشمان ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر از زنان آبي‌پوش به جمال سكوهاي سيماني و چمن سبز ورزشگاه روشن شد. 
از ناباوري تا بازار سياه
از لحظه‌اي كه اعلام شد بخش كوچكي از ورزشگاه آزادي در بازي استقلال و مس كرمان از هفته سوم رقابت‌هاي ليگ برتر براي حضور زنان در نظر گرفته شده اين ابهام وجود داشت كه آيا واقعا اين اتفاق خواهد افتاد يا خير. تجربه‌هاي پيشين نشان مي‌داد ممكن است در لحظات آخر نامه‌اي يا توصيه‌اي از جايي برسد و همه‌ چيز را منتفي كند. سايت بليت‌فروشي هم درست كار نمي‌كرد. زنان متقاضي مجبور شدند ساعت‌ها پاي سيستم بنشينند و بارها و بارها صفحه را رفرش كنند تا يك بليت بخرند. اين كار آن‌قدر طاقت‌فرسا و گاهي ناممكن به نظر مي‌رسيد كه عده‌اي تصور كردند دوباره كاسه‌اي زير نيم‌كاسه قرار دارد و شايد بحث حضور گزينشي زنان مطرح است. با اين حال كم‌كم تعدادي از هواداران عادي كه موفق به تهيه بليت شده بودند تصاوير خريد خود را در شبكه‌هاي اجتماعي به اشتراك گذاشتند و مشخص شد امكان خريد بليت ولو با سختي زياد فراهم است. در ساعات منتهي به بازي بازار سياه هم به راه افتاد و قيمت‌ بليت ۵۰ هزار توماني تا دو ميليون تومان رفت! از چند ساعت مانده به شروع بازي زنان آبي‌پوش خودشان را به در ورزشگاه آزادي رساندند و از مسير ويژه‌اي كه مشخص شده بود، وارد شدند. آنها كه بليت نداشتند با خواهش و تمنا از مامورين مي‌خواستند اجازه ورود بدهند. آنها كه باركد بليت‌شان گيت‌هاي فلزي را به دليل ناهمخوان بودن اطلاعات باز نمي‌كرد پشت سر بليت‌دارها از لاي نرده‌ها رد شدند. طبق اعلام مقامات در لحظات آخر به آنهايي كه پشت در مانده بودند اجازه داده شد وارد شوند. 
وريا و دختر آبي فراموش نشدند
زنان طرفدار استقلال با پرچم‌هاي آبي و كلا‌ه‌هاي هواداري در حالي كه بوق به دست داشتند و پرچم‌هاي‌شان را در هوا تكان مي‌دادند وارد ورزشگاه شدند. عده‌اي ناباورانه مشغول تماشاي ساختماني شدند كه اين همه سال ممنوع بود. جيغ كشيدن در تونل، اشك ريختن، سجده شكر و دل دادن به چمن سبز ورزشگاه همانند يك مراسم آييني به اجرا درآمد. شبكه‌هاي مجازي پر شد از تصاوير حضور زنان در ضلع شرقي سكوها. عكس‌هاي سلفي، لايو از ورزشگاه، ويدئوهاي تكي و دسته‌جمعي از حال‌ و هواي سكوها هشتگ «حضور زنان در استاديوم» را ترند كرد. رسانه‌ها به صورت لحظه‌اي حضور تاريخي زنان در ورزشگاه را پوشش دادند. تشويق وريا غفوري و سحر خداياري معروف به دختر آبي بخشي از برنامه‌هايي بود كه از جانب زنان استقلالي انجام شد. از بچه يك ساله تا زنان پا به سن گذاشته در ميان جمعيت ديده مي‌شدند. البته گزارش‌هايي هم رسيد كه به ازاي هر چند نفر هوادار عادي چندين خانم به نظر گزينش شده هم در بين جمعيت ديده مي‌شوند. با اين حال همه‌ چيز آنقدر زيبا و تاثيرگذار بود كه كسي نمي‌خواست به اين چيزها فكر كند. تماشاي ذوق و شادي دختران و زنان ايراني در ورزشگاه آزادي هر قلبي را مچاله مي‌كرد. بازي شروع شد. دختران همپاي پسران تيم محبوب‌شان را تشويق كردند. جايگاه، روبه‌روي جايگاه، سمت غربي و سمت شرقي براي اولين‌بار نمودي از همه جامعه ايران بود نه فقط نصف آن؛ هر چند به صورت اندك و تفكيك شده. استقلال بازي را با گل كوين يامگا برد تا برخي رسانه‌ها تيتر بزنند: پاقدم خير زنان براي استقلال.

ايران فقط تهران نيست
از لحظه‌اي كه سوت پايان بازي زده شد و بازيكنان استقلال براي قدرداني از زنان تماشاچي به سمت جايگاه آنها رفتند تا اين لحظه واكنش‌ها به حضور زنان عمدتا مثبت بوده است. در اين رابطه هيچ مشكل خاصي گزارش نشده و مقامات فدراسيون فوتبال و وزارت ورزش از روند ورود زنان به استاديوم ابراز رضايت كردند. عكس دفعات پيش در تريبون‌هاي نماز جمعه روز گذشته هم انتقاد واضحي از حضور زنان در ورزشگاه صورت نگرفت. شرايط به سمتي پيش رفته كه انگار واقعا اين سد چند دهه‌اي شكسته شده و به تدريج حضور بيشتر زنان در ورزشگاه آزادي و ساير استاديوم‌هاي ايران صورت خواهد گرفت. چند تن از سرمربيان ليگ برتري از جمله جواد نكونام و مازيار زارع سرمربيان تيم‌هاي فولاد خوزستان و ملوان بندرانزلي در كنفرانس‌هاي خبري پيش از بازي تيم‌شان به حضور زنان در ورزشگاه آزادي اشاره و با مبارك دانستن چنين رخدادي تاكيد كردند زنان زيادي در اهواز و رشت و انزلي و ساير نقاط كشور هستند كه عاشقانه آرزو مي‌كنند بازي تيم محبوب‌شان را در استاديوم از نزديك ببينند. ميرشاد ماجدي سرپرست فعلي فدراسيون فوتبال هم در حاشيه برگزاري بازي استقلال و مس كرمان اعلام كرد چنين اتفاقي رخ خواهد داد. از همين امروز همه منتظر روز چهارشنبه و بازي پرسپوليس و صنعت نفت آبادان و حضور دختران پرسپوليس در ورزشگاه آزادي هستند. همچنان كه منتظر هستند چنين تصاوير بكري در همه استاديوم‌ها در هر سطحي از فوتبال باشگاهي و ملي به نمايش در بيايد. 

فشار فيفا يا دستاورد رييسي؟
از بعد بازي بازار تحليل‌ها و بحث‌هاي سياسي هم حسابي داغ شده. برخي مي‌خواهند ورود زنان به استاديوم را دستاورد دولت رييسي نشان بدهند و برخي ديگر تاكيد دارند اين كار با فشار نهادهاي بين‌المللي انجام شده و چنين چيزي دستاورد به حساب نمي‌آيد. عده‌اي خوشحال از يافتن روزنه‌‌اي در سد مساله احقاق حقوق زنان هستند و برخي با بدبيني هشدار مي‌دهند اين تغييرات به ظاهر كوچك مثبت راه به جايي نمي‌برد. تعدادي هم از خيز براي پيگيري مطالبات ديگر زنان حرف مي‌زنند در حالي كه مخالفين مي‌پرسند دادن حق طبيعي زنان به آنها اين همه خوشحالي و سروصدا دارد؟ بحث‌هايي كه به نظر براي دختران آبي‌پوش توي استاديوم چندان محلي از اعراب ندارند. خيلي بعيد به نظر مي‌رسد آن دختري كه بعد از رسيدن به سكوهاي آزادي در حالي كه اشك مي‌ريخت زانو زد به اين فكر كند كه رد شدنش از گيت را به پاي روحاني بايد بگذارد يا رييسي، فشار فيفا باعث شده او اينجا باشد يا خواست مسوولان، معتقد باشد كه تغييرات بزرگ از مسير تغييرات كوچك صورت مي‌گيرد يا چنين گشايش‌هاي حداقلي فريب دستگاه قدرت است. عمده دختران حاضر در ورزشگاه آزادي در عصر پنجشنبه در آن لحظات تنها به اين فكر مي‌كردند كه آرزوي كودكي‌شان برآورده شده. آرزويي كه بسياري از زنان و دختران اين سرزمين با خود به گور بردند. آرزويي كه براي اكثريت زنان ايران هنوز تبديل به واقعيت نشده و تا رسيدن به آن نقطه هنوز راه زيادي در پيش است. تنها مساله مهم اين است كه راه باز شده و بايد باز بماند و ادامه پيدا كند. در اين مسير حتي مهم نيست شبكه سه و فوتبال برتر هيچ‌گونه توجهي به اين اتفاق تاريخي نكنند، دوربين سازمان عوض نشان دادن حضور تاريخي زنان تمام تمركزش را بگذارد روي نشان ندادن تبليغات محيطي استقلال و گزارشگر بازي هم كوچك‌ترين اشاره‌اي به جايگاه شرقي سكوها نكند!  در پايان روزي خاطره‌انگيز و تاريخي نبايد آنهايي را كه در راه محقق شدن ورود زنان به استاديوم هزينه دادند فراموش كرد. دختراني كه با گريم مردانه خودشان را به سكوهاي ورزشگاه مي‌رساندند و گاه بازداشت مي‌شدند، خبرنگاران و فعالاني كه با اتهام‌هايي نظير «تشويق زنان به ورود به ورزشگاه» مواجه شدند، رسانه‌هايي كه به خاطر بازتاب اين مطالبه برچسب غرب‌گرايي خوردند و همه دختران و زناني كه در دام دوقطبي «مطالبات اصلي-مطالبات فرعي» نيفتادند و همه جا اعلام كردند ورود ما به استاديوم و تماشاي يك مسابقه فوتبال حق طبيعي ماست. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون