• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۶ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5288 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۵ شهريور

گزارش «اعتماد» از سوءاستفاده از رسانه ملي در بي‌خبري مديران

شبكه‌هاي صداوسيما ستاد انتخاباتي نامزدهاي فدراسيون فوتبال شدند

شبكه‌هاي مختلف صداوسيما مخصوصا آنهايي كه بيشتر به پخش مسابقات و اخبار ورزشي مي‌پردازند تبديل به ستاد نامزدهاي انتخابات فدراسيون فوتبال شده‌اند و در اين مسير از هيچ كاري از جمله انتشار اخبار غيرتاييد شده، رپرتاژ و تخريب رقبا فروگذار نمي‌كنند.  ۳ روز تا برگزاري يكي از جنجالي‌ترين انتخابات‌ فدراسيون فوتبال باقي مانده است. در چند روز گذشته رسانه‌هاي وابسته به دو نامزد اصلي انتخابات به اضافه چهره‌هاي فوتبالي كه دنبال منافع خودشان هستند و افراد مختلف در دستگاه‌هاي تاثيرگذار مخصوصا در ساختار ورزش براي پيروزي نامزد مورد نظر خودشان تلاش مي‌كنند. عمده اين افراد مي‌خواهند با افزايش اقبال عمومي نسبت به يك نامزد خاص نظرات افراد روي اعضاي مجمع فدراسيون فوتبال تاثير بگذارند.  شايعاتي در چند روز گذشته شكل گرفت مبني بر اينكه صداوسيما حامي يكي از نامزدهاست ولي نگاهي كلي به برنامه‌هاي مختلف رسانه ملي تناقضاتي در اين زمينه به وجود آورد. به عنوان مثال حمايت يكي از شبكه‌ها از ميرشاد ماجدي همزمان با اينكه شبكه ديگري مشغول تطهير مهدي تاج بود، اين سوال را به وجود آورد كه آيا تماميت سازمان صداوسيما پشت يك نامزد خاص است يا اين برنامه‌ها برنامه مشخصي براي حمايت از يك نامزد ندارند و به همين دليل است كه يكي از شبكه‌ها به نعل مي‌زند و ديگري به ميخ؟ خبرنگار روزنامه اعتماد در اين زمينه اطلاعاتي به دست آورده كه نشان مي‌دهد تعدادي از شبكه‌هاي صداوسيما تبديل به دو گروه شده‌اند و هر كدام از گروه‌ها براي موفقيت يكي از نامزدها تلاش مي‌كنند. يك منبع آگاه در اين زمينه به روزنامه اعتماد اطلاع داد: مديران ورزشي و مجريان برنامه‌هاي پربيننده چهار شبكه تلويزيوني كه بيشتر درگير مسائل مربوط به ورزش هستند به ستادهاي انتخاباتي ميرشاد ماجدي و مهدي تاج تبديل شده‌اند و براي موفقيت نامزد مورد نظرشان تلاش مي‌كنند.  روزنامه اعتماد قصد ندارد به صورت مشخص به اين شبكه‌ها يا نام مجريان اشاره كند ولي اين شبكه‌ها آنقدر واضح از يك نامزد خاص حمايت مي‌كنند كه هر بيننده پيگيري به راحتي متوجه مي‌شود كه كدام نامزد مورد حمايت كدام كانال تلويزيوني قرار دارد و كدام مجري تبديل به سخنگوي كدام نامزد شده است.  فرد مطلعي كه اين اطلاعات را در اختيار روزنامه اعتماد قرار داد، تاكيد كرد: مديران ورزش اين شبكه‌ها با مهدي تاج و ميرشاد ماجدي جلسات متعددي برگزار كرده‌اند و در اين جلسات روي نحوه برنامه‌سازي، مهمان‌هايي كه بايد در اين برنامه‌ها حضور پيدا كنند، شكل رپرتاژ‌ها و مواردي كه بايد برجسته شوند، به جمع‌بندي رسيده‌اند.  عمده تلاش اين برنامه‌ها سرپوش گذاشتن روي ضعف‌هاي نامزد مورد نظرشان و بزرگنمايي خدماتي است كه ارايه داده‌اند. مديران ورزشي شبكه‌هاي مورد نظر و مجريان برنامه‌ها به خوبي مي‌دانند در حال حاضر نه ديد مثبتي نسبت به مهدي تاج كه در دو پرونده باز ويلموتس گيت و فولاد مباركه دخيل است، دارند و نه همدلي با ميرشاد ماجدي دارند كه در اين ۶ ماه حضور در راس فدراسيون وضعيت آشفته فوتبال را به جايي رسانده كه ديگر كمتر كسي اميدوار است تيم ملي در جام جهاني ۲۰۲۲ نتيجه بگيرد.  اين فرد مطلع افزود: حتي كار به جايي كشيده كه دو طرف سر نحوه زمين زدن رقيب مقابل هم به تفاهماتي دست پيدا كرده‌‌اند. يكي از راه‌هاي تخريب ايجاد شايعه مخصوصا در مورد مشكل‌دار بودن نامزد رقيب از لحاظ قانوني و احتمال به مشكل خوردن فوتبال ايران در مراجع بين‌المللي در صورت برنده شدن آن فرد بوده است. به همين ترتيب است كه به يك‌باره خبر ردصلاحيت شدن مهدي تاج در ابعاد وسيع منتشر مي‌شود و از آن طرف غيرقانوني بودن حضور ميرشاد ماجدي به دليل حضور همزمان در هيات رييسه و سمت سرپرستي فدراسيون فوتبال گفتند.  ورود برخي مديران شبكه‌هاي تلويزيوني به مقوله انتخابات فدراسيون فوتبال در حالي كه مديريت كلان اين سازمان نظارتي در اين زمينه انجام نمي‌دهد، اصل بي‌طرفي رسانه ملي را به صورت كامل زير سوال برده است. به هر حال صداوسيما نهادي است كه از بودجه عمومي و بيت‌المال ارتزاق مي‌كند و در اختيار قرار دادن آنتن شبكه‌هاي تلويزيوني و وقت برنامه‌هاي ورزشي براي يك نامزد انتخابات فدراسيون فوتبال نمي‌تواند صحيح باشد. تبديل شدن شبكه‌هاي تلويزيوني به ستادهاي انتخاباتي نامزدهاي فدراسيون فوتبال آن هم در شرايطي كه هر كدام از اين نامزدها باگ‌هاي متعددي در دوران مديريت‌شان داشته‌اند، باعث مي‌شود مخاطبان ديگر به برنامه‌هاي ورزشي تلويزيون اطمينان نداشته باشند و در حالي كه آمار نشان مي‌دهد بيشترين ميزان بيننده برنامه‌هاي تلويزيوني دنبال‌كنندگان برنامه‌هاي ورزشي هستند، صداوسيما بخش عمده‌اي از تنها بازماندگان مخاطبانش را نيز از دست بدهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون