• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۶ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5288 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۵ شهريور

احترام، حلقه مفقوده ارتباط دانشگاه و دانشجو است

سرنوشت عجيب سازه 13 متري باغ ملي

محسن رافعي- مجسمه‌ساز- خبر داد كه اثر «جاي‌ به جاي» را كه او در پاييز و زمستان سال ۹۷ براي دانشگاه هنر ساخته است، بدون اجازه اين هنرمند به عنوان مالك مادي و معنوي كار به نزديكي برج ميلاد تهران منتقل شده است. رافعي طي گفت‌وگويي با ايسنا، خبر داد كه اثر حجم ۱۳ متري او كه براي دانشگاه هنر واحد باغ ملي ساخته شده، اكنون بدون اجازه اين هنرمند از مقابل دانشكده تجسمي به نزديكي برج ميلاد تهران منتقل شده است. اثر «جاي‌ به جاي» تنه درختي است كه وسط يك گهواره فلزي قرار دارد و دانشجويان مي‌توانستند روي آن بنشينند و به نوعي تاب بخورند. اين اثر كه به گفته برخي هنرمندان مجسمه‌ساز با حضور آنها در دل كار روح مي‌گيرد و معنا پيدا مي‌كند، با محيط اطراف و انسان‌ها در تعامل است. اين هنرمند مي‌گويد كه امروز يكي از دوستانش به او خبر داده كه اثرش به نزديكي برج ميلاد تهران منتقل شده است. اين انتقال بدون رضايت من بوده و اصلا نمي‌دانم بر چه مبنايي انجام شده است. تنها در اين حد مي‌دانم كه چند روز پيش در نامه‌اي كه در واتس‌آپ برايم فرستاده شده بود، اعلام كرده بودند كه قصد دارند به دليل اينكه اثر موجب تجمع و در نتيجه شادماني دانشجويان مي‌شود، آن را جابه‌جا كنند كه با مخالفت من رو‌به‌رو شد. اين مخالفت را هم به رييس دانشكده و هم دانشگاه هنر اعلام كردم. او در ادامه مي‌گويد: «مالكيت مادي و معنوي اين اثر به من تعلق دارد و براي فضاي دانشگاه هنر ساخته شده و متعلق به دانشجويان است. در نامه‌اي كه برايم فرستاده شده بود، اعلام كرده بودند كه بدون اجازه و نظارت من اثر را جابه‌جا نمي‌كنند ولي الان حتي بدون اينكه خبر بدهند، كار را جابه‌جا كرده‌اند و با پرچ به زمين ميخ كرده‌اند.» بنا بر اطلاعاتي كه هنرمند در اختيار ايسنا قرار داده است، «جاي به جاي»، تنه‌اي نيم‌سوخته، چناري قديمي است كه قريب به يك قرن با رويدادهاي عمارت قزاقخانه پيوند خورده و گويي بندبند آن تاريخ را در خود ثبت كرده است.
قبلا چيدماني با عنوان «خانه رويايي» در محوطه باغ ملي ساخته شد. وارد كه مي‌شدي، با گذر از دالاني تنگ، ساخته از تشك‌هاي خوابگاه دانشجويي، به محوطه‌اي مي‌رسيدي كه تشك‌ها زمين را به آسمان دوخته بودند و چتر سبز چناري بر سقف اين خانه گسترده بود. اما خانه تشكي در حادثه‌اي آتش گرفت و چنار سوخت و ذره‌ذره خشكيد و بعد از سه سال، در يك شب توفاني، فرو افتاد. در سال ۹۷ تنه نيم‌سوخته در كالبدي نو داستانش را روايت كرد: «در قالب اثر محيطي تعاملي و مكان‌ويژه‌اي كه در تاب گهواره‌اش قصه باران، باد و گذر عمر را لالايي‌وار مي‌توان شنيد. در اين مجاورت پيوسته، مخاطبان در كنار اين درخت مي‌نشينند، گهواره‌ را به حركت در مي‌آورند و در تجربه جمعي بازي، فضا را با هويتي تازه تجربه مي‌كنند.»
اين اثر در سال ۹۷ مستند با استفاده از المان‌هاي موجود در محوطه دانشگاه و در تعامل با مكان و جامعه مخاطبين اين فضا با طول ۱۳ متر و با وزني حدود ۲۰۰۰ كيلو با كمك اسپانسر و هزينه شخصي طراحي و محاسبه، ساخته و اجرا شد. مراسم رونمايي از اثر «جاي‌ به جاي» يكشنبه (۱۵ ارديبهشت) با حضور دانشجويان دانشگاه هنر و تعدادي از اعضاي انجمن مجسمه‌سازي در محوطه اين دانشگاه واقع در باغ ملي برگزار شد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون