نايبرييس كميسيون عمران مجلس در خصوص لوايح تفكيك وزارتخانهها ميگويد
جدايي راه از شهرسازي
نمايندگان موافق و مخالف در خصوص مزايا و معايب تفكيك ميگويند
نظر شما درباره تفكيك حوزه مسكن از حوزه راه چيست؟
من مخالف تفكيك هستم. به هر حال سالهاي قبل، تحقيق و پژوهش فراواني صورت گرفت تا اين دو حوزه با هم ادغام شدهاند. براي بررسي ابعاد اجرايي اين ادغام حداقل يك دهه زمان نياز است، اما در ايران به سرعت نقشه راه اجرايي كشور تغيير پيدا ميكند، بدون اينكه كسي توضيح دهد، چرا قبلا ادغام شد و چرا امروز تصميم به جدايي گرفته شده است.
در صورت اين تصميم چه شرايطي در حوزه مسكن و راه رخ ميدهد؟
شك نكنيد، حداقل 3سال كشور به عقب ميرود. همانطوركه مدتها طول كشيد كه اين دو حوزه مهم، تبعات ادغام را درك كنند، مدت زمان زيادي نياز است تا اين دو وزارتخانه دوباره با وظايف خود آشنا شوند، برنامهريزي كنند و نيروهاي خود را ساماندهي كنند. از سوي ديگر بر اساس قوانين بالادستي، دولت در برنامه ششم توسعه كه اخيرا اجراي آن را تمديد كرده، بايد چابك، كوچك و كارا شود. اما با روشي كه دولت در پيش گرفته و مدام در حال آزمون و خطاست، مديريت و اقتصاد كشور مدام دچار شوك ميشود.
استدلال مقامات دولتي و نمايندگان مخالف آن است كه براي ساخت 1ميليون مسكن سالانه بايد با ساختار مجزايي در زمينه مسكن اقدام به برنامهريزي و نظارت كند.
اين استدلال درستي نيست، زماني كه اين دو حوزه مهم باهم ادغام شدند، اينگونه نبود كه موازيكاريها پايان پيدا كند يا نيروهاي تخصصي كاهش پيدا كند و... بلكه تنها از نظر قانوني ادغام شدند. معاونت مسكن در وزارت راه و شهرسازي وجود دارد و به صورت متمركز كارها را پيگيري ميكند. دولت اگر بخواهد وعدههايش براي ساخت مسكن را محقق كند با همين وزارتخانه هم ميتواند و اگر توان و تخصص لازم وجود نداشته باشد، با ايجاد وزارتخانه مجزا و ايجاد چند وزارتخانه ديگر نيز كار پيش نميرود. معتقدم در شرايط فعلي تفكيك وزارتخانه به اين شكل صلاح نيست.
فكر نميكنيد وزير راه و شهرسازي با توجه به بازخوردهاي مناسبتري كه ساختوساز در راه دارد، معطوف پروژههاي راه و حملونقل شود و از حوزه مسكن غافل بماند؟
اين تصورات اشتباه است. دولت اساسا بايد مجري نقشه راهي باشد كه مجلس و قوانين بالادستي ايجاد كرده است. همين طرح ساخت 1ميليون مسكن در مجلس و توسط كميسيون عمران مجلس طراحي و تصويب شد. مجلس در اين طرح، بودجه لازم را تخصيص داد، وظايف پيمانكاران را تعيين كرد، وظايف دستگاهها براي تخصيص زمين رايگان را تعيين كرد، صندوق توسعه مسكن را ايجاد كرد و... وظيفه دولت اجراي اين قوانين است. دولت كارآمد در هر شرايطي وعدهها و قوانين مورد نظر را اجرايي ميكند و دولتي كه به دنبال بهانه باشد، هيچ ساختاري نميتواند او را مجبور كند.
امروز نمايندگان و خبرنگاران منتظر بودند كه دولت وزير كار را به مجلس معرفي كند. ضمن اينكه برخي نمايندگان از قول رييسجمهوري براي معرفي دو وزير براي حوزه بازرگاني و صمت خبر داده بودند، اما ناگهان لايحه تفكيك وزارت راه و شهرسازي وصول شد. دليل اين امر را چه ميدانيد؟
من در زمينه نيت رييسجمهوري و اعضاي كابينه نميتوانم چيزي بگويم، چون بيخبرم. اما به هر حال امروز نمايندگان منتظر بودند تا وزير وزارتخانه كليدي، تعاون، كار و رفاه اجتماعي معرفي شود كه البته نشد. فراموش نكنيد، وزارت كار يكي از كليديترين و حساسترين ساختارهاي كشور است كه با دامنه وسيعي از كارگران، بازنشستگان، كاركنان، بخش تعاون، صندوقهاي بازنشستگي و... سر و كار دارد. اداره اين وزارتخانه بدون تعيين وزير، نشانه خوبي نيست.
برخي نامها در خصوص وزير آينده كار شنيده ميشود. تا چه اندازه اين اسامي صحيح است؟
بله ما هم شنيدهايم كه سرپرست فعلي (زاهدي وفا) قرار است به عنوان وزير پيشنهادي معرفي شود. اما اينكه آيا اين اتفاق ميافتد يا نه، نيازمند گذشت زمان است.