• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5294 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۱۲ شهريور

خبر جهان

مجيب الرحمان انصاري، امام جمعه طرفدار طالبان كشته شد
انفجار در مسجدي در هرات

 

منابع محلي افغانستان از وقوع انفجاري مرگبار در شهر هرات خبر دادند. اين انفجار ظهر جمعه در مسجد گازرگاه صورت گرفته و ده‌ها كشته و مجروح برجاي گذاشته است. به گزارش سخنگوي پليس اين شهر غربي افغانستان مجيب الرحمان انصاري يك روحاني نزديك به طالبان به همراه جمعي از محافظان و همراهانش نيز كشته شده‌اند. او خطيب اين مسجد بوده است. ذبيح‌الله مجاهد، سخنگوي طالبان كشته شدن اين امام جماعت را در حساب توييتري خود تاييد كرده است. تصاوير منتشره در شبكه‌هاي اجتماعي نشان مي‌دهد كه اجساد غرق در خون در اطراف محوطه مسجد پراكنده شده است. مجيب الرحمان انصاري در اوايل ماه جولاي در مجمع روحانيون در كابل گفته بود هر كسي كه براي سرنگوني رژيم طالبان تلاش مي‌كند بايد سرش از تنش جدا شود. او گفته بود: «پرچم طالبان به راحتي برافراشته نشده و به راحتي پايين نخواهد آمد. همه علماي دين در افغانستان بايد به توافق برسند كه هر كس مرتكب هر عملي عليه حكومت اسلامي ما شود بايد سرش بريده و حذف شود.» برخي منابع تعداد كشته‌ها را تا ۳۰ نفر هم ذكر كرده‌اند. با توجه به ‌شدت انفجار و شلوغي مسجد در زمان حادثه احتمال افزايش قربانيان وجود دارد. سخنگوي والي طالبان در هرات انتحاري بودن اين انفجار را تاييد كرده. روزنامه هشت صبح به نقل از منابع خود مي‌گويد: داعش مسووليت اين حمله را به عهده گرفته است. داعش و منابع رسمي طالبان تاكنون به اين ادعا واكنشي نداده‌اند. اين در حالي است كه طالبان ادعا مي‌كند از زمان بازگشت مجدد به قدرت موفق شده وضعيت امنيتي افغانستان را بهبود دهد. با اين وجود دست‌كم طي ماه‌ها و هفته‌هاي گذشته چندين حمله مهم به ويژه در مساجد شلوغ اين كشور طراحي و عملياتي شده‌اند. امارت اسلامي افعانستان با ابراز تاسف از درگذشت اين روحاني تصريح كرده كه بانيان اين اقدام را پيدا و مجازات خواهد كرد. اين انفجار همزمان با برگزاري يك نشست اقتصادي با حضور ملا برادر، معاون نخست‌وزير طالبان، در هرات به وقوع پيوسته است.

 

سوءقصد ناموفق به جان معاون رييس‌جمهور آرژانتين

وزير امنيت و اطلاعات آرژانتين از دستگيري دست‌كم يك نفر در ارتباط با احتمال سوءقصد به جان رييس‌جمهوري سابق اين كشور خبر داد. پنجشنبه عصر تصاويري از خوش‌وبش كريستينا كريشنر با جمعيت مقابل منزلش در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شد كه نشان مي‌داد فردي از فاصله‌اي نزديك و به‌ دور از چشم ماموران امنيتي با اسلحه سر معاون رييس‌جمهور فعلي را نشانه مي‌رود. فرد مظنون از ميان جمعيتي كه در حال امضا گرفتن از خانم كريشنر بودند خود را به فاصله چند متري او مي‌رساند. رييس‌جمهوري پيشين آرژانتين در توصيف اين لحظه مي‌گويد: «يك‌ آن دستي با اسلحه را ديدم كه از زير شانه‌ام به‌ سمتم مي‌آيد. البته به‌ كمك افرادي كه دورم بودند اين فرد خلع‌ سلاح شد.» او از اعلام نام مظنون و اطلاعات بيشتر مقابل دوربين‌هاي تلويزيوني خودداري كرد. برخي رسانه‌ها فرد مظنون را مردي حدودا ۳۵ ساله با اصالت برزيلي معرفي كرده‌اند. نيروهاي امنيتي حاضر در محل كه در لحظه نزديك شدن فرد مظنون به خانم كريشنر منفعل عمل كرده بودند بلافاصله او را به درون خودروي پليس در خيابان كناري منتقل كردند و دور معاون رييس‌جمهور حلقه امنيتي تشكيل دادند. آلبرتو فرناندز، رييس‌جمهوري آرژانتين ساعاتي پس از اين حادثه در يك نطق تلويزيوني گفت: «كريستينا زنده است فقط براي اينكه اسلحه به دلايل فني‌ كه هنوز مشخص نيستند، عمل نكرده است. اسلحه‌اي كه ۵ گلوله داشته و ماشه‌اش عمل نكرده است.» رييس دولت آرژانتين از اين حادثه به عنوان «جدي‌ترين اتفاق» از زمان احياي دموكراسي در اين كشور در سال ۱۹۸۳ ياد كرد. او اضافه كرد روز جمعه را تعطيل رسمي اعلام مي‌كند تا ملت آرژانتين بتواند براي دفاع از صلح و ارزش‌هاي دموكراتيك با معاونش ابراز همبستگي كنند. وزير امنيت آرژانتين از آغاز تحقيقات پليس و آناليز اثرانگشت‌ و خلقيات فرد مظنون خبر داده است. اطراف ساختمان محل سكونت كريستينا كريشنر همچنان تحت كنترل پليس است و ماموران مشغول نمونه‌برداري از «صحنه جنايت» هستند. چند سال پيش دادگاهي در آرژانتين خانم كريشنر را به «فساد مالي» در زمان خدمت متهم كرده بود.

 

تايوان: ساقط كردن پهپاد چين كار درستي  بود

نخست‌وزير تايوان روز جمعه گفت: ساقط كردن يك فروند پهپاد در طرف ساحل چين مناسب‌ترين كار انجام شده پس از هشدارهاي مكرر بوده و چين بايد خويشتنداري را تمرين كند. به گزارش ايسنا و به نقل از خبرگزاري رويترز، ارتش تايوان براي نخستين‌بار يك پهپاد را كه وارد حريم هوايي يكي از جزاير تايوان شده بود در نزديكي شهر شيامن چين روز پنجشنبه سرنگون كرد و اين اقدام پس از آن صورت گرفت كه دولت تايپه قول داد تا اقدامات شديدي را براي رويارويي با افزايش چنين رويكردهايي از سوي چين وضع كند. همچنين اين اقدام پس از آن صورت گرفت كه تايوان بارها بابت ورود اين پهپادها به حريم هوايي‌اش از سوي چين هشدار داده بود. سو سنگ چانگ، نخست‌وزير تايوان گفت بارها هشدار صادر كرده و از آنها خواسته تا نزديك حريم هوايي تايوان نشوند. وي ادامه داد: آنها بارها هشدارهاي ما را ناديده گرفته و ما چاره‌اي جز دفاع از خود و تيراندازي نداشتيم. اين مناسب‌ترين اقدام پس از هشدارها و خويشتنداري‌هاي مكرر ما بود. چين بايد خويشتنداري را تمرين كند. ما هرگز به دنبال تحريك نخواهيم بود و براي دفاع از سرزمين و مردم خود مناسب‌ترين كار را انجام مي‌دهيم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون